کد مطلب: ۵۰۰۰۴۳

توصیه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به وراث دارندگان سهام عدالت

توصیه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به وراث دارندگان سهام عدالت

مدیر برنامه‌ریزی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: تا تاریخ ۱۰ خرداد امسال تعداد متوفیان مشمول سهام عدالت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود و پیشنهاد شرکت سپرده گذاری مرکزی در حال حاضر این است که تمام وراث قانونی اولین گام‌های خود مانند انحصار وراثت و سپس ثبت‌نام در سامانه سجام را انجام دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمد جواد فرهانیان مدیر برنامه‌ریزی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، در مورد آخرین وضعیت سهام عدالت متوفیان اظهار کرد: در این راستا شورای عالی بورس چندین مصوبه برای تسهیل امر داشته است اما باید توجه داشت که هماهنگی‌هایی بین دفاتر پیشخوان و سامانه‌های قوه قضاییه و همچنین سامانه‌های ارتباطی سپرده گذاری مرکزی با قوه قضائیه برقرار بشود. قبلاً این اقدامات از طریق دفاتر پیشخوان انجام می‌شد که قرار شد تمام امور مکانیزه و زیرساخت‌های آن نیز فراهم شود. از همین روی پیشنهاد شرکت سپرده گذاری مرکزی درحال حاضر این است که تمام وراث قانونی اولین گام‌های خود مانند انحصار وراثت و سپس ثبت‌نام در سامانه سجام را انجام دهند.

وی ادامه داد: سامانه مربوط به جمع آوری و جابجایی سهام طراحی شد و درگاه‌های اتصال سهامداران انجام شده است. الان این موضوع باید در قوه قضاییه در اولویت باشد تا تمام نامه‌های استعلامی و اطلاعات از طریق قوه قضاییه به درستی در اختیار سپرده‌گذاری مرکزی قرار بگیرد. چون در این موضوع جابه‌جایی مالی صورت می‌گیرد بدنبال انجام امور از طریق درگاه‌های امن قوه قضاییه هستیم و این‌گونه نباشد که سپرده‌گذاری مرکزی تک تک با مراجع ذیربط ارتباط برقرار کند، بلکه تمام امور از طریق یک مبدا متمرکز‌کننده از قوه قضاییه هدایت شود‌.

فرهانیان تصریح کرد: متاسفانه این موضوع در سمت قوه قضاییه خیلی در اولویت قرار ندارد و امیدواریم که با توصیه‌هایی که مرتب می‌شود به عنوان دغدغه در این قوه مطرح شده و با اعمال نظر آیت الله رئیسی این انتقال‌ها صورت بگیرد.

وی در مورد آخرین آمار در مورد متوفیان سهام عدالت گفت: تا تاریخ ۱۰ خرداد امسال تعداد متوفیان مشمول سهام عدالت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود که طبیعتاً از آن تاریخ تا به امروز تعداد این افراد اضافه شده است، بنابراین باید آمار رسمی را از سازمان ثبت احوال استعلام کنیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از عزیزان در فناوری اطلاعات قوه قضاییه درخواست داریم تا نگاه اولویت‌دار به موضوع داشته باشند و تمام امکانات سپرده گذاری مرکزی در اختیار آن‌ها است. پیشنهاد ما در این زمینه یکپارچه‌سازی استاندارد است، مثلاً عزیزانی که گواهی انحصار وراثت آنها برای ده سال پیش است با مکانیزم جدید قوه قضاییه آپدیت شوند و اطلاعات به صورت متحدالشکل در اختیار سپرده‌گذاری مرکزی قرار بگیرد تا از پیچیدگی پرونده‌ها جلوگیری شود.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در مورد توقف فروش سهام عدالت گفت: این موضوع مربوط به مدیریت بازار و سازمان بورس است و امیدواریم با کنترل بازار هیجان‌های اضافی برداشته شود‌. واقعیت این است که تمام سهامداران عدالت بیش از آنکه به فکر اضافه کردن سهام در پرتفوی خود باشند به فکر فروش آن هستند، متاسفانه از زمانی که بحث آزادسازی مطرح شده بیشتر تمرکز بر فروش آن بوده تا خرید، بنابراین این ذهنیت ایجاد شده که سهام عدالت تنها برای فروش است.

وی ادامه داد: بازار سرمایه یک بازار بلندمدت است همانطوریکه سهام یک میلیونی سهامداران در حال حاضر ۱۰ میلیون تومان است اگر خریداران سهام جهت گیری درستی داشته باشند مطمئناً برندگان کسانی خواهند بود که دارایی‌های مالی خود را نگه داشته باشد. متاسفانه در این مورد اطلاع رسانی صورت نگرفته است تا از دارایی‌های مالی صیانت شود. همچنین در حکم رهبری برای آزادسازی سهام عدالت نیز به این موضوع اشاره شده تا مردم برای نگهداری سهام تشویق شوند.

فرهانیان افزود: برای حفظ دارایی‌های مالی موضوع اعطای کارت اعتباری مطرح شد که در حال حاضر کارهای نهایی آن در حال انجام است تا از فشار فروش سهام جلوگیری شود. برای این‌کار چند بانک پیشقدم شده‌اند و به احتمال زیاد در دی‌ماه رونمایی شود که با برنامه‌ریزی بانک مرکزی قابل تحقق است.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من هر روز از پرتفوم اسکرین شات میگیرم 
    اینجور که من متوجه شدم یه شوخی بزرگ با سهامدارا کردن به ظاهر جایزه تعلق گرفته و تعداد سهام 70 درصد افزایش یافته اما عملا یک ریال به ارزش سهامم اضافه نشده که هیچ یه مقداری هرچند خیلی ناچیز از ارزش سهامم کم شده با اینکه چند روزه نماد متوقف شده و قاعدتا نباید هیچ تغییری داشته باشه .دقیقا مثل این میمونه که برید یه میوه فروشی ده تا سیب بخرید به وزن دو کیلو فروشنده بگه میخوام بهت جایزه بدم کیسه رو ازت بگیره سیب های درشتو برداره بجاش سیب ریز بزاره و باز هم وزن سیبها دو کیلو باشه و نهایتا بفهمی کلاه سرت گذاشته 

  • ناشناس

    سلام
    ما گول دروغهای شما خوردیم و فکر کردیم بورس قانون داره
    ای کسانی که این پیامها میخونید همش دروغ میگن.بورس فقط ضرر
    تا حالا کسی تو بورس سود نکرده همه مردم ۵۰ الی ۶۰ درصد تو ضرر هستن تبلیغ میکنن که افراد جدید گول بخورن و بیان بورس و خودشون بفروشن و فرار کنن .اخلاق و انسانیت داشته باشید و راستگو باشید

  • شاهین ۷۵

    پول زنده ها رو بدین پول مرد ها پیش کشتون بابا سه ماه بانک تجارت فروختم یه قرون نفرستادن بابا من می‌خوام ارزون بفروشم نمی‌خوام گرون بفروشم لطفاً تجارت نیوز پیگیری کن چرا پول فروش سهام عدالت رو نمی‌دن قرون قرون ما گدایان یکی نیست یقه این بانک ها رو بگیره بابا مردم مظلمون توروخدا قسمت میدم تجارت نیوز عزیز پیگیری کنید طرفدار مردم باشید ممنون

  • ناشناس

    جمع کنید بابا با این سهام عدالتتون!!! مگه سهام عدالت تو پرتفوی هست که مردم به فکر این باشن که سهام اضافه کنن؟! من خودم کمو بیش تو بازار سهام هستم هرچی هم سهام عدالت فروختم جاش سهام خریدم ولی ترجبح میدم سهامی که هیچ اختیاری در زمان فروش، قیمت فروش و مقدار فروش هرچی زودتر بفروشم و به جاش سهامی بخرم که توی پرتفوی خودم باشه که بدونم دارم چیکار میکنم! اخه سهامی که حتی موقه نیاز نتونی در چندین ماه پولش کنی پشیزی ارزش نداره!

  • زهرا خدری 1349

    لطفا فروش سهام عدالت رو شروع کنید نیاز داریم چرا کسی نمیفهمه مردم نیاز داشتن روش مستقیم رو انتخاب کردن و سهام عدالت شون رو گذاشتن برای فروش ….

  • ناشناس

    حالا دیگه نوبت غیرمستقیم های بیچاره است گول بخورن