کد مطلب: ۱۹۳۸۱۶

تفاوت &#۸۲۲۰;چاقی مفید و چاقی مضر&#۸۲۲۱; در طب سنتی

تفاوت “چاقی مفید و چاقی مضر” در طب سنتی

هنگام مراجعه اشخاص با شکایت از چاقی ابتدا باید شخص را نسبت به وجود “چاقی مفید و چاقی مضر” توجیه کرد و سپس تدبیر یا تدابیر لازم را اعمال کرد.

محمد عبادیانی درباره چاقی اظهار کرد: از نظر مکتب طب ایرانی، چاقی یا سَمن دارای تعریف خاصی است, بر اساس تعریف این مکتب "چاقی" به دو نوع مستحسن و غیرمستحسن تقسیم می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: چاقی مستحسن یا چاقی مفید به وضعیتی گفته می‌شود که در آن نسبت عضلات به استخوان‌های بدن، به گونه‌ای است که توانایی مفاصل و حفظ حرارت حَیَوانی بدن به صورت طبیعی پشتیبانی می‌شود, در واقع در این نوع از چاقی، فشاری بر مفاصل، قلب و عروق وارد نمی‌شود؛ بلکه از آنها حمایت نیز می‌شود.

این استاد دانشکده طب سنتی تصریح کرد: اما چاقی غیرمستحسن یعنی چاقی مضر که بیماری به حساب می‌آید، تحت عنوان سَمن مفرط در کتب آمده است و به آن نوع از چاقی گفته می‌شود که مانع صدور افعال طبیعی، از مجاری طبیعی می‌شود.
عبادیانی اذعان کرد: هنگام مراجعه اشخاص با شکایت از چاقی ابتدا باید شخص را نسبت به وجود چاقی مفید و چاقی مضر توجیه کرد و سپس تدبیر یا تدابیر لازم را اعمال کرد و به این ترتیب باید برای بیمار شرح داد که وزن طبیعی و غیرطبیعی چیست.
وی خاطرنشان کرد: وقتی رطوبات و بلغم‌هایی که موجب چاقی شده است را از بدن بیمار خارج می‌کنیم باید توجه داشته باشیم، صفرایی که برای گرم نگه داشتن آن مقدار از رطوبات و بلغم‌های بدن ترشح می‌شده، کاملا همراه رطوبات خارج نمی‌شود و همین امر باعث می‌شود علائم افزایش صفرا در بیمار بروز کند که در واقع این بیماری نیست؛ اما اگر از بدن دفع نشود، زمینه‌ساز سوءمزاج صفراوی می‌شود.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.