کد مطلب: ۶۹۹۷۰۴

روسیه: بیانیه کشورهای اروپایی درباره ایران بسیار نابهنگام بود

روسیه: بیانیه کشورهای اروپایی درباره ایران بسیار نابهنگام بود

فرانسه، آلمان و انگلیس روز شنبه با صدور بیانیه مشترکی مدعی شدند که ایران از فرصت دیپلماتیک حساس استفاده نکرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین اخبار از مذاکرات احیای برجام را بخوانید.

به نقل از مهر، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین به بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی ضد ایران که طی آن ادعاهای بی اساس را علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند، واکنش نشان داد.

بر اساس این گزارش، «میخائیل اولیانوف» در صفحه توئیتر خود نوشت: واقعاً بسیار نابهنگام بود. درست در یک لحظه حساس در مذاکرات وین و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی.

اولین واکنش ایران به بیانیه اعضای اروپایی برجام

مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی عضو برجام گفت: گستاخانه است. این ایران نبود که توافق را زیر پا گذاشت و از آن خارج شد. تروئیکای اروپا فرمانبردار سیاست های هر کسی هستند که به کاخ سفید می رود.

به نقل از جماران، وی ادامه داد: ایران می داند که بدون یک متن بی اشکال و پایان یافتن اتهامات غلطی که کشورهای غربی در آژانس اتمی مطرح می کنند، هر توافقی شکست می خورد.

شبکه العربی قطر به نقل از مرندی گزارش داد که ایران، طرفی نبوده است که توافق هسته‌ای را نقض کند و از آن خارج شود.

وی با بیان اینکه تروئیکای اروپایی، مطیع سیاستهای کاخ سفید هستند، تصریح کرد: ایران به خوبی می‌داند که بدون یک توافق محکم و پایان بخشیدن به اتهامات بی‌اساس غرب، هر توافقی شکست خواهد خورد.

بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی در مورد برنامه هسته‌ای ایران

ایرنا نوشت، فرانسه، آلمان و انگلیس روز شنبه با صدور بیانیه مشترکی مدعی شدند که ایران از فرصت دیپلماتیک حساس استفاده نکرده است و در ادعایی بی‌پایه و اساس اعلام کردند که ایران در عوض به گسترش برنامه هسته ای خود به نحوی فراتر از هرگونه توجیه غیرنظامی قابل قبول ادامه می‌دهد.

در این بیانیه ادعا شده است: ما دولت های فرانسه، آلمان و انگلیس به همراه دیگر اعضای توافق هسته ای و آمریکا از آوریل ۲۰۲۱ با حُسن نیت با ایران برای احیا و اجرای کامل برجام مذاکره کرده ایم. اوایل اوت، پس از یک سال و نیم مذاکرات، هماهنگ‌کننده برجام مجموعه نهایی متونی را به ایران ارائه کرد که امکان بازگشت به تعهدات برجامی‌اش خواهد داد و همچنین زمینه بازگشت آمریکا به توافق را فراهم می‌کند.

بیانیه سه کشور اروپایی این ادعا را مطرح کرد: در این بسته نهایی، هماهنگ کننده تغییرات بیشتری اعمال کرد که ما را به مرز انعطاف پذیری مان رساند. متاسفانه، ایران انتخاب کرده است که از این فرصت حساس دیپلماتیک استفاده نکند. در عوض، به گسترش برنامه هسته ای اش به نحوی فراتر از توجیه غیرنظامی قابل قبول ادامه دهد.

در ادامه این بیانیه تروئیکای اروپایی ادعا کرد: درحالی که به توافق نزدیک می شدیم، ایران موضوعات جداگانه ای را مطرح کرد که با تعهدات بین المللی الزام آور و قانونی اش تحت ان پی تی و توافق پادمان های ان پی تی منعقد شده با آژانس بین المللی انرژی اتمی ارتباط داشت. این خواسته تازه، تردیدهای جدی در مورد نیات و تعهدات ایران به نتیجه موفقیت آمیز برجام ایجاد می کند. موضع ایران در تضاد با تعهدات الزام آور قانونی اش است و چشم انداز احیای برجام را به خطر می‌اندازد.

نشست رابرت مالی با لابی‌‌های یهودی مخالف برجام

به نقل از ایرنا، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم میان تهران - واشنگتن با رهبران چند سازمان یهودی در آمریکا از جمله فدراسیون‌های یهودی شمال آمریکا، کنفرانس روسای سازمان‌های بزرگ آمریکایی- یهودی، اکثریت دموکرات حامی اسرائیل و لابی آیپک دیدار و گفتگو کرده است.

بر اساس گزارش جوئیش اینسایدر اکثر شرکت کنندگان در این نشست از منتقدان توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بودند.

آمریکا وزیر اطلاعات ایران را تحریم کرد

به نقل از ایسنا، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سید اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

همچنین آمریکا تحریم‌هایی را علیه وزارت اطلاعات ایران اعمال کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا دلیل اعمال این تحریم را «کمک به حمله سایبری» ادعایی علیه آلبانی عنوان کرده است.

آلبانی‌ روز چهارشنبه ۱۶ شهریور با اعلام قطع روابط دیپلماتیک با ایران مدعی شد که از دیپلمات‌ها و کارمندان سفارت ایران در تیرانا خواسته شده است تا در عرض ۲۴ ساعت خاک آلبانی را ترک کنند.

نخست‌وزیر آلبانی در پیامی ویدئویی در این باره ادعا کرد که این «واکنش شدید» با میزان خطر حملات سایبری ایران بوده که تهدیدی برای زیرساخت‌های خدمات عمومی و هک و سرقت ارتباطات دولتی بوده است.

پیش از این آمریکا، انگلیس و ناتو در اقدامی هماهنگ این حمله ادعایی را محکوم کرده بودند.

انگلیس در بیانیه‌ای مدعی شده بود که مرکز امنیت ملی سایبری این کشور با اطمینان قریب به یقین هکرهای مرتبط با جمهوری اسلامی را مسئول حمله سایبری گسترده به نهادهای دولتی آلبانی در ماه ژوئیه امسال می‌داند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این اتهامات آمریکا و انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص حمله سایبری ادعایی به آلبانی را مردود خوانده و به شدت محکوم کرد.

کنعانی در این خصوص خاطرنشان کرد: آمریکا و انگلیس که پیش از این در برابر حملات متعدد سایبری علیه زیرساخت‌های جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه علیه تاسیسات هسته‌ای سکوت اختیار کرده و حتی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از این نوع اقدامات حمایت کرده بودند، فاقد هرگونه وجاهت در وارد کردن اینگونه اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن هشدار نسبت به هرگونه ماجراجوئی سیاسی علیه کشورمان با این بهانه‌های مضحک و با تاکید بر آمادگی کامل کشورمان برای مقابله قاطع و فوری و پشیمان کننده با هرگونه دسیسه احتمالی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که بارها مورد حملات سایبری قرار گرفته، بخش مهمی از تلاش‌های مسئولانه بین‌المللی در مقابله با تهدید حملات سایبری است.

photo 2022 09 09 20 03 13

مشکل همیشه آمریکاست

آنتونی بلینکن روز جمعه در نشست خبری با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در بروکسل درباره مذاکرات با ایران گفت: در هفته‌های گذشته توانستیم برخی از شکاف‌ها را پر کنیم.

وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد: ایران نیز برخی خواسته‌های غیر برجامی اش را کنار گذاشت اما پاسخ اخیرش ما را به عقب برگرداند.

وی تصریح کرد: با این حال ما قرار نیست توافقی حاصل کنیم که الزامات حداقلی ما را برآورده نکند.

این مقام ارشد دولت بایدن ادامه داد: فقط توافقی را منعقد می کنیم که موجب پیشبرد امنیت ملی ما شود.

وی بدون اشاره به زیاده خواهی های واشنگتن ادعا کرد اما آنچه شاهد بوده‌ایم به ‌نظر می‌رسد ما را به عقب ببرد و نه رو به جلو.

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین، در حساب توئیتر خود از برجام نوشت: «مشکل همیشه آمریکا بوده است. اوباما توافق را نقض کرد، ترامپ آن را پاره کرد و بایدن هم به سیاست‌های ترامپ ادامه می‌دهد.

از زمان شروع مجدد مذاکرات، تیم بایدن زمان را تلف کرده است. حالا که متن (توافق) تقریبا آماده است آمریکا دوباره تلاش می‌کند تا واکنش‌های اخیرش زمان بخرد.»

برجام

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.