کد مطلب: ۲۲۶۶۸۳

جنگ تجاری خبری بد برای بازار نفت

جنگ تجاری خبری بد برای بازار نفت

افزایش قیمت نفت در سال 2018 به شدت تحت تاثیر سناریوی افزایش تقاضا است. بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ها تقاضا برای طلای سیاه در سال 2018 به 1.7 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. اما وقوع یک جنگ تجاری و یا حتی اخبار مربوط به آن می‌تواند این روند را تغییر دهد.

الهام میرمحمدی: در راستای حفاظت از منافع کشور و در واکنش متقابل به اقدام واشنگتن، پکن در نظر دارد، بر 128 کالای وارداتی از آمریکا به ارزش 3 میلیارد دلار تعرفه گمرکی وضع ‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، به دنبال انتشار این خبر، ارزش دلار در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی، در برابر ین ژاپن کاهش یافت و بازارهای بورس چین، ژاپن، استرالیا و کره جنوبی هم افت شاخص را تجربه کردند.

شرکت خرده‌فروشی آمازون هم که بار دیگر هدف حملات دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور آمریکا قرار گرفت، با کاهش 6 درصدی سهام این شرکت مواجه شد.

اگرچه اقدام چین در برابر آنچه آمریکا انجام داده -وضع مالیات بر فهرست کالاهای چینی به ارزش 60 میلیارد دلار- چندان بزرگ نیست، اما در هر صورت نگرانی از وقوع جنگ تجاری خبر بدی است که می‌تواند بازار نفت را تهدید کند.

مقامات رسمی چین بارها اعلام کرده‌اند که قصد آغاز یک جنگ تجاری با ایالات متحده آمریکا را ندارند؛ اما چین نمی‌تواند تا ابد صبر پیشه کند و دولت برای وضع تعرفه‌های بیشتر در آینده آماده است.

از سوی دیگر، افزایش قیمت نفت در سال 2018 به شدت تحت تاثیر سناریوی افزایش تقاضا است.

آخرین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تقاضا برای طلای سیاه در سال 2018 به 1.7 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. اما وقوع یک جنگ تجاری و یا حتی اخبار مربوط به آن می‌تواند این روند را تغییر دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اقدامات تلافی‎جویانه دولت پکن، نگرانی سرمایه‎گذاران را به دنبال داشته است. به عبارت دیگر، انتقام چین از آمریکا، موجب کاهش رشد اقتصادی در جهان و در نهایت کاهش تقاضا برای نفت و افت قیمت‌ها می‌شود.

بنابراین جنگ تجاری، به شدت می‌تواند بازارهای انرژی و به‌خصوص نفت را تحت تاثیر قرار دهد.

از سوی دیگر، سهام‌داران که مدتی است شاهد روند روبه‌رشد قیمت نفت هستند، به این بازار چشم دوخته‌اند. صندوق‌های پوشش ریسک و سایر مدیران مالی در هفته منتهی به 27 مارس، بالاترین رکورد خود در معاملات آتی برنت را ثبت کردند.

اما انتشار اخباری مبنی بر افزایش تولید روسیه در ماه مارس، مثالی است که نشان می‌دهد چطور هیجان بازار به کاهش قیمت نفت منجر شد.

حالا خبر وقوع جنگ تجاری میان آمریکا و چین هم بار دیگر بازار روبه‎رشد نفت را تهدید می‌کند.

اگرچه ذخایر جهانی رو به کاهش است، احتمال تمدید توافق کاهش تولید تا سال 2019 بالاست و مسائل ژئوپولتیک بسیار دیگری قرار است به افزایش قیمت نفت در آینده کمک کند، اما خبر وقوع یک جنگ تجاری میان آمریکا و چین این شانس را از بازار نفت می‎گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.