کد مطلب: ۷۱۹۲۱۹

حذف زنان از فضای کسب و کار

حذف زنان از فضای کسب و کار

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران از کاهش فعالیت فعالان اقتصادی و بازرگانان زن به دلیل قطعی اینترنت و فیلترینگ پلتفرهای فضای مجازی خبرداد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران از کاهش فعالیت فعالان اقتصادی و بازرگانان زن به دلیل قطعی اینترنت و فیلترینگ پلتفرهای فضای مجازی خبرداد و معتقد است؛ در ادامه چنین وضعیتی امکان زمین گیر شدن تعداد بیشتری از فعالان اقتصادی به ویژه زنان فعال در عرصه اقتصادی وجود دارد.

اقتصاد ۱۰۰ نوشت، اقتصاد کشور بر پایه های مختلفی استوار است که یکی از آن ها حضور زنان در عرصه های مختلف اقتصادی است. سال هاست که فعالیت بانوان تاجرو فعالان اقتصادی زن در اقتصاد کشور جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است؛ اما این روزها به دلیل برخی محدودیت ها این نوع فعالیت ها در حال کاهش است.

جایگاه و سهم رشد اقتصادی که زنان بازرگان آن را به سختی کسب کرده بودند امروز با قطع اینترنت به راحتی از دست می دهند. بررسی ها نشان می‌دهد؛ از تابستان سال گذشته تا تابستان سال جاری حدود ۵۰ درصد از زنانی که به اجبار بیکار بودند، قید کار کردن را زده اند و غیرفعال شده‌اند.

اشتغال زنان پس از تحریم‌ها و شیوع کرونا سومین شوک خود را تجربه می‌کند؛ شوکی که حاصل قطعی‌های اینترنت پس از حوادث اخیر بود. به نظر می‌رسد، تحریم های اقتصادی و کرونا دو عامل اثرگذار بر کاهش میزان مشارکت اقتصادی زنان و افت سهم اشتغال آنان در بازار کار بوده‌اند. حال باید عامل سوم، یعنی اختلال اینترنتی نیز به آنها افزوده شود.

مطابق برآوردها، زنان سهم قابل توجهی در مشاغل فضای اینترنت داشتند که تحولات هفته‌های اخیر، ضربه جدیدی به اشتغال آنها وارد کرده است. در همین رابطه سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: تفکیک جنسیتی در اقتصاد کشور بی معناست؛ اما باید باور داشت که برخی از فعالیت ها مختص زنان است و این مستلزم دسترسی آسان تر این جمعیت از کشور به برخی فضاها جهت امنیت بالاتر و آگاهی رسانی بیشتر است.

وی تصریح کرد: از این رو فراهم سازی زیر ساخت ها برای حضور بیشتر فعالان اقتصادی زن در کشور باید در نظر گرفته شود و برای حفظ آن ابزارهای لازم در اختیار قرار داده شود.

به گفته مقیمی؛ وقتی در هر جامعه ای از اقتصاد صحبت می شود، حرفی از اقتصاد تفکیک جنسیتی نیست؛ اعتقاد به توسعه اقتصادی مجموعه ای بیشترین بازده را داشته است.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران می گوید: تلاش افرادی که فرصت های ارتباط با سایر فعالان اقتصادی در جهان را آن هم در فضای تحریم ایران، به گونه ای تخریب کرده اند که تمام موقعیت های ایجاد شده یکشبه از بین رفت.

مقیمی گفت: این نوع اقدام از سوی حاکمیت بسیاری از زنان در کانون زنان بازرگان که تجارت بین المللی را بر مبنای تجارت اینترنتی قرار داده بودند را با مشکل جدی مواجه کرده است. وی گفت: در حال حاضر ۹۹ درصد فعالیت فعالان اقتصادی در فضای اینترنتی است و امروز با توجه به شرایط قطع اینترنت وضعیت فعالیت برای این بخش به مراتب سخت تر و گاهاً متوقف شده است.

رئیس کانون ملی زنان بازرگان ایران ادامه داد: بیشترزنان کشورمان زنانی هستند که پایه گذارکسب و کارهای خانگی برای اقتصاد سبد خانوارشان بوده اند.این گروه یا مرد از کار افتاده داشتند و یا بَد و بی سرپرست بوده اند، که باید برای سایر افراد خانواده خود نان آوری می کردند اما متأسفانه مانند سایر اقدامات عجولانه، این بار نیز متولیان و صاحبان مقام در کشور بدون در نظر گرفتن عواقب، حق فعالیت بخش بزرگی از جمعیت کشور را در بحث اقتصاد اینترنتی را گرفته اند.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران؛ امروز بیشتر فعالیت ها نیاز به ارتباط با سایر جهان را در یک لحظه دارد. به طور مثال فعالیت در بخش حمل و نقل بین المللی باید همزمان با دنیا ارتباط داشت؛ چطوربدون ارتباط با دنیا کالای یک تاجر را از نقطه ای به نقطه دیگرجابجا کرد! مقیمی گفت: زمانی که اقتصاد را به تسلیم شدن و فلج شدن وادار کنند به هر طریقی نارضایتی نشانه گیری می شود و اعتراضات به شرایط موجود بیشتر خواهد شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به اینکه اگر وضعیت قطعی اینترنت ادامه داشته باشد فعالیت زنان در عرصه اقتصادی کشور به طور کامل از بین خواهد رفت، گفت: تا کنون در همین مدت زمان حدود دوماهه بیشتر کسب و کار ها غیر فعال شده اند و آن هایی که کسب و کارهایی مرتبط با ارتباط گرفتن با دنیا را دارند، فعالیتشان روی زمین مانده و بخش های دیگری از این فعالیت ها به طور کامل از بین رفته است.

رئیس کانون ملی زنان بازرگان ایران تأکید کرد: کاهش فعالیت زنان در بخش اقتصاد کشور به طور شدید می تواند باعث کاهش رشد اقتصادی شود که با موقعیت رکود اقتصادی در کشور می تواند ویرانی فاجعه بار طوفان در بخش اقتصاد کشور را ایجاد کند.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران؛ حالا درصد اشتغال زنان و مردان به صورت تفکیک بررسی می شودو ماحصل رشد اقتصادی نیاز به فعالیت مردان و زنان در کشور دارد؛ اما تأثیر گذاری فعالیت حوزه زنان در بخش بزرگ اقتصادی کشور با تمام محدودیت هایی که درمجموعه رشد اقتصادی زنان وجود داشته بی تأثیر نبوده است.

رئیس کانون ملی زنان بازرگان ایران تصریح کرد: بارها به بحث هایی در حوزه زنان اشاره شده که نابرابری هایی که درجنسیت وجود دارد و رشد توسعه ای این قشر از جمعیت کشور را با وجود جمعیت بیشتری جهت ارتقای رشد اقتصادی هنوز نادیده گرفته می شود.

مقیمی تأکید کرد: زمانی که رسیدیم به این جایگاه که باید بهبود فضای کسب و کار برای شروع و رشد کسب و کار وجود داشته باشد؛ با توجه به اینکه بحث درآمدی زنان و دارایی های زنان در اقتصاد بسیار کمتر از مردان بوده، باید فرصت هایی ایجاد شود که با حداقل داشته ها درمجموعه اقتصادی، اظهار نظر، رشد و حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: از این رو فعالیت زنان در بخش اقتصاد کشور یکی از مولفه هایی است که می تواند در رشد اقتصادی اثر گذار باشد. اینترنت یکی از ابزارهایی است که حضور زنان در عرصه فعالیت های اقتصادی را به گونه ای تضمین و ادامه دار کرده است.

رئیس کانون ملی زنان بازرگان ایران با اشاره به تأثیرقطعی اینترنت بر فضای کسب و کارهای آنلاین گفت: به هر حال بیشتر زنان ایرانی فرصت داشتن مکانی به نام دفتر کار یا فروشگاهی را سخت تر از مردان داشتند به همین دلیل فروشگاه ها و دفاتر کاری آن ها به صورت مجازی بوده و در این فضا به سرعت در حال رشد اقتصادی و تأثیر گذاربر اقتصاد کشور بودند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: کسب و کارهای اینترنتی فضایی امن برای حضور و فعالیت زنان در عرصه اقتصادی است اما در حال حاضر این فرصت از دست زنان فعال کشور رفته است .

وی با اشاره به اینکه قبل تر برای کسب چنین جایگاهی زنان کشور زمینه سازی برخی کارهای اقتصادی از جمله بازار یابی برای عرضه تولیدات را که طی سال ها به سختی به سرانجام رساندند به راحتی از دست داده اند.

مقیمی گفت: کشور ما اگر قرار است سهمی در توسعه اقتصاد دنیا داشته باشد نمی تواند به راحتی تمام ارتباطات را با سایر کشورها قطع کند. امروز صحبت از اینترنت ملی است؛ آیا این فضا می تواند فعالان اقتصادی را با سایر فعالان در گوشه به گوشه جهان ارتباط دهد؟!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نادیده گرفتن زنان در عرصه اجتماع به معنی عدم رشد فکری ،اجتماعی ، فرهنگی وسیاسی افراد آن جامعه خواهد بود و مرگ تدریجی آن جامعه قابل انتظار خواهد بود.زنان در کنار مردان سبب رشد و شکوفایی استعداد هاو تواناییهای یک جامعه خواهند بود.آرامش جامعه در گرو آرامش زنان و دختران یک جامعه
    خواهد بود.