کد مطلب: ۵۱۶۲۵۷

تعریف آسان ارز دیجیتال به زبان ساده (نمونه ارز دیجیتال)

تعریف آسان ارز دیجیتال به زبان ساده (نمونه ارز دیجیتال)

ارزهای دیجیتال، ارزهایی هستند که با پروتکل رمزگذاری شده و طراحی شده‌‌اند و هدف از تولید آنها کاهش تقلب و جلوگیری از جعل و کلاهبرداری می‌باشد. این ارزها غیرمتمرکز بوده و متعلق به هیچ کشور و نهادی نیستند و در بستر شبکه‌ای به نام بلاک‌چین قرار دارند.

یکی از مواردی که امروزه مردم زیادی را به خود جلب کرده، پدیده ای به نام ارز دیجیتال است. در واقع بسیاری از مردم، حتی اگر با جزئیات این پدیده آشنا هم نباشند، نام آن را شنیده‌اند. به طور کلی با پیشرفت تکنولوژی این رمزارزها به وجود آمدند تا دارایی‌های مردم امنیت بیشتری پیدا کرده و از زیر سیطره دولت‌ها خارج شود.

ما در این مطلب تصمیم داریم تا شما را با ارز دیجیتال و انواع آن آشنا کنیم؛ اگر تمایل دارید تا در مورد این رمزارزها بیشتر بدانید، ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال، ارزهایی هستند که با پروتکل رمزگذاری شده و طراحی شده‌‌اند و هدف از تولید آنها کاهش تقلب و جلوگیری از جعل و کلاهبرداری می‌باشد. این ارزها غیرمتمرکز بوده و متعلق به هیچ کشور و نهادی نیستند و در بستر شبکه‌ای به نام بلاک‌چین قرار دارند.

انواع ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال به غیر از بیت کوین، به دو دسته آلت کوین‌ها و توکن‌ها تقسیم می‌شوند.

  • آلت کوین‌ها

آلت کوین‌ها هر کدام یک بلاک‌چین مخصوص به خودشان دارند و برخی از آنها از کدهای اولیه بیت کوین ساخته شده‌اند و در یک عبارت ساده فورک یا شاخه‌ای از بیت کوین هستند.

برخی دیگر از کوین‌ها مانند اتریوم بدون استفاده از کدهای بیت کوین، ایجاد شده‌اند و کاربردهای بیشتری به غیر از پول دیجیتال را دارا هستند.

  • توکن‌ها

توکن‌ها در فرآیند عرضه اولیه سکه یا همان ICOها به سرمایه‌گذاران داده شده‌اند. این توکن‌ها نیز کاربردهای خاص خود را دارند و به دو دسته توکن‌های اوراق بهادار و توکن‌های کاربردی تقسیم می‌شوند.

ارز دیجیتال چیست

مشهورترین ارزهای دیجیتال

امروزه بیش از ۲۲۰۰ ارز دیجیتال در بازار وجود دارد که برخی از آنها دیگر کاربردی ندارند؛ اما برخی دیگر از ابتدای ورود به بازار ارز دیجیتال در رده‌های بالای جدول، ارزش خود را حفظ کرده‌اند. به طور کلی از مشهورترین ارزهای دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بیت کوین

بیت کوین قدیمی‌ترین و مشهورترین ارز دیجیتال است که همیشه در رتبه اول جدول قرار داشته و هیچ‌گاه جایگاه خود را از دست نداده است.

  • اتریوم

اتریوم از ابتدا با ایده‌های نوآورانه ظاهر شد و واحد آن اتر Ether نام دارد. از این ارز دیجیتال برای ساخت توکن استفاده می‌شود.

  • ریپل

ریپل یک پلتفرم لایه باز است و برای انجام تراکنش‌های سریع و ارزان طراحی شد. ریپل بر روی همکاری با بانک‌ها و همچنین توسعه سیستم پرداختی متمرکز است و کوین آن XRP نام دارد.

  • لایت کوین

این ارز دیجیتال نقره دیجیتال نام دارد و یکی از قدیمی‌ترین آلت کوین‌ها است. هدف این ارز دیجیتال، پرداخت‌های سریع‌تر است و یک شاخه از بیت کوین محسوب می‌شود.

  • بیت کوین کش

یکی دیگر از فورک‌ها و شاخه‌های بیت کوین، بیت کوین کش است که خود نیز به دو زنجیره ABC و SV تقسیم شده است. امروزه زنجیره ABC با نام بیت کوین کش فعال می‌باشد.

آیا خرید ارز دیجیتال در ایران قانونی است؟

بله هر چند زمان زیادی طول کشید تا این کار در ایران به صورت قانونی انجام شود اما بالاخره در سال ۹۸ بازار ارزها در ایران قانونی شد؛ پس شما می‌توانید با خیالی آسوده در این بازار حساب کاربری داشته باشید.

همچنین می‌توانید از صفحه بهترین سایت های خرید و فروش بیت کوین برای خرید و فروش این ارز و یا سایر ارزهای دیجیتال اقدام کنید.

ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

رمزارزها یا ارزهای دیجیتال برای اجرای تراکنش‌ها، مدل‌های مختلفی دارند. در این میان بیت کوین از مدل اثبات کار استفاده می‌کند که طی این عملیات، ماینرها تراکنش‌ها را تایید می‌کنند.

مدل‌های مختلف در بلاک‌چین‌ها که با نام الگوریتم‌های اجماع شناخته می‌شوند، تعیین می‌کنند که شرکت کنندگان در شبکه چگونه در تایید یا عدم تایید یک تراکنش به اتفاق نظر برسند. تراکنش‌های ارزهای دیجیتال همتا به همتا بوده و نیاز به واسطه را از بین می‌برند.

نظارت بر شبکه ارزهای دیجیتال نیز بر عهده نودها می‌باشد. نودها در شبکه‌های مختلف به روش‌های مختلفی انتخاب می‌شوند. مثلا در بیت کوین، ماینرها مسئولیت نظارت بر شبکه را بر عهده دارند.

قیمت بیت کوین

تفاوت ارزهای دیجیتال با پول‌های معمولی در چیست؟

البته اگر به نام ارزهای دیجیتال و پول معمولی دقت کنید، متوجه می‌شوید که این پول‌ها با یکدیگر تفاوت بسیار دارند. از مهم‌ترین تفاوت‌های آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • در ارزهای دیجیتال تراکنش‌ها غیر قابل بازگشت هستند؛ یعنی اگر تراکنش تایید شود، دیگر نمی‌توانید آن را برگردانید.
  • ارزهای دیجیتال ناشناس یا نیمه ناشناس هستند؛ یعنی اینکه آدرس کیف پول‌ها همان نقش شماره کارت یا شماره حساب شما را دارد و شامل اطلاعات هویتی شما نخواهد بود. این آدرس‌ها با یک رشته از حروف و اعداد تنها با بررسی تاریخچه تراکنش‌ها و تحلیل‌های عمیق به هویت شخص خواهد رسید و البته در برخی از ارزهای دیجیتال شناسایی هویت فرد تقریبا غیرممکن است.
  • رمزارزها جهانی هستند و محدودیت مرزی ندارند. شما در چند دقیقه می‌توانید این ارزها را از هر نقطه دنیا به نقطه دیگری ارسال کنید.
  • امنیت ارزهای دیجیتال به شکلی است که هر کسی مسئول دارایی خودش می‌باشد و هیچ‌کس نمی‌تواند به این دارایی‌ها دسترسی داشته باشد.
  • رمزارزها انحصاری نیستند و برای استفاده از آنها نیازی به اجازه از شخص یا گروه خاصی نیست.

نتیجه‌گیری

ارزهای دیجیتال بازار پرنوسانی دارند و با توجه به فناوری به کار رفته در آنها و ایده‌های آزادی‌خواهانه‌ای که دارند، بسیار محبوب هستند. بازار ارزهای دیجیتال یک بازار نوپا با نوسانات زیاد است که ممکن است در یک روز قیمت یک ارز چندین برابر شود و یا برعکس.

همچنین با توجه به رمزنگاری که در این ارزها به کار رفته است، امکان کلاهبرداری و تقلب وجود ندارد. این ارزهای دیجیتال سیستم‌های پرداختی را در جهت صداقت و راستگویی هدایت می‌کنند.

منبع: اوکی اکسچنج

*تجارت‌نیوز مسئولیتی در برابر صحت مطالب تبلیغاتی ندارد و راستی‌آزمایی محتوای تبلیغ بر عهده مخاطب می‌باشد*

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خیر

  • سید

    استخراج بیت کوین با کامپیوتر و لپ تاب هم امکان پذیر هست فقط کافی مرورگر مربوطه رو، توسط لینک زیر دانلود کنید و جیمیل خودتون رو معرفی کنید وخیلی راحت بیت کوین استخراج کنید خودم ماهی 10-12 تومن استخراج میکنم حتما درباره افزایش استخراج بیت کوین تحقیق کنید به دوستان خود تون هم