کد مطلب: ۵۰۱۳۱۶

نظر مخاطبان تجارت‌نیوز درباره تولید واکسن کرونا:

ایران واکسن کرونا می‌سازد؟ / «یخچال ندارید، می‌خواهید واکسن بسازید؟»

ایران واکسن کرونا می‌سازد؟ / «یخچال ندارید، می‌خواهید واکسن بسازید؟»

سارا صفاری- در هفته‌های اخیر، بسیاری از کشورهای جهان وارد فاز واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا شده‌اند. اما خبرهای داخلی حاکی از اعلام عدم نیاز ایران برای این واکسن است . بهانه‌هایی نظیر نداشتن تجهیزات کافی برای انتقال واکسن، حضور ایران در فهرست سیاه FATF و تحریم‌های آمریکا از دلایلی بود که از سوی مقامات مطرح شد. اما نظر مردم چیست؟

به گزارش تجارت نیوز ، اگرچه بسیاری از مقامات می‌گویند ایران واکسن کرونای خارجی را نمی‌خواهد اما امروز رییس جمهور در جلسه هیات دولت اعلام کرده که مردم دغدغه‌ای درباره واکسن کرونا نداشته باشند. اگرچه مشخص نکرد که مردم باید منتظر واردات واکسن خارجی باشند یا تولید داخل!

ابتدای دی ماه بود که واکسن ایرانی کرونا با مشارکت 56 ایرانی وارد فاز اولیه تست شد و به گفته محقق اصلی پروژه اگر همه چیز با موفقیت پیش رود، پس از تایید سازمان بهداشت جهانی تا اواخر بهار سال آینده می‌توانیم واکسن ایرانی کرونا را برای واکسناسیون عمومی آماده کنیم. این به آن معنی است که در خوش‌بینانه‌ترین حالت با واکسیناسیون عمومی شش ماه فاصله داریم و تبعات این خودکفایی را مردم باید بپردازند.

دغدغه این روزهای مردم بازگشت به روزهای قبل از کرونا است و از مسئولان می‌خواهند زودتر واکسن بخرند. در ادامه واکنش برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز در خصوص واکسن کرونا را می‌خوانیم:

منتظر نمی‌مانیم

«مسوولین عزیز، بدانید امسال عید مردم در خانه نخواهند ماند، میخواهید واکسن بزنید می‌خواهید نزنید»

« تا اون موقع که واکسن ایرانی بیاد زنده نمی‌مونیم»

«امسال واکسن فایرز و مدرنا می‌زنیم سال آینده واکسن ملی کرونا، منتظر نمی‌مانیم واکسن بسازید. جان انسان با ارزش‌ترین دارایی هرانسان است، واکسن بخرید»

«واکسن خارجی مشکل ندارد از ۳۰ الی ۴۰ هزار نفر فقط ۶ نفر مشکل داشتند پس لطفا واکسن خارجی بخرید»

«اولش دنبال این بودیم که خدا کنه واکسن کرونا رو زودتر درست کنن که همه جهان راحت بشن از این بیماری حالا هم که واکسن درست شده می‌گن نمی‌تونیم وارد کنیم . اگر این بی‌اهمیتی به مردم نیست پس چیه؟»

«من در شرکت داروسازی کار می‌کنم، ما یک قرص سردرد با مواد اولیه ایرانی نداریم اون وقت واکسن کرونا میسازیم!!»

«ایران هر وقت تونست انسولین بسازه واکسن کرونا هم می‌سازه»

تولید ملی نمی‌خواهیم

«می‌گن ایران یخچال برای نگهداری واکسن ندارد، بعد چطوری می‌خواهید واکسن بسازید.»

«دیگه هر چیزی رو که نباید تولید ملی کرد از ما بهتر کره و ژاپن و سوییس و دانمارک ادعای ساخت واکسن ندارند. نمی‌دونم ایران چه اصراری داره توی کاری که تخصص نداره وارد بشه آخرش می‌شه ایران خودرو و سایپا»

« آدم‌های پولدار زنده می‌مانند ما فقیران بیچاره‌ایم که حتی شکم‌مان را با ضرب سیب زمینی و تخم مرغ سیر می‌کنیم. مرگ ما حتمی است. یا با گرسنگی یا کرونا خدا خودش رحم کند»

«واکسن آنفولانزا نمی‌تونیم تولید کنیم و هرسال داریم فقط وارد می‌کنیم، کدوم واکسن؟ آب بریزی توی سرنگ تزریق کنی از واکسن ایرانی اثرش بیشتره»

اما برخی مخاطبان نیز نظرات متفاوتی نسبت به آنچه در بالا آورده شد داشتند که در ادامه می خوانیم:

ایران را دست کم نگیرید

«ایران را دست کم نگیرید . سرم سازی رازی در استان البرز سالانه دو میلیارد دوز واکسن و سرم برای ۶۵ بیماری پزشکی و دامپزشکی تولید می‌کند. ایران بزرگترین تولید‌کننده واکسن در خاورمیانه است. پس برای کرونا هم می تواند ولی متاسفانه ۶ ماه دیگه باید صبر کنیم. تا آن موقع میشه با واکسن انگلیسی افراد مسن را واکسینه کرد.»

«من که اصلا به خارجی‌ها اعتماد نمی‌کنم. اینا خودشون این بیماری رو شیوع دادن و نصف دنیارو فلج کردن خودشون هم یه واکسن می‌سازن که خدا می‌دونه چه عوارضی داره که نصف دیگه‌ی دنیارو فلج کنن.»

واکسن‌های ما از نوع دیگری است!

«هیچ اعتباری به خرید واکسن خارجی نیست اونا حتما واکسن‌های ما رو از نوع دیگری تحویل میدن. در هر صورت وضع ما بهتر نمی‌شه پس با داشته‌های خودمون بریم جلو بهتره»

« واکسن فایرز تازه ساخته شده و هیچ کسی نمی‌دونه که چه عوارضی داره، به نظر من بیشتر بخاطر پولش سریع یه چیزی ساختن که درآمد کسب کنند. به جای این‌که برای خرید هزینه سنگین بدیم روی تولید واکسن ایرانی کار بشه »

« اگر کرونا هم داشتم باز هم واکسن فایزر رو نمی‌زدم. کسی می‌گه چرا؟ خاطره تلخ آلوده شدن ۱۸۰۰ ایرانی طی وارد کرد خون آلوده یه ایدز از فرانسه به ایران رو یاد آوری می‌کنم. فرانسه، با ما این کارو کرد این که دیگه آمریکاست.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حمیدضا

    ایران در پزشکی خیلی پیشرفته است و توانسته این واکسن را بسازه پس چرا بریم ارز خارج کنیم وقتی خودمان ساخته ایم
    شش ما هم طول نمی کشد این ۵۶ نفر که با موفقیت تست واکسن را پشت سر گذاشتند واکسینیون آغاز میشود ..
    زنده باد ایران و ایرانی

  • ناشناس

    لطفا برای ملت ایران که خیلی برایتان مهم است واکسن بخرید تا بیش از این شاهد مرگ اطرافیان یا پزشکان و کادر درمان و…. نشدیم چطوری ما مردم بگیم واکسن می خواهیم تا 7 ماه دیگر چقدر از هموطنان باید بگیرند و شاهد رنج بیمارن باشیم ممنون لطفا واکسن بخرید

  • ناشناس

    غربگداها فقط به غرب اطمینان دارند واکسن ایرانی هیچ مشکلی ندارد بهترین پزشکان ایرانی هستند

  • ناشناس

    ایران را دست بالا بگیرید، خودروهای روز با قیمت مناسب، مسکن های استاندارد با قیمت مناسب، اشتغال های مناسب با حقوق بالا، محصولات ایرانی با کیفیت بسیار بالا، ایرانو زمانی دست بالا میگیریم ک مسولینش دست بالا باشن،رو صندلی نشستن فقط میگن ما میتانیم ما میتانیم، اره شما چهل ساله میتانی

  • خوزستانی

    ????????????ماهمه واکسن ایرانی میزنیم #

  • داود

    بادستپاچه گی مگر میشود واکسن ساخت حالا که واکسن مدرنا و فایرز تولید شده چرا دولت واکسن نمیخرد تا جان مردم را نجات دهد خیالتان راحت باشد ویروس کرونا همیشه هست تا شما واکسن برایش بسازید من شخصا اولین واکسن کرونا را فایرز و یا مدرنا میزنم من یک انسانم حق انتخاب دارم به حق من احترام بگذارید واکسن بخرید

  • ناشناس

    همچین میگین واکسن خارجی نزنین که انگار تمام داروهایی که داریم استفاده میکنیم ایرانیه
    خخخخخ

  • ناشناس

    واکسن خارجی یه عده رو فلج کرده وای بحاله واکسن ایرانی

  • Amin

    داداش یک کلام ختم کلام
    واکسن ایرانی=خودروی ایرانی
    اگه میخواین بمیرین منتظر واکسن بمونین.
    ما هنوز ارزو داریم..
    خواهشن وارد کنین هرکی دوس داشت بزنه هرکی هم دوس نداشت واسته برا واکسن ایرانی!!!
    نووووووووکرم

  • ناشناس

    از نظر فنی اگه کرونا بگیرم چه واکسن ایرانی بزنیم چه نزنیم احتمال داره بگیریم در نتیجه واکسنُ میزنیم تا اگه مردیم بگیم حداقل یه تلاشی کردم:/