کد مطلب: ۲۶۵۷۳۱

تلاش جمهوری آذربایجان برای لغو ویزای شنگن

تلاش جمهوری آذربایجان برای لغو ویزای شنگن

المار محمدیاراف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت: آزادسازی رفت و آمد و لغو رژیم اخذ روادید بین آذربایجان و اتحادیه اروپا، فرصت‌های همکاری را افزایش می‌دهد.

بر اساس گزارش روز شنبه وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، محمدیاراف در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای فعال در «برنامه مشارکت شرق اتحادیه اروپا» در مینسک پایتخت بلاروس، افزود: سال 2017 میلادی، نقطه عطفی در روابط آذربایجان اتحادیه اروپا بود. وی با اشاره به سفر سال گذشته الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان به بروکسل، گفت: این سفر آغاز رسمی مذاکرات امضای توافقنامه جدید همکاری میان دو طرف بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اتحادیه اروپا پس از فروپاشی شوروی در قالب «برنامه مشارکت شرق » همکاری‌های منطقه‌ای با برخی از کشورهای تازه استقلال یافته، مانند جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، اوکراین، بلاروس و مولداوی را توسعه می‌دهد. در قالب این برنامه کمک‌های مالی بلاعوض اتحادیه اروپا برای این کشورها جهت انجام اصلاحات در حوزه‌های مختلف اختصاص یافته است.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در ادامه سخنرانی خود در مینسک، گفت: راه اندازی راه آهن باکو-تفلیس-کرس فرصت‌های مهمی را در زمینه همکاری با اتحادیه اروپا در زمینه حمل و نقل و ارتباطات ایجاد کرده است.

محمد یاراف، افزود: افتتاح خط لوله گاز جنوب انجام شده و پروژه تاناپ - TANAP - به طور رسمی راه اندازی شده ،پروژه‌های «شاه دنیز 2» 99 درصد تکمیل شده است و پروژه تاپ نیز تا 75 درصد تکمیل شده است. وی افزود: مرحله نهایی کار ساخت و ساز به سرعت در حال انجام است.

بخش TAP یونان در ماه نوامبر تکمیل خواهد شد و پروژه تا سال 2020 در شرایط تجاری قرار خواهد گرفت. وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، ادامه مناقشه قره باغ را مانعی برای همکاری در قالب برنامه مشارکت شرق اتحادیه اروپا عنوان کرد .

محمدیاراف گفت : وزیر امور خارجه ارمنستان وقتیکه در باره صلح بحث می‌کند باید در وهله اول در خصوص خروج نیروی‌های ارمنی از سرزمین‌های جمهوری آذربایجان اقدام کند. وی قرار گرفتن بخشی از سرزمین‌های جمهوری آذربایجان تحت کنترل نیروهای ارمنستان را تهدید جدی برای صلح و امنیت در منطقه دانست. وزیر خارجه جمهوری آذربایجان تاکید کرد که از ترویج ارتباط میان جوامع آذربایجانی و ارمنی منطقه قره باغ کوهستانی حمایت می‌کنیم.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.