کد مطلب: ۵۷۸۲۰۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رفراندوم مجلس برای حذف یارانه / کدام یارانه‌ها حذف می‌شوند؟

رفراندوم مجلس برای حذف یارانه / کدام یارانه‌ها حذف می‌شوند؟

در حالی که مردم منتظر تصمیم دولت برای افزایش یارانه‌ها و طرح‌های حمایتی هستند، مجلسی‌ها می‌خواهند رفراندوم برگزار کنند تا یارانه‌های آشکار و پنهان حذف شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که مردم منتظر تصمیم دولت برای افزایش یارانه‌ها و طرح‌های حمایتی هستند، مجلسی‌ها می‌خواهند رفراندوم برگزار کنند تا یارانه‌های آشکار و پنهان حذف شود.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفت: با توجه میزان پرداخت بالای یارانه نقدی، همه‌پرسی تقاضای برگزاری رفراندومی را برای حذف یارانه‌های آشکار و پنهان مطرح کرده‌ام.

او علت این تقاضا را اینطور عنوان کرده است: با توجه به میزان بسیار بالای یارانه نقدی که در سال پرداخت می‌شود، براساس اصل ۵۹ و ماده ۳۶ قانون، همه‌پرسی تقاضای برگزاری رفراندومی را برای حذف یارانه‌های آشکار و پنهان و پرداخت مستقیم به مردم را مطرح کرده‌ام.

به گفته ابوترابی، تاکنون ۲۲ نفر از نمایندگان نامه این تقاضا را امضا کرده‌اند و برای مطرح شدن به ۱۰۰ امضا نیاز دارد. همچنین تصویب این تقاضا به کسب حداقل دو سوم آراء نمایندگان مجلس نیازمند است.

کدام یارانه حذف و کدام اضافه می‌شود؟

طبق این تصمیم مجلسی‌ها اگر قرار باشد یارانه‌های پنهان و آشکار حذف شود، قیمت کالاهایی که یارانه می‌گیرند مثل انرژی افزایش می‌یابد، اما به یارانه نقدی که خانوارها می‌گیرند اضافه می‌شود. بنابراین تعدادی از یارانه‌ها حذف و به تعدادی اضافه می‌شود.

حذف یارانه‌بگیران

موضوع حذف یارانه‌های نقدی نیز چند سالی هست که در دولت مطرح است. در تبصره ۱۴ بودجه نیز آمده که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیت شناسایی سه دهک از یارانه‌بگیران را به عهده دارد. قرار بود این سه دهک را وزارت کار شناسایی و از لیست یارانه‌بگیران حذف کند. به گفته مدیران سازمان برنامه‌وبودجه جمعیت این سه دهک حدود ۲۰ میلیون نفر برآورد می‌شود.

هر ماه حدود ۶۰ میلیون نفر یارانه بنزین و حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند، احتمال حذف ۱۸ میلیون نفری که یارانه نقدی می‌گیرند اما یارانه معیشتی نمی‌گیرند وجود دارد.

ثبت‌نام یارانه جاماندگان

در ابتدای خرداد هیات وزیران مصوب کرد که به همه‌ کسانی که یارانه نمی‌گیرند فرصت داده شود که برای دریافت یارانه نقدی و معیشتی ثبت نام کنند.

ابراهیم رئیسی و تیم اقتصادی دولتش از جمله حجت عبدالمکلی وزیر کار نیز روی حمایت معیشتی از خانوارها تاکید دارند. اما طبق این مصوبه جدای از طرح‌های معیشتی جدیدی که دولت قصد دارد اجرا کند، باید فرصتی را برای ثبت‌نام برای جاماندگان یارانه نقدی و بنزین را فراهم کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی

    یه قطره چکان معروف هست بین دولتمردای ما دست به دست میشه اینا با این قطره چکون هست که دارن کشور داری میکنن مردم رو با همین دارن اب میدن و نمیزارن هیچ کس یه دل سیر اب بخوره نمونش فروش سهام عدالت نمونه سود سهام عدالت هر چیزی که دادن اگر به اصطلاح زیاد هم بوده ولی حق خوردنش دست همون قطره چکون بوده همه چی آخر نیاد تو قطره چکون بعد دست مردم میرسه

  • محمود

    انشالله که یارانه نقدی حذف بشود
    چرا
    من کارگر هستم مهندس هستم استاد کار هستم
    به ۷۸ملیون یارانه ۴۵۰۰۰ هزار تومان می دهند
    ۷۸ملیون ضربدر ۴۵۰۰۰ هزار تومان می شود ماشین حسابم جواب نداد
    مدیریتی برای ساخت و ساز نداریم نیروی کاری بیکار هست
    نیروهای زیادی به سر کار می روندمدیریتی وجود ندارد برای ساخت و ساز
    پول داریم و ساخت و ساز می شود به بالاترین حد رساند و بیکاری در جامعه به صفر رساند
    احتمال دارد که بانک برای پرداختن یارانه ها دست به چاپ پول زده باشد یعنی نقدینگی و گرانییارانه نقدی یعنی خودکشی توسط خودمان
    به خدا من کارگرم و خداشاهدا حذفش کردم
    چرا یارانه نقدی مهم شد چرا
    چرا در مناظرات هم کاندیداها گفتند ما یارانه می دهیم
    چون که ما را شناخته بودند که جهان سوم جایی است که مردم در اینجا به فکر ساختن خانه های خودشان هست ند نه نه کشورشان
    بدست خودمون خودمونو ….در چاه انداختند
    یارانه نقدی خیانت به کشورمان هست
    هر سال نه هر ماه می شود ساخت و ساز کرد یک مثال ورزشگاه ازادی زدپول هست نون هست آبهستهمه چی هست اما وزیر اقتصاد ما اشتباهی به جای رفتن به دنبال حیوان
    ………
    یارانه نقدی یعنی تهاجم فرهنگی
    الان گفته ۴۵ هزار تومان را ۴۵۰ هزار می کنم
    خیانت محض به کشور هست و تاواننش را مردم همین الان با یارانه ۴۵۰۰۰, هزار تومانی یا نبود وزیر یا یک نیروی فهمیده را دارند می دهند

  • ناشناس

    عالی

  • ناشناس

    صد در صد

  • ناشناس

    اینکه این مجلس بخواهد کاری به نفع مردم انجام دهد عجیب و قابل تأمل است …احتمالا قصد این بزرگواران صیانت از جای دیگریست!

  • ناشناس

    شما حقی ندارید برای یارانه مردم تصمیم بگیرید هر کس خودش نیاز نداشت خودش انصراف میده

  • ناشناس

    اگه قراره یارانه حذف شه پس تورم کالاهای اساسی وهزینه اب وبرق وگاز باید از طرف دولت پرداخت بشه.مثلا این یارانه واسه حامل های انرژی وکالاهای لساسی بوده .اگه حذف بشه که دیگه واویلا

  • ناشناس

    تاجنگ نشه همینه
    وسلام خطم کلام

  • ناشناس

    میشود اینقدر اسم این برده نشود

  • ناشناس

    شما قیمت هارو درس کنین یارانه نمی‌خوان مردم از شما