کد مطلب: ۶۹۸۹۹۶

جدیدترین خبر از برجام/ تعهد آمریکا به تحقق توافق کم شد؟

جدیدترین خبر از برجام/ تعهد آمریکا به تحقق توافق کم شد؟

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در آخرین صحبت‌های خود اعلام کرد که میزان تعهد آمریکا برای تحقق توافق نسبت به گذشته کمتر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با این که در روزهای ابتدایی مذاکرات احیای برجام خبرهای مثبت حاکی از به سرانجام رسیدن توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن بود، اما رفته رفته و به خصوص پس از پاسخ اخیر ایران به نامه آمریکا انتظار احیای توافق هسته‌ای طولانی‌تر شد.

نسخه نهایی منتشر خواهد شد

حسینی گفت: خوشبختانه دولت در همه بخش ها پرتحرک بوده و در برخی زمینه ها در همین یک سال به اندازه هشت سال گذشته کار کردیم. در معاونت پارلمانی سعی کردیم در یکسال گذشته دسترسی نماینده ها به رئیس جمهور بیشتر باشد.

به گفته حسینی هر نماینده ای مسائل کشور یا حوزه انتخابیه را در جلسات با رئیس جمهور مطرح کرد. در مدت یکساله فعالیت خود ۴۲ لایحه جدید به مجلس فرستادیم. بعد از هفته دولت ۴۹ موافقتنامه و سند درباره عضویت ایران در سازمان شانگهای به تصویب رسیده و سند دیگری نیز در این رابطه درحال تصویب است.

به نقل از انتخاب، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید بار دیگر تاکید کرد که هیچ چیزی در مورد تعهد رئیس‌جمهوری برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی تغییر نکرده است.

کربی افزود: نمی‌توانم زمانی را برای تحقق توافق به شما بگویم، وقتی توافق حاصل شد همه از آن مطلع می‌شویم. مذاکرات، پس و پیش دارد ما هنوز به دنبال تحقق پیروی کامل متقابل برجام هستیم.

برجام بر لبه پرتگاه؟

این مقام ارشد رسانه‌ای شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به اظهارات نخست وزیر اسرائیل که به مقامات تهران در مورد اقدام یکجانبه علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی هشدار داده بود، گفت: آمریکا همواره ثابت کرده که قوی‌ترین حامی اسرائیل در دفاع از خود و ارائه تجهیزات در این زمینه است.

جان کربی با اشاره به سفر اخیر جو بایدن به اسرائیل و بازدید از سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین و همکاری در زمینه سیستم‌های لیزری گفت: «این، نشان از حمایت شخص رئیس جمهوری آمریکا و تعهد به حفظ توان اسرائیل در دفاع از خود است و من وارد فرضیات در مورد ایران نمی‌شوم.

کربی ادامه داد: بایدن به وضوح گفته است که اجازه دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی را نمی‌دهد. او در این امر جدی است. از طرفی او قویا معتقد است که بهترین راه برای انجام این کار از طریق دیپلماسی است. به همین دلیل است که ما سخت تلاش می‌کنیم تا بتوانیم برجام را احیا کنیم، این مسیر را ما ترجیح می‌دهیم.»

گره توافق به گردن مسائل پادمانی

به نقل ایسنا، یک پژوهشگر مسائل استراتژیک درباره این که علیرغم تلاش‌ها و پیام‌های رد و بدل شده چه عواملی در به تعویق افتادن توافق تاثیرگذار بوده‌اند؟ گفت: به نظر می‌رسد پیگیری مطالبه ایران مبنی بر حل اختلافات پادمانی و کنار گذاشتن ادعاهای آژانس عامل اصلی در مذاکرات است که تا این لحظه مذاکرات به نتیجه نرسیده است و همچنین مقاومت آژانس برای این که این پرونده‌ها در این مرحله در مذاکرات بسته شود.

دیاکو حسینی تصریح کرد: علت این که ایران این موضوع را دنبال می‌کند این نگرانی وجود دارد که در برخورد سیاسی با موضوع این وضعیت ادامه داشته باشد. در نتیجه عملا تنش درباره برنامه‌های هسته‌ای را تا مدت‌ها ادامه دهد. لذا فکر می‌کنم از نگاه ایران به این شکل موضوع دیده می‌شود که مسائل پیش آمده در مورد پادمان در یک بسته سیاسی، مرتبط با بعد از خروج آمریکا از برجام پیش آمده و این تنش‌ها با اهداف سیاسی ایجاد شده است. تنش‌هایی که ناشی از سرقت اسناد هسته‌ای است و ادعاهایی که آژانس در رابطه با این اسناد دارد.

اختلاف نظر ایران و آژانس

این پژوهشگر مسائل استراتژیک همچنین بیان کرد: طبیعتا طبق انتظار ایران باید در این مرحله، مذاکرات تمام شود. منتهی از دید آژانس موضوع متفاوت است. آژانس این مساله را جدای از برجام مد نظر قرار داده و انتظار دارد فارغ از سرنوشت برجام این موضوعات، نگرانی‌ها وادعاهایی که مطرح کرده مستقلا پاسخ داده شود. در واقع فارغ از این که مذاکرات برای احیای برجام به نتیجه برسد یا خیر.

حسینی با تاکید بر این که قرائت متفاوت ایران و آژانس از مساله پادمانی و اختلافی که پیش آمده مساله‌ای جدی و مهم است که می‌تواند به آسانی منجر به شکست مذاکرات شود، گفت: آژانس باید در این مرحله بپذیرد آنچه پیش آمده و مبنای درخواست این سازمان قرار گرفته، بی‌تاثیر از انگیزه‌های سیاسی و با هدف نابود کردن برجام توسط اسرائیل نبوده است و باید رضایت ایران هم در این رابطه جلب شود. با فرمول کاملا روشن و با دامنه محدودی در رابطه با تحقیقات و سوال‌هایی که در آژانس ترسیم شود و ایران مجاب شود به این که این فرمول یک روش معقول برای برخورد با ابهامات پیش روی آژانس است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • جبار

    برجام بی برجام تمام