کد مطلب: ۶۹۸۴۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

معاملات بورس در رکود سنگین / سایه برجام سنگین است

معاملات بورس در رکود سنگین / سایه برجام سنگین است

معاملات بورس امروز به روند نزولی خود در روزهای گذشته ادامه داد و باعث شد سهامداران با نگرانی چشم به تابلوهای بازار بدوزند.

به گزارش تجارت‌نیوز، معاملات بورس امروز به روند نزولی خود در روزهای گذشته ادامه داد و باعث شد سهامداران با نگرانی چشم به تابلوهای بازار بدوزند.

شاخص کل بورس تهران امروز سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ با افت همراه شد و به محدوده یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحدی بازگشت. افت پنج هزار و ۹۴۵ واحدی شاخص در شرایطی رخ داد که بورس تهران در روزهای اخیر به روند نزولی خود ادامه داده است. شاخص هم وزن اما برخلاف شاخص کل با رشدی نه چندان محسوس در پایان معاملات بورس در محدوده ۴۱۰ هزار واحدی تثبیت شد.

معاملات بورس در رکود سنگین

فاز رکودی بورس به قدری طولانی شده که روند معاملات بازار را به سیکلی تکراری و خسته کننده تبدیل کرده است. تحلیلگران بورسی اعتقاد دارند در شرایط کنونی بازار سرمایه با تحرک آنچنانی مواجه نیست و فقط هیجانات در بورس جریان دارد. از طرفی هم بسیاری از فعالان بازار از واکنش‌های پیش بینی نشده دولت در صورت به نتیجه رسیدن یا نرسیدن مذاکرات شدیدا واهمه دارند.

برخی از اقتصاددانان اعتقاد دارند دولت سیزدهم چه برجام احیا شود یا نشود دولت اقدام به ارزپاشی در بازار خواهد کرد. تحقق برجام طبیعتا منابع بلوکه شده ارزی را در اختیار دولت قرار خواهد داد و احتمال ارزپاشی از سوی دولت بالاست. اما اگر سناریوی شکست مذاکرات نیز به وقوع بپیوندد پیش بینی می‌شود دولت رئیسی در راستای شعار گره نزدن اقتصاد به برجام، سعی در کنترل نرخ ارز در بازار آزاد داشته باشد.

از همین رو بسیاری از سهامداران نگران سیاست هایی هستند که دولت ممکن است اجرایی کند. اما روی هم رفته به نظر می‌رسد برآورد اکثریت فعالان بورسی از بحث مذاکرات، موافقت با احیای برجام است. چرا که بخش اعظمی از سهم‌های بازار از هرگونه گشایش بین‌المللی برای ایران منتفع خواهند شد و احیای برجام نیز به سودشان تمام می‌شود. از همین رو انتظار می‌رود گشایش برجامی بتواند گرهی که در معاملات بورس افتاده را بگشاید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.