کد مطلب: ۲۲۶۶۸۵

داوود سوری مطرح کرد:

تهدیدهای اقتصاد ایران در سال جدید

تهدیدهای اقتصاد ایران در سال جدید

داوود سوری در مورد تهدیدهای اقتصاد در سال جاری گفت: اولین مساله سایه سنگین سیاست خارجی است که بر اقتصاد کشور خواهد افتاد و همچنین تهدیدهای متناوبی که در جهت بی‌اثر کردن برجام و برگشت تحریم‌ها از سوی کشو‌رهای غربی هر روز شنیده می‌شود.

داود سوری، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌و‌گو با تجارت‌نیوز از وضعیت اقتصادی کشور در سال جدید به چند پرسش پاسخ داد و از تهدیدهای اقتصاد ایران در سال جاری سخن گفت.

تحلیل شما از اقتصاد ایران در سال جاری چیست؟
سال 97 سال مهمی برای اقتصاد است. چرا که با مشکلات مختلفی مواجه خواهیم بود. اولین مساله سایه سنگین سیاست خارجی است که بر اقتصاد کشور خواهد افتاد و همچنین تهدیدهای متناوبی که در جهت بی‌اثر کردن برجام و برگشت تحریم‌ها از سوی کشو‌رهای غربی هر روز شنیده می‌شود. در عین‌حال روابط خارجی کشور به سویی رفته است که آزادی مبادله و تجارت کشور را دچار مشکل و حس بی‌اعتمادی را در ثبات اقتصاد کشور تقویت می‌کند و این نکته مانع تجارت‌آزاد می‌شود.

عملکرد دولت را چطور ارزیابی می‌کنید؟
در صحنه داخلی بعد از پنج سال بی‌عملی دولت در زمینه اقتصاد موانعی وجود دارد که ممکن است این موانع در سال جدید آنقدر بزرگ باشند که دولت نتواند آنها را فراموش یا پنهان کند. بحث دیگر هزینه‌های طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها است که دولت نتوانست برای آن برنامه‌ای داشته باشد و بحث قیمت حامل‌های انرژی که دولت در پنج سال گذشته نتوانسته برای آنها تصمیم مثبتی بگیرد و همه اینها کنار نقدینگی که در سال‌های گذشته به شدت افزایش پیدا کرده کوهی از مشکلات را درمقابل دولت قرار خواهد داد که در نتیجه دولت خواه ناخواه وادار به تصمیم‌گیری و اعمال سیاست‌گذاری در جهت رفع این موانع خواهد شد.

راه‌حل برون‌رفت از این شرایط چیست؟
مجموع این عوامل درونی و بیرونی که همگی منجر به تقویت حس بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود در کنار بیکاری گسترده فشار زیادی را برخانوار تحمیل می‌کند. چنانکه در سال گذشته بخشی از مردم صبر و تحمل خود را از دست داده و اعتراض کردند و این شکایات می‌تواند برای اداره کشور از نظر سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی مشکل ساز باشد. به همین دلیل باید رویه‌های متعددی را در سیاست داخلی و خارجی و اداره اقتصاد کشور داشته باشیم و با اعمال سیاست‌هایی بتوانیم اعتماد مردم را دوباره جلب کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.