کد مطلب: ۵۵۶۵۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۵ مصوبه مهم درباره کنکور / دروس عمومی از کنکور حذف شد؟

۵ مصوبه مهم درباره کنکور / دروس عمومی از کنکور حذف شد؟

قرار است آزمون کنکور دو بار در سال برگزار شود و ۶۰ درصد نمره آزمون را سابقه تحصیلی فرد مشخص کند و ۴۰ درصد آن را نتیجه آزمون. اما این مصوبه از دو سال آینده برگزار می‌شود و نه امسال.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی روز گذشته تصمیمات جدیدی درباره نحوه برگزاری کنکور سراسری گرفت. تغییراتی که گفته می‌شود از سال ۱۴۰۲ اجرا می‌شود و شامل کنکور سال جاری و سال ۱۴۰۱ نمی‌شود.

اما این تغییرات چیست؟ مصوبه کنکور ۱۴۰۰ شامل پنج تغییر مهم و اساسی است.

اولین تغییر مصوبه کنکور این است که در تعیین رتبه و نتیجه کنکور، سهم آموزش و پرورش به لحاظ سابقه تحصیلی ۶۰ درصد و سهم کنکور سراسری ۴۰ درصد است. یعنی سوابق تحصیلی افراد اهمیت بیشتری از نتیجه آزمون دارد.

مصوبه دوم این است که دروس عمومی از کنکور حذف می‌شود. بر اساس مصوبه کنکور، قرار است آزمون سراسری کنکور مختص دروس تخصصی باشد و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل شود و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی باشد.

تغییر سوم اینکه آزمون سنجش (کنکور) دو بار در سال برگزار شود.

مصوبه چهارم این است که نتایج آزمونی که دانش‌آموزان در آن شرکت می‌کنند تا دو سال اعتبار دارد و دانش‌‌آموزان می‌توانند از نتایج آن تا دو سال استفاده کنند.

مصوبه چهارم اینکه دانشگاه‌های کشور می‌توانند یک حد نصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن مشخص کنند که تا چه معدلی را پذیرش می‌کنند و اگر معدل داوطلب از میزان مشخص پایین‌تر باشد این اختیار به دانشگاه‌ها داده می‌شود که داوطلب را پذیرش نکنند.

این مصوبه از سال ۱۴۰۲ اعمال می‌شود و در کنکور ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ این مصوبه اعمال نخواهد شد.

مدت‌هاست که مساله حذف و یا ایجاد تغییرات در کنکور سراسری مطرح می‌شود. برخی از مواقع گفته می شود که قرار است کنکور حذف شود و برخی از موارد مساله تغییر مطرح می‌شود.

گفته می‌شود که برگزاری کنکور از سال ۱۳۴۸در ایران شروع شده و آنگونه که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته تصمیمات این جلسه مهمترین تصمیمات ۵۲ سال گذشته در زمینه کنکور به حساب می‌آید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ? خدا رو شکر
    بالاخره بعد از چندین دهه شاهد یک تحولیم

  • کوثر

    الان بحث من اینه یا کلاااا لغوش کنین یا بخشنامش کنین تمومش کنین این بازیه کثیفو ما کنکوریای 1402 چه خطایی کردیم که الان چند ماهه علافیم از هر کیم میپرسیم میگه هنوز هیچی معلوم نیست بسه دیگه!

  • حسین

    یه مشکل دیگه هم هست. مثلا ریاضی خوندم می خوام کنکور هنر بدم. حالا اون 60 درصد از نمرات امتحان نهایی ریاضی حساب میشه؟ امکان تغییر رشته چه جوری میشه؟

  • ناشناس

    چقد شما خنگین غیر دولتی نمره میده اما امتحانات نهایی دوازدهم دیگه مدارس درش نقشی ندارن و زیر نظر آموزش پرورشه

    • ناشناس

      بابا نگفته که فقط امتحان نهایی تاثیر داره گفته سابقه فرد که شامل نمرات مستمر هم میشه که دست خود معلماست

  • ناشناس

    یعنی چی حذف بشه. مگه حلواست. خیلیا روی همین عمومی ها درصد کسب میکنن. اگه اینا حذف بشه دیگه کنکور معنایی نداره??

  • دبیرستانی خسته

    حذف کردن دروس عمومی خیلی خوبه دیگه تمام تمرکزمون رو میزاریم رو اختصایا ولی مشکل اینه که تعداد سوالات برای این چند درس خیلی زیاد میشه و واقعا ۳یا۴ساعت نشستن و حل کردن درس هایی به این مهمی طاقت فرساست.اومیدوارم ی فکری هم برای سوالات فراتر از کتاب بکنند که واقعا هزینه برداره??

  • سامان افراشته

    اگه عمومی ها حذف بشه چجوری کنکور بدیم تخصصی هارو سخت میشه

  • ژینا

    کنکور من میوفته ۱۴۰۴ولی در حقمون ظلم میشه چون مدارس غیر دولتی الکی ب خنگولا نمره میدن ولی ما ک تو مدارس نمونه دولتی هستیم با امتحانای سخت پدرمونو درمیارن و با صدم بمون نمره میدن

    • آمین

      چی داری می‌بافی امتحانات پایانی دوازدهم سراسریه

    • امیر ح

      بله درسته?❤️

  • حسین شهبازی

    تاثیر بیشتر معدل خوبه ولی حذف کردن عمومیا خیلی بده ، معمولا دانش اموزایی ک استعداد دارن تخصصیارو بالا میزنن و با تمرین و تکرار باز هم بالا زدن تخصصیا خیلی سخته . لعنت بهشون

  • کننده

    خب دروس عمومی حذف میشن باشه ولی تو کنکور انسانی عربی و ادبیات تخصصی هم داریم تکلیف اونا چی میشه