خبر مهم:

کد مطلب: ۶۲۱۰۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت بلیت مسابقات جام جهانی برای ایرانیان / چرا نمی‌توانیم به قطر برویم؟

قیمت بلیت مسابقات جام جهانی برای ایرانیان / چرا نمی‌توانیم به قطر برویم؟

۶ روز از آغاز پیش‌فروش بلیت‌ها جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌گذرد. اما هزینه تماشای بازی در کنار محدودیت خرید بلیت برای ایرانیان بسیاری از آنها را برای سفر به قطر بی‌انگیزه کرده است. در ۲۴ ساعت اولیه ثبت‌نام بلیت جام جهانی کمتر از هزار و ۵۰۰ ایرانی ثبت‌نام کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حال حاضر و با قیمت کنونی دلار، مجموع هزینه برای تماشای سه بازی فوتبال جهانی برای ایرانیان حدود ۱۵۰ میلیون تومان می‌شود که بسیاری توان پرداخت آن را ندارند.

کمتر از یک سال دیگر تا آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ مانده اما هنوز تکلیف ایرانیان برای خرید بلیت جام جهانی مشخص نیست. با توجه به نزدیکی قطر به ایران، بسیاری از علاقمندان فکر می‌کردند حداقل در این دوره از رقابت‌های جام جهانی فوتبال بتوانند بازی‌ها را از نزدیک ببینند. اما محدودیت ویزا کارت برای ایرانیان، قیمت بالای بلیت و محدودیت واکسن‌های مورد تائید قطر از موانعی است که ایرانیان برای حضور در ورزشگاه‌های قطر و تماشا کردن بازی دارند.

قیمت بلیت جام جهانی برای ایرانیان

در همین مورد محمد میرانی، رئیس کمسیون گردشگری و عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر به تجارت‌نیوز می‌گوید: «هر فردی می‌تواند در سایت فیفا برای خود و ۶ نفر دیگر برای بلیت جام جهانی ثبت‌نام کند. قیمت بلیت‌های جام جهانی قطر هم از چهار هزار و ۵۰۰ دلار شروع می‌شود تا قیمت بالاتر که شامل هزینه بلیت، هتل و تماشای بازی می‌شود. این تور را هواپیمایی قطر می‌فروشد.»

او ادامه می‌دهد: «خرید بلیت تماشای بازی با خرید تور متفاوت است. هر فردی می‌تواند در سایت اعلامی فیفا برای خرید بلیت پیش‌ ثبت‌نام را انجام دهد. مثلا برای سه بازی مقدماتی برای هر نفر بدون هزینه پرواز، هتل و خدمات دیگر حدود ۲۲ میلیون تومان می‌شود. اگر تور باشد و مجموع هزینه‌های بلیت تماشای بازی، پرواز، هتل و خدمات حساب شود ۵۶۰۰ دلار یا به عبارتی حدود ۱۵۰ میلیون تومان می‌شود.»

میرانی می‌گوید: «این دوره از جام جهانی فیفا به هدف کم کردن هزینه تصمیم گرفته خدمات را مستقیم به مصرف‌کننده نهایی دهد. اما این تصمیم به نفع کشورهای دیگر است نه ایران. زیرا ارزش پول ایران پایین است و نرخی که برای جام جهانی فوتبال تعیین کرده‌اند برای ایرانیان گران است.»

او ادامه می‌دهد: «از سوی دیگر ایرانیان به دلیل محدودیت حساب بین‌المللی با همین هزینه هم نمی‌توانند به صورت مستقیم از فیفا بلیت بخرند.»

عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر می‌گوید: «اگر ایران بتواند از طریق آژانس‌های هواپیمایی داخلی تور جام جهانی بگذارد، هزینه آن برای مسافران تقریبا ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان می‌شود. به عبارتی نصف هزینه‌ای که فیفا تعیین کرده است. همچنین گردشگری ایران که در دوره کرونا آسیب زیادی دیدند، رونق می‌گیرند.»

وزیر ورزش باید پیگیری کند

فروردین‌ ماه که قرعه‌کشی جام جهانی فوتبال انجام شود، ایمیل جدیدی برای کسانی که ثبت‌نام کردند ارسال می‌شود و از این طریق باید مراحل بعدی ثبت‌نام را انجام دهند. اما ایرانیان شاید نتوانند مراحل بعدی را طی کنند. میرانی در این مورد می‌گوید: «ایرانیان چون مشکل ویزاکارت دارند امکان پرداخت این هزینه را ندارند. آنها فقط در مرحله پیش‌پرداخت موفق به ثبت‌نام شده‌اند.»

اما راهکار ایران برای رفع این مشکل چیست؟ عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر می‌گوید: «ما از طریق اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر به هواپیمایی قطر پیشنهاد دادیم که تور جام جهانی را به عهده آژانس‌های هواپیمایی در سراسر ایران بگذارند. همانطور که در جام جهانی‌های گذشته این رویه بوده است. اما قطر هنوز این موضوع را قبول نکرده و راهکاری هم نداده است. حالا ایرانیان هنوز برای رفتن به جام جهانی مردد هستند.»

او ادامه می‌دهد: «این موضوع را فدراسیون فوتبال از طریق فیفا باید پیگیری کند. به نظرم نیاز است شخص وزیر ورزش به این موضوع ورود کند.»

چند نفر ایرانی به قطر می‌روند؟

میرانی درباره استقبال ایرانیان از جام جهانی قطر می‌گوید: «پیش‌بینی اولیه ما این بود که در صورت صعود تیم ملی ایران ۳۰۰ هزار ایرانی، اگر هم صعود نکند ۱۰۰ هزار ایرانی به قطر می‌روند. در حال حاضر صعود تیم ملی حتمی است.»

او با اشاره به نزدیکی جغرافیایی ایران و قطر می‌گوید: «بسیاری از علاقمندان به فوتبال امیدوار بودند حداقل این جام جهانی را از نزدیک ببینند. اما اگر ایران نتواند موضوع هزینه سفر و خرید بلیت را حل کند شاید ۳۰ هزار ایرانی هم برای تماشای بازی به قطر نروند.»

تا یک ماه دیگر علاقمندان به فوتبال می‌توانند برای بلیت جام جهانی ثبت‌نام کنند و آنطور که میرانی می‌گوید ایران زمان چندانی ندارد و ممکن است این فرصت را از دست دهد.

کدام کشورها بیشترین بلیت را خریدند؟

عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر می‌گوید: «در ۲۴ ساعت اولیه که سایت خرید بلیت جام جهانی باز شد، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از سوی همه کشورها ثبت‌نام بلیت انجام شد. تاکنون بیشترین خرید بلیت از سوی ساکنان قطر، آرژانتین، مکزیک، ایالات متحده امریکا، امارات، انگلیس، هند، عربستان، برزیل و فرانسه بوده است.»

این در حالی است که به گفته میرانی کمتر از هزار و ۵۰۰ ایرانی تاکنون موفق به ثبت‌نام بلیت جام جهانی شده‌اند.

او می‌گوید: «در فدراسیون فوتبال کارگروه ویژه جام جهانی تشکیل شده اما عملا تاکنون کاری نکرده‌اند. به همین دلیل ما در اتاق بازرگانی ایران و قطر جداگانه مشکل ایران را پیگیری کردیم.»

محدودیت واکسن برای ایرانیان

موضوع دیگری که ایرانیان برای سفر به قطر باید در نظر بگیرند، واکسیناسیون کروناست. غالب واکسنی که در ایران استفاده شده، سینوفارم است. ایرانیان در کنار سینوفارم، واکسن آسترازنکا، اسپوتنیک، بهارات و واکسن‌های تولید داخل مانند برکت را هم دریافت کرده‌اند.

میرانی در این مورد می‌گوید: «یکی از شروطی که همین الان هم مسافران برای سفر به قطر باید داشته باشند، ثبت‌نام در سایت احتراز است. سایتی که وابسته به وزارت بهداشت قطر است. نکته مهم این است که آنها هیچ اطلاعی از واکسن‌های ایرانی ندارند و مورد تائید این کشور نیست. بنابراین کسانی که مثلا برکت تزریق کرده‌اند امکان تماشای بازی‌های جام جهانی را ندارند.»

۶ روز از شروع پیش‌فروش بلیت‌ها جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌گذرد. علاقه‌مندان برای ثبت نام و شرکت در قرعه‌کشی بلیت‌های جام جهانی می‌توانند در لینک Qatar2022.qa/tickets ثبت‌نام کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محسن

    من هم بحول قوّه ی الهی، چنانچه یارانه ی ۴۵۵۰۰تومانی را واریز کنند به تماشای بازی های جام جهانی در قطر مییییییی رررررررووووووووم…..البته میدم تخمه، پای تلویزیون می بینم….

  • ناشناس

    با ۱۵۰ ملیون تومان استادیوم قطر را میارم تو خونمون

  • ناشناس

    متاسفم برای فیفاکه به یک کشورکه ۲۰۰تا هتل نداره جام جهانی روداده دیگه فک میکنم همه رومیشه باپول خرید

    • ناشناس

      شما برو ببین که قطر واسه جام جهانی چه کار هایی کرده

  • ناشناس

    باید فکری بکنه فدراسیون فوتبال خب شاید خیلی ها دوست داشته باشند برن.

  • علی

    سلام سرمون درد میکنه بریم؟..بشین تو خونه یه چایی دم کن یه بالش بزار زیر سرت همه بازی ها رو ببین وسلام….

    • ناشناس

      دقیقاً.احسنت??????

  • ناشناس

    بدبخت تر از ما ایرانیها کسی هست؟

    • ناشناس

      فکنم سومالی باشه

  • ناشناس

    بهترین موقعییت برا تشویق تیم کشور عزیزمون که اتفاقاً چه نسل فوتبالی خوبی…همه پستا دوجین بازیکن سرحال اما افسوس که تیم ،تیم ترسوییِ …وگرنه پوست تمام تیما رو باید بکنه.. که اونم به نظر من یه نظر سنجی بزارن برا ترکیب اصلی خود مردم فوتبال فهم ما بهترین ارنج وتو زمین میزارن بدون هیچ ترسی از حریف که چه تیمی هست اصلا ترس یعنی چی مهاجم داریم اروپا رو به آتیش کشیده ،هافبک تیم آقای گل هلند شده ،بهترین پاسور ها ،هافبک ها شوت زن خوش فکر ،سمت راست وچپ دفاعی نفرات رونده قدرت سانتر تو حرکت خوب،گلرهای خوب
    وای از ترس وای از تفکر خود بینانه ،منم های زیاد

  • Mehdiam

    جام جهانی مایه دارای بی غم

  • رزیتا

    ویزا برای جام جهانی برداشته میشه برای ایران بدون ویزا میتونن برن فقط بلیط هستش.

    • علی

      از کجا میدونی رزیتا خانوم؟

  • ناشناس

    این هم حکایت آنتالیا رفتن ایرانیا شده که آژانسهای هواپیمایی بلیط 3میلیونی رو 30میلیون قالب میکنن و به ریش مسافرین محترم میخندن در حالیکه هر انسانی هر کشوری بخواد میتونه بره و 30روز بمونه یا اقامت جستجوی کاری بگیره و بیشتر بمونه قطر هم نسبت به خیلی کشورا راحتتر میشه رفت فقط بیش از 1500دلار لازم هست