کد مطلب: ۲۸۲۰۶۱

تکلیف مالیات سبز مالکان خودروهای پرمصرف مشخص می‌شود

تکلیف مالیات سبز مالکان خودروهای پرمصرف مشخص می‌شود

رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی‌ و رانندگی : اخذ مالیات آلایندگی فاقد توجیه عقلانی بوده و تحمیل بار مالی مضاعف بر شهروندان است.

به‌زودی تکلیف «مالیات سبز» برای خودروهای پرمصرف مشخص خواهد شد تا مالکان این خودروها مالیات استفاده از آن را جهت کاهش آلودگی هوا پرداخت کنند. پلیس مخالفت خود را با این نوع مالیات اعلام کرده و گفته است این مالیات تحمیل بار مالی مضاعف بر شهروندان است. به‌گفته یک نماینده مجلس جزئیات این لایحه باید مورد بررسی قرار بگیرد تا فشار کمتری به مردم وارد شود.

به گزارش «اخبار خودرو​»، قرار است تا چند روز آینده لایحه مالیات‌برارزش افزوده دائمی ‌شود. ماده34 این لایحه اما تااندازه‌ای به ضرر مالکان خودروهای پرمصرف بوده و البته پلیس راهور نیز با آن مخالفت کرده است. ماده 33 و 34 این لایحه در قالب مالیات‌سبز، خودروهایی که دارای مصرف انرژی بالاتر از استاندارد تعریف‌شده سازمان ملی استاندارد ایران هستند، مشمول مالیات خواهند شد.

داستان لایحه مالیات سبز از این قرار است که در این لایحه، مالیات بر ارزش افزوده که توسط مجلس دائمی می‌شود، دو ماده برای خودروهای پرمصرف، در راستای کنترل و کاهش آلودگی هوا گنجانده شده است.

درواقع لایحه قانون‌دائمی مالیات بر ارزش افزوده، دو نوع مالیات را با توجیه اقدام موثر در کاهش آلودگی هوا در مواد 33 و 34 تعیین کرده است. براساس ماده 33 این لایحه، مالیاتی با عنوان «مالیات‌سبز» تعیین شده است که برپایه آن از سازنده خودروهای تولید داخلی و وارد کننده خودروهای خارجی که از میزان مشخص‌شده در متن لایحه، مصرف سوخت بیشتری داشته باشند، مالیات اخذ می‌شود. همچنین براساس ماده34، مالکان خودروهای دارای مصرف سوخت بیش‌از حد معمول، مکلف به پرداخت مالیات آلایندگی دوره‌ای به‌صورت سالانه می‌شوند.

دیروز رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی‌ورانندگی گفته بود اخذ مالیات آلایندگی فاقد توجیه عقلانی بوده و تحمیل بار مالی مضاعف بر شهروندان است.

سرهنگ محمد ترحمی تاکید کرده است: پلیس و برخی نمایندگان در تلاش هستند ماده34 لایحه مالیات‌بر ارزش افزوده را حذف کنند تا به‌واسطه آن بار مالی پیش‌بینی‌شده از دوش رانندگان خودروهای پرمصرف برداشته شود.

به گفته وی مردم و مالکان خودرو فقط مصرف‌کننده هستند و توانایی کنترل میزان مصرف سوخت خودروی خود را ندارند. بنابراین شایسته نیست بار مالی مضاعفی بر دوش مردم تحمیل شود. همچنین این موضوع در بند دهم اصل سوم قانون اساسی نیز تصریح شده است.

سرهنگ ترحمی تاکید کرده است «هیچ شهروندی تولیدکننده خودرو نیست، بلکه خودرو را از مراجع رسمی خریداری می‌کند. بنابراین اگر قرار است مالیاتی به‌علت آلوده‌کنندگی خودرو وضع شود، از محل ماده33 لایحه پیش‌بینی و از خودروساز یا واردکننده خودرو اخذ شود.»

حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در واکنش به لایحه «مالیات‌سبز» گفت: مواد مالیات‌سبز جهت حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا در لایحه مالیات‌برارزش افزوده در نظر گرفته شده است. البته باید جزئیات آن توسط نمایندگان مورد بررسی دقیق قرار بگیرد تا کمتر به مردم فشار بیاید.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه با کلیات این لایحه موافق است، گفت: کلیات این لایحه در راستای محیط‌زیست و کنترل آلودگی هواست و اگر این راهکار به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند، چاره‌ای جز تصویب آن نیست. ضمن اینکه تولیدکننده و واردکننده خودروهای پرمصرف نیز باید مالیات آن را پرداخت کنند و جزئیات مالیات مصرف‌کننده این نوع خودروها در لایحه به‌طور دقیق بررسی شود.

منبع: دنیای خودرو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.