کد مطلب: ۶۳۴۷۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جنگ روسیه و اوکراین/ توافق نمایندگان آمریکا برای ممنوعیت واردات انرژی روسیه

جنگ روسیه و اوکراین/ توافق نمایندگان آمریکا برای ممنوعیت واردات انرژی روسیه

آغاز جنگ روسیه و اوکراین، بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد. آخرین اخبار از بازارهای طلا، انرژی و رمزارزها و رویدادهای اقتصادی مربوط به این جنگ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دوازدهمین روز جنگ روسیه و اوکراین در جریان است و اقتصاد و بازارهای جهانی تحت تاثیر آن قرار گرفته‌اند.

نوسانات قیمت طلا، نفت و بیت‌کوین

اونس امروز در لحظاتی از از مرز دو هزار دلار گذاشت و به ۲۰۰۱٫۵۹ رسید. در لحظه تنظیم این خبر، قیمت جهانی طلا همچنان روند افزایشی دارد و ۱,۹۸۱٫۸۰ دلار معامله می‌شود.

قیمت نفت ، نیز به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد. در این لحظه، هر بشکه نفت برنت ۱۲۲،۷ دلار معامله می‌شود. البته امروز در مقاطعی به بیش از ۱۲۸ دلار نیز رسید.

کاهش قیمت بیت‌کوین

اما قیمت‌ بیت‌کوین امروز نوساناتی داشته است.

بر اساس اعلام کوین‌مارکت‌کپ ، قیمت بیت‌کوین در لحظه تنظیم این خبر همچنان نزولی است ولی از شدت کاهش آن نسبت به صبح کاسته شده است. ببت‌کوین در ۲۴ ساعت اخیر ۰٫۸۴ درصد کاهش داشته و به نرخ ۳۸۸۱۹ دلار معامله می‌شود.

اخبار اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین

احتمال تحریم نفتی روسیه

-نمایندگان مجلس آمریکا توافق کردند که واردات انرژی روسیه را ممنوع و روابط تجاری خود با روسیه و بلاروس را متوقف کنند ( ایسنا ).

-نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که این نهاد قانون گذاری قصد پیگیری مصوبه‌ای را دارد که به موجب آن، واردات نفت از روسیه ممنوع می‌شود. این لایحه همچنین به لغو تجارت معمول با روسیه و بلاروس منجر شده و به منزله نخستین قدم برای کوتاه کردن دست مسکو از سازمان تجارت جهانی تلقی می‌شود. علاوه بر این، آمریکا در تدارک افزایش تعرفه‌های گمرکی کالاهای روسی است ( مهر ).

-ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت: تحریم‌های غربی علیه روسیه از شدت کافی برخوردار نبوده‌اند. او خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه، تحریم صادرات این کشور، به ویژه نفت و فرآورده‌های نفتی و همچنین تحریم واردات شد ( ایسنا ).

-دولت آمریکا در حال رایزنی با هم‌پیمانان اروپایی خود برای قطع احتمالی واردات نفت از روسیه است (انتخاب).

-هیات‌های دیپلماتیک آمریکا در حال رایزنی با شرکت‌های نفتی ونزوئلا هستند تا پس از تنش‌های پیش آمده با روسیه، نفت ونزوئلا را جایگزین خرید نفت از روس‌ها کنند. آمریکا واردات نفت از ونزوئلا را محدود کرده است (فارس).

-صدراعظم آلمان: واردات انرژی از روسیه برای زندگی روزمره اروپایی‌ها ضروری است. درحال حاضر هیچ برنامه‌ای برای توقف این روند نداریم (فارس).

رکوردشکنی قیمت بنزین در آمریکا

-در حالی که گفتگو بین اروپا و آمریکا برای تحریم انرژی روسیه به دلیل حمله نظامی این کشور به خاک اوکراین همچنان ادامه دارد، قیمت گاز طبیعی در روز نخست کاری بازارهای اروپا رکورد زد. قیمت گاز با حدود ۱۰۰ یورو افزایش نسبت به جمعه به ۳۴۵ یورو در هر مگاوات ساعت برسد. قیمت هر مگاوات ساعت گاز سال گذشته در اروپا تنها ۲۰ یورو بود (یورونیوز).

-به دنبال تشدید تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و ایجاد موانع فراوان برای صادرات نفت این کشور، قیمت بنزین طی یک هفته گذشته در آمریکا رکوردی بی‌سابقه ثبت کرده است. میانگین قیمت بنزین در آمریکا امروز به قیمت هر لیتر ۴ دلار و ۹ سنت رسید. این رقم نسبت به هفته گذشته بیش از ۱۱ درصد جهش را نشان می‌دهد (باشگاه خبرنگاران جوان).

پای مذاکرات وین به جنگ روسیه و اوکراین کشیده شد

-روسیه تلاش می‌کند از قرارداد اتمی ایران به‌عنوان گروگانی برای مقابله خود با غرب در بحران اوکراین استفاده کند. طبق تقاضای اخیر روسیه از آمریکا، تجارت ایران و روسیه باید از تحریم‌های اخیر روسیه معاف شوند و غرب تقریباً برای رد این درخواست مطمئن است چون یک شکاف بزرگ در روند تحریم‌های این کشور ایجاد می‌کند (اقتصادآنلاین).

-دو روز پس از آنکه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه حمایت از توافق گروه ۴+۱ با ایران را به ارائه تضمین‌‌هایی برای ادامه همکاری مسکو با تهران خارج از تحریم‌های غرب منوط دانست، واشنگتن این شرط و شروط را «بی‌ربط» توصیف کرد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا گفت: تحریم‌های وضع شده علیه روسیه از زمان حمله این کشور به اوکراین هیچ ربطی به پرونده هسته‌ای ایران ندارد و مطالبات جدید مسکو برای حمایت از یک توافق [با تهران] خارج از موضوع است (یورونیوز).

-فرانسه به روسیه هشدار داد در موضوع مذاکره ایران با قدرت‌های جهانی بر سر احیای توافق اتمی این کشور به باج‌خواهی متوسل نشود (شفقنا).

-وزرای خارجه روسیه و ایران درخصوص تحولات اخیر اوکراین و برجام تلفنی گفتگو کردند. در این تماس تاکید شد توافق هسته‌ای باید برای همه اعضا، منافع مساوی آن هم در همه حوزه‌ها فراهم کند ( باشگاه خبرنگاران جوان ).

-جاگاریان، درباره اظهارات وزیر خارجه این کشور در مورد تضمین‌های برجامی و ارتباط دادن آن با تحریم‌های روسیه پس از تحولات اوکراین گفت: سوءتفاهمی در این خصوص پیش آمده است. از مردم ایران می‌خواهیم که به اظهارات رادیوهای بیگانه مانند رادیو دیروز (فردا) گوش ندهند. ما رسماً از طریق منابع دیپلماتیک به دوستان ایرانی در این خصوص توضیح خواهیم داد (تسنیم).

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران: اظهارات آقای لاوروف را در رسانه‌ها دیده‌ایم و منتظر هستیم که از طریق مجاری دیپلماتیک جزئیات آن را بشنویم ( ایسنا ).

تحریم سیستم بانک و پرداخت روسیه

-ویزا کارت و مسترکارت فعالیت خود در روسیه را متوقف کردند. بزرگترین صادرکنندگان کارت‌های بانکی در جهان، یعنی ویزا و مسترکارت روز شنبه اعلام کردند که به دلیل حمله روسیه به اوکراین، فعالیت‌های خود را در روسیه به حالت تعلیق در می‌آورند. با این تصمیم، کارت‌های صادر شده توسط بانک‌های روسی در خارج و کارت‌های خارجی در روسیه عمل نمی‌کند ( یورونیوز ).

-بانک‌های بزرگ روسیه، پس از خروج سامانه های بین المللی صدور کارت از این کشور، از سامانه چینی «یونیون‌پی» استفاده می‌کنند. این سامانه اجازه پرداخت و برداشت وجه در خارج را برای مالکان کارت‌های جدید فراهم می‌کند ( فارس ).

-روبل روسیه امروز در برابر دلار و یورو به پایین‌ترین حد خود رسیده و در مجموع بیش از یک سوم ارزش خود را در سال جاری از دست داده است. روبل روسیه صبح روز دوشنبه به ازای هر دلار ۱۳۱.۲۵ و به ازای هر یورو ۱۴۳.۳ معامله شد (یورونیوز)

پیوستن کشورها و شرکت‌ها به روند تحریم روسیه

-کره جنوبی اعلام کرد که مبادلاتش با بانک مرکزی روسیه را قطع می‌کند. اعلامیه وزارت خارجه این کشور نشان‌دهنده آخرین اقدام سئول برای پیوستن به تلاش‌های کشورهای غربی برای اعمال تدابیر سخت‌گیرانه علیه مسکو به دلیل تهاجم به اوکراین است (انتخاب).

-وزارت امور خارجه نیوزیلند اعلام کرد: تحریم‌هایی علیه رهبران روسیه از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه و حدود ۱۰۰ نفر از شخصیت‌های روس اعمال کرده است. این کشور همچنین قصد دارد با تصویب یک قانون، دست به اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه روسیه از بابت حمله به اوکراین بزند ( ایسنا ).

-خودروسازی نیسان امروز اعلام کرد، فعالیت کارخانه خود در شهر سن‌پترزبورگ روسیه را در چند روز آینده متوقف می‌کند (اقتصادنیوز).

-شبکه اینترنتی نتفلیکس در واکنش به جنگ اوکراین، سرویس‌دهی خود را در روسیه به حال تعلیق درآورد ( ایرنا ).

شروط مسکو برای توقف جنگ

سخنگوی کرملین: عملیات نظامی روسیه در اوکراین در صورتی متوقف می‌شود که کی‌یف شروط مسکو را بپذیرد. اوکراین باید خلع سلاح شود، کریمه را خاک روسیه را بشناسد و همچنین دونتسک و لوهانسک را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت بشناسد (تسنیم).

-خبرگزاری بلاروس گزارش داد هیأت‌های روسیه و اوکراین سومین دور مذاکرات در خصوص درگیری‌ها در اوکراین را آغاز کرده‌اند (ایرنا).

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.