خبر مهم:

کد مطلب: ۷۷۶۸۰۶

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ / واکنش مثبت قدرت های جهانی به توافق ایران و عربستان

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز 19 اسفند 1401 / واکنش مثبت قدرت های جهانی به توافق ایران و عربستان

اخبار دیپلماسی امروز جمعه 19 اسفند را با جدیدترین اخبار تحولات بین‌المللی آغاز می‌کنیم. مذاکرات مهم و فشرده شمخانی در چین منجر به توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دوجانبه شد. این توافق واکنش مثبت قدرت‌های جهانی را در پی داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین و مهم‌ترین اخبار دیپلماسی امروز جمعه 19 اسفند را در ادامه بخوانید.

توافق دو جانبه ایران و عربستان سعودی که امروز در پکن انجام شد، واکنش‌های مثبتی را از سوی قدرت‌های جهانی دریافت کرده است.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای تصریح کرده است که توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط «یک پیروزی برای صلح» است.

سخنگوی کاخ سفید هم به توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط واکنش نشان داد؛ سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه از گزارش‌ها درباره توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط مطلع است گفت آمریکا از هر گونه تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن استقبال می‌کند.

با این حال جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا امروز جمعه با عباراتی مبهم به سوال یک خبرنگار درباره توافق ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط دیپلماتیک واکنش نشان داد.

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوال یک خبرنگار در خصوص توافق ایران و عربستان سعودی گفت: رابطه بهتر بین اسرائیل و همسایگانش برای همه بهتر است.

برخی از خبرنگاران کاخ سفید گفته‌اند بایدن احتمالاً هنگام ترک کنفرانس خبری به طور کامل سوال خبرنگار را نشنیده است.

ریاض: از سرگیری روابط با ایران بر اساس طرفداری از گفت‌وگوها

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی روز جمعه درباره از سرگیری روابط ایران و عربستان به اظهار نظر پرداخت. وی طی سخنانی گفت: «از سرگیری روابط با ایران ناشی از دیدگاه ما مبتنی بر حمایت از راه‌حل‌های سیاسی است».

وزیر خارجه سعودی اضافه کرد: «کشورهای منطقه سرنوشت یکسانی دارند که همین موضوع باعث می‌شود تا دست در دست هم الگوی رفاه را بسازیم».

امیدواری مصر به کاهش تنش در منطقه

وزارت خارجه مصر روز جمعه به توافق میان ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط واکنش نشان داد.

در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: «امیدواریم که توافق از سرگیری روابط عربستان سعودی و ایران به کاهش تنش در منطقه کمک کند».

پیام تبریک سلطنت عمان برای توافق ایران و عربستان

در پی توافق امروز (جمعه) ۱۹ اسفند ماه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک که در پکن حاصل شد، وزارت خارجه عمان در این زمینه بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: وزارت خارجه سلطنت عمان ضمن اعلام استقبال از بیانیه مشترک سه جانبه صادره از سوی پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در خصوص از سرگیری روابط دیپلماتیک عربستان و ایران و بازگشایی سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های دو کشور ظرف مدت حداکثر دو ماه و فعال‌سازی مجدد توافقنامه همکاری امنیتی فی‌مابین و موافقتنامه عمومی همکاری دو کشور در زمینه‌های اقتصاد، بازرگانی و سرمایه گذاری، علمی، فناوری، فرهنگی، ورزشی وجوانان، ابراز امیدواری می‌کند که اتخاذ این گام به تقویت پایه‌های ثبات و امنیت در منطقه و گسترش همکاری مثبت و سازنده که در برگیرنده منافع همه ملت‌های منطقه و جهان باشد، کمک کند.

به گزارش فارس، «السید بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان نیز در پی این توافق در توئیتر نوشت: «از نتایج گفت‌وگوهایی که به میزبانی چین بین برادران عربستانی و ایرانی برگزار شد و توافق حاصله دو کشور مبنی بر ازسرگیری روابط دیپلماتیک و فعال‌سازی همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی استقبال می‌کنیم. مطمئنیم که این گام موجب استحکام پایه‌های ثبات و امنیت در منطقه و تقویت روابط بین دولت‌ها و ملت‌ها خواهد بود.»

وزیر خارجه عمان همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان از توافق شکل گرفته بین ایران و عربستان ابراز خرسندی کرد. وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان امروز (جمعه) ۱۹ اسفند ماه تلفنی گفت‌و‌گو کردند.

در گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان، بدر السید البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان ضمن ابراز خرسندی از توافق شکل گرفته بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، از طرف خود و دولت عمان به وزیر امور خارجه کشورمان تبریک گفت.

امیرعبداللهیان نیز از تلاش‌های قبلی عمان در زمینه حصول توافق بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی تشکر و قدردانی کرد.

در این گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عمان همچنین آخرین وضعیت گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.

گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای عراقی

وزیر خارجه عراق در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک را تبریک گفت.

حسین امیرعبداللهیان و فؤاد حسین وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق عصر امروز (جمعه) ۱۹ اسفند ماه تلفنی گفت‌وگو کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو از تلاش‌های دولت عراق به عنوان آغازگر گفت‌وگوهای امنیتی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان تشکر و قدردانی کرد.

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تبریک به مناسبت توافق حاصل شده بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، از انتشار قریب‌الوقوع بیانیه رسمی دولت عراق در این زمینه خبر داد.

طرفین همچنین در این تماس تلفنی با توجه به سفر اخیر وزیر خارجه آلمان به عراق به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: روابط تاریخی و گسترده دو کشور ایران و آلمان ایجاب می‌کند که گفت‌وگو و همکاری جایگزین رفتارهای احساسی و در تعارض با منافع مشترک شود.

طرفین در این ارتباط بر لزوم حاکم شدن رویکرد واقع بینانه در مناسبات آلمان و ایران تأکید کردند.

وزیر خارجه قطر توافق ایران و عربستان را تبریک گفت

نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان شکل گیری تحول جدید در روابط بین ایران و عربستان سعودی را تبریک گفت.

امیرعبداللهیان و همتای قطری عصر امروز (جمعه) ۱۹ اسفند ماه تلفنی گفت‌وگو کردند. در گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، وزیر امور خارجه کشورمان انتصاب جدید وی به سمت نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر را تبریک گفت.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز در این گفت‌وگوی تلفنی شکل گیری تحول جدید در روابط بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را تبریک گفت.

طرفین در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین در خصوص مذاکرات ‌رفع تحریم‌ها و ضرورت توجه انسانی به تبادل زندانیان ( ایران- آمریکا) نیز به رایزنی پرداختند. در این زمینه وزیر امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد دیگر طرف‌های این گفت‌وگوها واقع بینانه رفتار کنند.

نصرالله: نزدیکی تهران و ریاض به سود منطقه خواهد بود

دبیرکل حزب‌الله لبنان روز جمعه در سخنرانی گفت تحول مربوط به نزدیکی ایران و عربستان سعودی خوب بوده و به سود منطقه تمام خواهد شد.

سید حسن نصرالله به توافق ایران و عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: «تحول مربوط به نزدیکی سعودی-ایرانی خوب بوده و به ضرر منطقه نخواهد بود بلکه بیشتر به سود آنها تمام می‌شود».

وی گفت: «اگر نزدیکی ایران و عربستان سعودی در مسیر عادی پیش برود، می‌تواند افق‌هایی را در منطقه و لبنان باز کند».

واکنش جنبش انصارالله یمن به توافق ایران و عربستان

سخنگوی جنبش انصارالله یمن نیز در پیامی با استقبال از توافق ایران و عربستان گفت که منطقه نیازمند بازگشت روابط عادی میان کشورهای خود است.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن روز جمعه در پیامی به توافق ایران و عربستان سعودی واکنش نشان داد. وی گفت: «منطقه نیازمند بازگشت روابط عادی میان کشورهای خود بوده تا امت اسلامی بتواند امنیت از دست رفته خود را در نتیجه مداخلات خارجی به رهبری صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها احیا کند.»

سخنگوی جنبش انصارالله اضافه کرد: «مداخله‌گران خارجی به دنبال سوء استفاده از اختلافات منطقه‌ای بوده و با بهره‌گیری از ایران هراسی درصدد دامن زدن به درگیری‌ها و خصومت‌ها علیه یمن بودند».

بنت: این توافق پیروزی سیاسی برای ایران است

در این میان اما توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک، خشم سیاستمداران و مقامات رژیم صهیونیستی را به دنبال داشت.

نفتالی بنت نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی خشم و ناراحتی خود را از توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه ابراز کرد.

بنت در واکنش به این توافق به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی حمله کرد و گفت این توافق شکست کوبنده و بیانگر سهل انگاری و ضعف اسرائیل است.

به گزارش تسنیم، بنت گفته است که از سرگیری روابط عربستان و ایران تحول خطرناک برای اسرائیل و یک پیروزی سیاسی برای ایران به شمار می رود.

در همین حال مارک دابوویتز، مدیر لابی صهیونیستی اف.دی.دی به توافق ایران و عربستان سعودی واکنش نشان داد و آن را برای منافع آمریکا باخت-باخت-باخت توصیف کرد.

او در توییتر نوشت: «احیای روابط ایران و سعودی در نتیجه میانجی‌گری چین، باخت، باخت، باخت برای منافع آمریکا است.این نشان می‌دهد که سعودی‌ها به حمایت واشنگتن اعتمادی ندارند و ایران، فرصت را برای دور کردن متحدان آمریکا و پایان دادن به انزوای بین‌المللی‌اش مهیا می‌بیند و اینکه چین دارد به بازیگر اصلی سیاست خاورمیانه تبدیل می‌شود.»

توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دو جانبه

گفتنی است امروز نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی از مذاکرات مهم دبیر شورای عالی امنیت ملی در یک کشور خارجی خبر داده بود. بر اساس این گزارش دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران طی چند روز گذشته در یک کشور خارجی مشغول مذاکرات بسیار مهمی بوده است که حالا مشخص شده این مذاکرات میان ایران و عربستان در چین انجام گرفته است.

پس از انجام چند روز مذاکرات فشرده میان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با همتای سعودی خود در شهر پکن، امروز توافق حاصل شده برای از سرگیری روابط میان دو کشور، طی مراسمی با امضاء بیانیه‌ مشترک میان ایران، عربستان سعودی و چین به صورت رسمی اعلام شد.‌

به‌دنبال سفر بهمن‌ماه رئیسی به پکن و گفتگوهای انجام شده میان رییس جمهور چین با رییس جمهور کشورمان، دریابان شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رییس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران-ریاض با همتای سعودی خود آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، امروز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

متن این بیانیه‌ سه‌جانبه به شرح زیر است:

«در پاسخ به ابتکار شایسته جناب آقای شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن همجواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفتگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تاکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست دکتر مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.»

در ادامه این بیانیه آماده است: «جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی با سپاس و قدردانی از جمهوری عراق و سلطنت عمان به خاطر میزبانی گفتگوهای انجام شده بین دو طرف در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ خورشیدی (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ میلادی) از رهبری و دولت جمهوری خلق چین برای میزبانی و حمایت از گفتگوهای انجام شده در این کشور و تلاش برای به ثمر نشستن آن تشکر کردند.»

این بیانیه تاکید کرده است: «در نتیجه‌ی گفتگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌نمایند.»

به گزارش صداوسیما، همچنین در این بیانیه آمده است: «دو کشور با تاکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شده در تاریخ ۱۳۸۰.۱.۲۸خورشیدی برابر با ۲۰۰۱.۴.۱۷ میلادی و نیز موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شده در تاریخ ۱۳۷۷.۳.۶ خورشیدی برابر با ۱۹۹۸.۵.۲۷ میلادی توافق کردند.»

در پایان این بیانیه سه کشور اراده قاطع خود را جهت به‌کارگیری تمامی تلاش‌ها برای تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام کرده‌اند.

روابط تهران-ریاض ظرفیت‌های بزرگی در اختیار منطقه قرار می‌دهد

وزیر امور خارجه هم با اشاره به از سرگیری روابط ایران و عربستان تأکید کرد: بازگشت روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به روال عادی، ظرفیت‌های بزرگی را در اختیار دو کشور، منطقه و جهان اسلام قرار می‌دهد.

حسین امیرعبداللهیان روز جمعه و لحظاتی پس از اعلام توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه، در توییتی نوشت: بازگشت روابط طبیعی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی ظرفیت‌های بزرگی را در اختیار دو کشور، منطقه و جهان اسلام قرار می‌دهد.

وی افزود: سیاست همسایگی به‌عنوان محور کلیدی سیاست خارجی دولت سیزدهم، با قوت در مسیر درست پیش می‌رود و دستگاه دیپلماسی فعالانه در پس تمهید گام‌های بیشتر منطقه‌ای است.

روایت شمخانی از پایان بن‌بست 7 ساله روابط دو جانبه ایران و عربستان

دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از امضای بیانیه مشترک سه‌جانبه میان جمهوری اسلامی ایران، پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری خلق چین در پکن به «نورنیوز» گفت: سفر بهمن‌ماه آقای رئیسی به چین و گفتگوی آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین با رئیس جمهور کشورمان، بستر شکل‌گیری مذاکرات جدید و بسیار جدی میان هیأت‌های ایران و عربستان سعودی را فراهم کرد.

او گفتگوهای انجام شده میان دو کشور را صریح، شفاف، همه‌جانبه و سازنده عنوان کرد و افزود: رفع سوءتفاهم‌ها و نگاه رو به آینده در روابط تهران-ریاض، قطعا توسعه ثبات و امنیت منطقه‌ای و افزایش همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس و جهان اسلام را برای مدیریت چالش‌های موجود به‌دنبال خواهد داشت.

شمخانی در ادامه از نقش سازنده جمهوری خلق چین در خصوص حمایت از توسعه روابط کشورها که لازمه‌ی رفع چالش‌ها و افزایش صلح و ثبات و ارتقاء همکاری‌های بین‌المللی است، قدردانی کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ۵ دور مذاکره اولیه انجام شده با عربستان سعودی که به میزبانی عراق و عمان انجام شد را در دست‌یابی به توافق نهایی، موثر ارزیابی کرد و از تلاش این دو کشور نیز در این خصوص سپاس‌گزاری نمود.

در جریان مذاکرات فشرده شمخانی و «مساعد بن‌محمد العیبان» مسئولین نهادهای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی که از ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه در شهر پکن پایتخت جمهوری خلق چین برگزار شد، دو کشور توافق کردند که پس از ٧ سال، روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.

بر اساس توافق دو کشور، وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی ضمن ملاقات با یکدیگر، حداکثر ظرف دو ماه، زمینه‌های اجرایی تبادل سفرا و بازگشایی سفارتخانه‌ها و همچنین سایر الزامات برای از سرگیری روابط را فراهم خواهند کرد.

دریافت تضمین‌های بالا از ایران در پرونده هسته‌ای

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با متفاوت توصیف کردن نتایج سفر اخیرش به تهران گفت که در این سفر در خصوص مسائل عملی به تفاهم رسیدیم.

رافائل گروسی در گفت وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که سفر هفته گذشته ام به تهران بسیار مهم بود و طی آن توانستیم در خصوص مسائل و قضایای عملی به تفاهم برسیم. وی گفت که از ایران تضمین‌هایی در سطوح بالا دریافت کردیم و این امر متفاوت‌تر از تمام دفعات قبل است.

در پایان سفر دو روزه رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و دیدار و مذاکره با مقامات عالی‌رتبه کشورمان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه مشترکی صادر کردند که در این بیانیه آمده است: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی آقای رافائل گروسی در تاریخ ۳ و ۴ مارس ۲۰۲۳ (۱۲ و ۱۳ اسفند ۱۴۰۱) از جمهوری اسلامی ایران بازدید نمود. وی در این سفر با جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و جناب آقای دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر محترم امور خارجه و جناب آقای مهندس محمد اسلامی معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، این نشست‌های سطح بالا به اهمیت برداشتن گام‌هایی به منظور تسهیل همکاری‌های گسترده‌تر جهت تسریع در حل مسائل پادمانی باقی مانده به نحو مقتضی، پرداخت. دو طرف اعتقاد دارند که چنین تعاملات مثبتی می‌تواند راه را برای توافق‌های گسترده‌تر میان دولت‌های عضو هموار نماید.

سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص موارد زیر به توافق رسیدند:

۱ - تعاملات بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران با روحیه همکاری و با رعایت کامل صلاحیت‌های آژانس و حقوق و تعهدات جمهوری اسلامی ایران بر اساس موافقتنامه‌های جامع پادمانی صورت خواهد پذیرفت.

۲ - در خصوص مسائل پادمانی باقی‌مانده مربوط به سه مکان، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به منظور رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده اعلام کرد.

۳ - ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن طی یک نشست فنی که به زودی در تهران برگزار می‌شود، میان دو طرف مورد توافق قرار خواهد گرفت.

گفتنی است اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز بار دیگر مدیرکل فعلی این سازمان را برای یک دوره چهار ساله در همین سمت ابقا کردند.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین طی پیامی توئیتری خبر داد که در این نشست «رافائل گروسی» برای دوره دوم چهار ساله به‌عنوان مدیرکل آژانس اتمی انتخاب شده است.

این دیپلمات آرژانتینی ۶۲ ساله در تاریخ سوم دسامبر ۲۰۱۹ به‌عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزیده شد و قرار است تا دوم دسامبر ۲۰۲۷ در این سمت باقی بماند.

خرید سوخو-35 از روسیه نهایی شد

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل اعلام کرد: ایران قرارداد خرید هواپیمای سوخو-۳۵ از روسیه را به طور نهایی هماهنگ کرده، اما اطلاعات مربوط به تعداد این هواپیما‌ها و زمان تحویل محرمانه است.

نمایندگی دائم ایران اعلام کرد: «ایران پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۹۸۸، از تعدادی از کشور‌ها درخواست کرد احتمال فروش هواپیما‌های جنگنده به ایران را بررسی کنند و روسیه اعلام کرد که برای فروش آن‌ها آماده است.»

به گزارش اسپوتنیک، این نمایندگی اضافه کرد: «جنگنده‌های سوخو ۳۵ از نظر فنی برای ایران قابل قبول هستند، بنابراین پس از اکتبر ۲۰۲۰ و رفع محدودیت‌های ایران برای خرید تسلیحات متعارف (طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد) ایران در نهایت با خرید آن‌ها موافقت کرد.»

در عین حال نمایندگی دائم ایران به طور مشخص نگفت که چه زمانی بر سر این قرارداد توافق شده است و قرار است چه تعداد سوخو ۳۵ از فدراسیون روسیه به ایران تحویل داده شود و در چه زمانی.

امیرعبداللهیان دمشق را به مقصد تهران ترک کرد

وزیر امور خارجه کشورمان پس از یک سفر چهار روزه به کشورهای ترکیه و سوریه، لحظاتی پیش دمشق را به مقصد تهران ترک کرد.

«حسین امیرعبداللهیان» که از شامگاه سه‌شنبه (۱۶ اسفند) به کشورهای ترکیه و سوریه سفر کرده بود، دقایقی پیش از فرودگاه دمشق راهی تهران شد.

گروسی برای دوره دوم مدیرکل آژانس اتمی شد

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در ادامه نشست فصلی خود، درباره سمت مدیرکلی این سازمان رأی کرد.

۳۵ عضو شورای حکام آژانس اتمی برای سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ شامل آرژانتین، استرالیا، برزیل، بلغارستان، بوروندی، کانادا، چین، کلمبیا، کاستاریکا، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، گواتمالا، هند، ایرلند، ژاپن، کنیا، کره جنوبی، لیبی، نامیبیا، پاکستان، قطر، فدراسیون روسیه، عربستان سعودی، سنگاپور، اسلوونی، آفریقای جنوبی، سوئیس، ترکیه، انگلیس و ایرلند شمالی، آمریکا، اروگوئه و ویتنام هستند.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین طی پیامی توئیتری خبر داد که در این نشست «رافائل گروسی» برای دوره دوم چهار ساله به‌عنوان مدیرکل آژانس اتمی انتخاب شده است.

آزادسازی 500 میلیون دلار از پول‌های ایران در عراق

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: آمریکا اجازه پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار از پول‌های ایران در بانک‌های عراقی را داده است.
حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در ارتباط با پول‌های بلوکه‌شده ایران در کشور عراق اظهار داشت: عراق پول برق و گاز ایران را در حساب بانکی به نام شرکت ملی گاز و توانیز واریز می‌کند اما این به‌معنی دسترسی ایران به این پول‌ها نیست.

وی افزود: پول‌های ایران در بانکی است که تحت نظارت آمریکا است و تنها اجازه واردات کالاهایی داده می‌شود که تحریم نیست، به‌طوری که سال گذشته در اسفند ماه یک میلیارد دلار کالا از این مسیر به ایران وارد شد و بدهی ایران به ترکمنستان نیز از این محل پرداخت شد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: در سفر اخیر وزیر امور خارجه عراق، اجازه پرداخت 500 میلیون دلار از پول‌های ایران در بانک‌های عراقی داده شد.

وی تصریح کرد: وزارت خارجه عراق به آمریکا اعلام کرده است که حدود 18 میلیارد دلار به ایران بدهکار هستیم البته رئیس‌کل بانک مرکزی ایران رقم کمتری را اعلام کرده است، و رقم 10 میلیارد دلار در گذشته اعلام شده بود.

حسینی در ارتباط با دلایل اختلاف آمار موجود درباره میزان بدهی عراق به ایران ابراز کرد: این رقم بدهی به ایران توسط عراق، شاید به‌دلیل پول‌های برق و گازی جدیدی است که اضافه شده است.

هیچ‌گاه به آژانس اجازه ورود به مسائل موشکی و پهپادها را نخواهیم داد
یک نماینده مجلس گفت: همکاری ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی در حوزه مسائل هسته‌ای و در چارچوب‌های اعلام شده است و ما هیچ‌گاه به آژانس اجازه ورود به مسائل دیگر همچون مسائل موشکی و پهپادها را نخواهیم داد.

هیچگاه به آژانس اجازه ورود به مسائل موشکی و پهپادها را نخواهیم داد

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها با اشاره به سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و بیانیه مشترک ایران و آژانس گفت: همکاری ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب قوانین و مقررات و معاهدات بین المللی و پادمان خواهد بود.

وی ادامه داد: همکاری ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی در حوزه مسائل هسته‌ای و در چارچوب‌های اعلام شده است و ما هیچ‌گاه به آژانس اجازه ورود به مسائل دیگر همچون مسائل موشکی و پهپادها را نخواهیم داد.

شی برای سومین دوره رئیس جمهور چین شد

نمایندگان کنگره ملی خلق چین امروز(جمعه) به اتفاق آرا شی جین پینگ را برای سومین دوره به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب کردند.

به این ترتیب شیء جین پینگ برای یک دوره پنج ساله دیگر رئیس جمهور چین خواهد بود.

شیء جین پینگ همچنین مجدداً به عنوان رئیس کمیسیون مرکزی نظامی، دومین پست مهم در سلسله مراتب قدرت در چین، انتخاب شد.

رأی گیری ساعت ۱۱ صبح امروز به وقت محلی انجام شد که طی آن ۲۹۵۲ به نفع شیء جین پینگ رأی دادند و هیچ رأی مخالف و ممتنعی وجود نداشت.

به این ترتیب شیء جین پینگ اولین رئیس جمهوری در چین است که برای سه دوره رئیس جمهور انتخاب می‌شود. وی اولین بار در مارس ۲۰۱۳ و دومین بار در مارس ۲۰۱۸ به عنوان رئیس جمهور چین انتخاب شده بود.

مسئله هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی باید حل شود

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری تاکید کرد که دولت این کشور هنوز مایل است مسئله هسته‌ای ایران را از طریق دیپلماسی حل‌وفصل کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر دفاع آمریکا که گفته بود، «تلاش ایران برای دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای اسراییل را به آمادگی‌ برای هر اقدامی وا می‌دارد و تصمیم مهمی در پیش روست»، آیا آمریکا هم مانند رژیم اسراییل چنین فوریتی را در قبال ایران احساس می‌کند و آیا با رژیم اسراییل دیدگاه مشترکی درباره گزینه نظامی دارد، گفت: ارزیابی ما هم این است که برنامه هسته‌ای ایران چالشی مهم است.
پرایس علیرغم آن که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد، در ادامه گفت: ما تعهد راسخی داریم که ایران هیچ گاه به یک سلاح اتمی دست پیدا نکند.

واکنش ایران به تعطیلی اینستکس توسط اروپا

سخنگوی وزارت امور خارجه به سوال خبرنگاران در خصوص تصمیم کشورهای سهامدار اینستکس برای تعطیلی این سامانه پاسخ داد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص تصمیم کشورهای سهامدار اینستکس برای تعطیلی این سامانه اظهار داشت: دولت‌های اروپایی پس از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام، متعهد شده بودند که با اتخاذ راهکارهای ضروری، استمرار منافع اقتصادی ایران از تعهدات رفع تحریمی برجام را محقق سازند. یکی از سازوکارهایی که اروپایی‌ها خود برای انجام این تعهد مطرح کردند، تاسیس اینستکس به عنوان یک کانال مالی برای تسهیل تجارت بین ایران و اروپا بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود:جمهوری اسلامی ایران اگرچه هرگز به این سازوکار تکیه نکرده و دل نبسته بود، اما در کمال حسن نیت، از هیچ همکاری مقتضی برای فعالیت این کانال دریغ نکرد.اما متاسفانه دولت های اروپایی در کنار بی عملی در خصوص سایر تعهدات خود، در راه اندازی موثر ایستکس نیز ناکام بودند و اقدامات لازم و ضروری برای فعالسازی آن در قالب انجام تعهدات اروپا ذیل برجام را انجام ندادند.

کنعانی دلیل اصلی ناکامی اینستکس را نبود اراده جدی و ناتوانی دولت‌های اروپایی در ایفای تعهداتشان در مسیر جبران خروج یکجانبه آمریکا از برجام، و همراهی آنها با تحریم های غیرقانونی آمریکا دانست؛ همچنانکه این کشورها در تمام طول زمان فعالیت اینستکس هیچ منبع مالی یا خط اعتباری بلندمدت به این کانال تزریق نکردند.

پارلمان سوئیس تحریم‌های حقوق بشری بیشتری را علیه ایران تصویب کرد

پارلمان سوئیس علیرغم مخالفت دستگاه دیپلماسی این کشور و با پیروی از سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال امور داخلی ایران، اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را تصویب کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری دویچه وله، شورای ملی سوئیس روز پنجشنبه ۹ مارس (۱۸ اسفند)، با ۱۰۵ رای موافق در برابر ۶۵ رای مخالف و چهار رای ممتنع تصمیم گرفت که این کشور باید به تمام تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران که به دلیل آن‌چه «نقض حقوق بشر» در پی ناآرامی‌های اخیر در ایران اعمال شده‌اند، بپیوندد.
مجلس شورای ملی سوئیس (پارلمان) حدود یک هفته پیش در بیانیه‌ای ایران را به دلیل نقض حقوق بشر محکوم کرد.
فابیان مولینا، عضو شورای ملی سوئیس از حزب سوسیال دموکرات گفت که برای اکثریت کمیسیون قابل درک نیست که سوئیس از تمام تحریم‌های اعمال‌شده توسط اتحادیه اروپا پیروی نکرده است.
ایگناسیو کاسیس، رئیس شورای فدرال (دولت)، از پارلمان خواسته بود این طرح را رد کند. او استدلال کرد که سوئیس در حال حاضر از ۹۰درصد از تحریم‌های اتحادیه اروپا پیروی کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باسلام.آمریکایی ها و اروپایی ها،هرهفته تحریم های فلج کننده اقتصادی را بر سیستم بانکی و مالی و نفتی و پتروشیمی و تجاری ایران وضع میکنند.معلوم نیست آخر این کارزار اقتصادی بین ایران و غرب که فقط یک برنده خواهد داشت،چه خواهد شد.الله اعلم.باتشکر

  • ناشناس

    مردم تو این وضعیت پول خوردو خوراک ندارند اینا تو فکر خرید جنگنده روسی هستن

  • ناشناس

    فقط این می دونم چه توافق بشود چه نشود حال روز من ایرانی خوب نمیشه عمرومون گذشت چه بی حاصل گذشت .

  • ناشناس

    تا دیروز که تهمت نبود،!!