کد مطلب: ۶۹۹۸۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قطعنامه جدید علیه ایران صادر می‌شود؟/توافق در گرو نشست شورای حکام؟

قطعنامه جدید علیه ایران صادر می‌شود؟/توافق در گرو نشست شورای حکام؟

برخی رسانه‌های غربی از عدم تمایل اعضای شورای حکام برای صدور قطعنامه علیه ایران در جلسه هفته آینده خبر می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برخی رسانه‌های غربی از عدم تمایل اعضای شورای حکام برای صدور قطعنامه جدید علیه ایران در جلسه هفته آینده خبر می‌دهند.

طبق گزارش رسانه‌های غربی هفته پیش‌رو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جلسه مهمی را برگزار خواهد کرد. بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند نمی‌توان امکان صدور قطعنامه‌ای علیه ایران را نادیده گرفت. برخی از مقامات غربی نیز با اظهارنظرهایی پیرامون پرونده اتمی ایران به تردیدها درباره صدور قطعنامه جدید دامن زدند.

قطعنامه جدید علیه ایران؟

به باور اغلب تحلیلگران سیاست خارجی امکان صدور قطعنامه جدید علیه ایران وجود دارد. اما این عده از صاحبنظران اعتقاد دارند نشانه‌هایی از عدم تمایل شورای حکام برای صدور چنین قطعنامه‌ای نیز دیده می‌شود.

برخی رسانه‌های غربی نیز در این باره گزارشاتی منتشر کردند که مهمترین آنها مربوط به روزنامه وال استریت ژورنال است. یکی از خبرنگاران وال‌استریت‌ژورنال در همین رابطه ابراز نظر جالبی کرده است. وی معتقد است در جلسه آینده شورای حکام آژانس اتمی قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نخواهد شد.

اما واکنش‌ برخی از مقامات غربی مبنی بر عدم تایید صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران صحنه را پیچیده‌تر کرده است. رویترز در همین رابطه گزارشی انتشار داده و مدعی شده امکان تایید صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران توسط آژانس وجود ندارد.

ماجرای گزارش آژانس چیست؟

هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی، نسبت به پیشرفت‌های اتمی ایران ابراز نگرانی کرد. طبق این گزارش ایران تا ساخت سلاح اتمی تنها ۳ الی ۴ هفته فاصله دارد.

بحث میزان ذخایر اورانیوم غنی شده در خاک ایران نیز یکی دیگر از محورهای این گزارش است. آژانس معتقد است ایران از مقدار تعیین شده برای ذخیره اورانیوم تخطی کرده است.

البته صحبت‌های اخیر رافائل گروسی درباره پرونده اتمی ایران نیز به پیچیده‌تر شدن ماجرا دامن زد.

از طرفی هم در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اتهاماتی پیرامون مسائل باقی‌مانده پادمانی، علیه ایران مطرح شده است. گروسی نیز در همین راستا از عدم پیشرفت برای حل مسئله پادمانی خبر داده است.

البته مقامات ایرانی معتقدند آژانس تحت تاثیر برخی فشارها، رویکردی سیاسی را در پیش گرفته است. طبق اظهارات دیپلمات‌ها و مسئولان عالی‌رتبه ایران، جمهوری اسلامی بارها پاسخ دقیق خود را به آژانس داده است. اما ظاهرا آژانس این پاسخ‌ها را قانع کننده ندانسته و آن را نمی‌پذیرد. ایران نیز معتقد است مبنای آژانس برای ارزیابی پاسخ‌های ایران اطلاعات نادرستی است که از دشمنان ایران دریافت می‌کند.

احتمال صدور قطعنامه وجود دارد؟

همانطور که گفته شد نشانه‌هایی از عدم تمایل شورای حکام برای صدور قطعنامه جدید علیه ایران وجود دارد. گزارش اخیر آژانس نیز یکی از نشانه‌های نگران کننده در این زمینه است.

اما روی هم رفته اغلب تحلیلگران معتقدند با توجه به روندی که در مذاکرات احیای برجام شاهد هستیم احتمال صدور قطعنامه مانند نشست قبلی شورای حکام بالا نیست. اما با توجه به رویکرد مناقشه برانگیز آژانس نمی‌توان احتمال موضع‌گیری منفی شورای حکام علیه جمهوری اسلامی ایران را نادیده گرفت‌.

از همین رو بسیاری از تحلیلگران صدور یا عدم صدور قطعنامه از سوی شورای حکام را با پاسخ ایالات متحده به پیشنهادات برجامی ایران مرتبط می‌دانند. از طرفی هم برخی رسانه‌ها از به تعویق افتادن ادامه مذاکرات احیای برجام تا انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا خبر می‌دهند.

به همین دلیل گفته می‌شود که امکان دامن زدن به تنش‌ها از سوی آژانس بالا نخواهد بود. چرا که اگر ادعای به تعویق افتادن مذاکرات صحت داشته باشد، احتمال صدور قطعنامه جدید علیه ایران نیز کاهش می‌یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.