کد مطلب: ۵۳۶۶۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

توسعه معادن کوچک راه حل بحران آب/ معادن کوچک جایگزین کشاورزی شوند

توسعه معادن کوچک راه حل بحران آب/ معادن کوچک جایگزین کشاورزی شوند

به گفته نایب رئیس انجمن مس ایران ایران در زمینه کشاورزی به جهت مصرف بالای آب مزیتی ندارد. بنابراین توسعه معادن کوچک در مناطق کم‌تر توسعه‌یافته علاوه بر اشتغال‌زایی باعث صرفه‌جویی در مصرف آب نیز می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز در شرایطی که بحران آب دوباره خبرساز شده است، فعالان اقتصادی اعتقاد دارند که برای برنامه ریزی تولید در ایران متناسب با ظرفیت منابع آب و مزایای اقتصادی سیاست گذاری نمی‌شود.

در همین زمینه فعالان بخش معدن اعتقاد دارند حمایت از معادن کوچک به جای کشاورزی علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب به اشتغال در مناطق محروم کمک می‌کند.

کوروش شعبانی، نایب رئیس انجمن مس ایران با بیان این‌که منطق اقتصادی این است که معادن جایگزین کشاورزی شود، به تجارت‌نیوز گفت: ایران بین عرض جغرافیایی ۲۵ تا ۴۵ درجه قرار دارد و کشور کم‌آبی است و ما در زمینه کشاورزی به جهت مصرف بالای آب مزیتی نداریم بنابراین توسعه معادن کوچک در مناطق کم‌تر توسعه‌یافته علاوه بر اشتغال‌زایی باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.

به گفته نایب رئیس انجمن مس ایران با یک و نیم لیتر آب در ثانیه امکان فعالیت معدن و اشتغال‌زایی در مناطق محروم فراهم می‌شود این در حالی است که از نظر تعداد، اکثریت معادن ایران کوچک مقیاس هستند و باید زیرساخت و تسهیلات برای معادن کوچک فراهم کنیم تا به تولید کافی و اقتصادی برسند.

همچنین بهرام شکوری، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی ایران با اشاره به هدررفت ۶۰ تا ۷۰ درصدی آب در بخش کشاورزی به تجارت‌نیوز گفت: آبیاری غرق‌آبی و کشاورزی سنتی باعث شده ۹۲ درصد از آب کشور در بخش کشاورزی مصرف شود.

او با تاکید بر اینکه جنگ آب در جهان موضوعی جدی است، افزود: در حال حاضر هزینه اصلاح آبیاری در بخش کشاورزی بسیار گزاف و بدون توجیه کافی است. این در حالی است که ۱۰ سال قبل براساس مطالعه انجام شده مطرح شد تا با هزینه‌ای بالغ بر ۲۳ میلیارد دلار تمام زمین‌های کشاورزی کشور به آبیاری قطره‌ای مکانیزم شود و هر هکتار ۱۰میلیون تومان هزینه داشت که اگر این اتفاق می‌افتاد از هدر رفت ۶۰ میلیارد متر مکعب آب جلوگیری می‌شد اما متاسفانه موافقتی برای انجام این کار نشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خدایا با کیا شدیم ۸۰ میلیون نایب ریس انجمن مسو نگا دیگه البته وقتی بالا دستیا اونان از این انتظار دیگه ای نباید داشت

  • ناشناس

    آقای عزیز چرا کشور ایران در زمینه کشاورزی مزیتی ندارد چند سال خشک سالی نمی تواند مجوزی برای تعطیلی کشاورزی شود و امنیت غذایی کشور را به خطر انداخت؟؟؟چنین عملی در هیچ کشوری ومحیط علمی قابل قبول نیست و حماقت محض است میشود به تغییر کشاورزی از سنتی به مکانیزه و همچنین انرژی پاک و تقریبا رایگان هسته ای برای پمپاژ آب و تصفیه آن اقدام کرد و…..سیاست گذاری هایی که می تواند کشور را بی نیاز از محصولات کشاورزی کرد

  • ناشناس

    کاملا درسته