کد مطلب: ۲۶۹۴۴۸

حل مشکل دریانوردان با همکاری وزارت کار

حل مشکل دریانوردان با همکاری وزارت کار

وزیر راه و شهرسازی از رفع مشکل دریانوردان با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی خبر داد.

متن پیام عباس آخوندی به مناسبت روز جهانی دریانورد (4 تیر) به شرح زیر است:

به گزارش تجارت‌نیوز ، دف از برگزاری مراسم امروز پرداختن به یکی از مشاغل سخت و در عین حال جذاب و اثرگذار در چرخه اقتصاد جهانی است.

حرفه‌ای که همواره با مخاطرات جهانی همراه است و آخرین آن تراژدی تلخ و مصیبت‌بار سانحه کشتی سانچی بود که در دی‌ماه سال گذشته به وقوع پیوست و به موجب آن 32 نفر دریانورد از جمله 30دریانورد غیور میهن عزیزمان جان خود را در جهت خدمت به اقتصاد کشور از دست دادند. همان طور که می‌دانید سابقه روز تعیین روز جهانی دریانورد به سال 2010 میلادی بر می‌گردد.

در ماه ژوئن این سال کنفرانس دیپلماتیک بازنگری کنوانسیون استانداردهای آموزش گواهینامه‌ها و نگهبانی (STCW) که به مقوله آموزش و شایستگی دریانوردان می‌پردازد در شهر مانیل برگزار شد و کنوانسیون مذکور تجدیدنظر و نگارش جدید آن در روز 25 ژوئن 2010 به تصویب رسید.

یکی از مهم‌ترین اقدامات این کنفرانس تصویب قطعنامه‌ای به منظور اختصاص روزی تحت عنوان روز جهانی دریانورد در 25 ژوئن هر سال و دعوت از کشورهای عضو نسبت به ثبت این رویداد در تقویم دریایی خود می‌باشد تا به موجب آن از دریانوردان کشورها به پاس خدمات بی‌شائبه در این روز تقدیر و تشکر به عمل آید.

برهمین اساس هر ساله طی مراسمی از زحمات هزاران دریانورد بخش‌های صنعت حمل و نقل بین‌المللی دریایی و خدمات وابسته در ساحل دریا بر روی کشتی‌های کوچک و یا پهن پیکر جهت توجه بیشتر به نحوه زندگی، معیشت و اقتصاد این قشر زحمتکش و دریادل جامعه قدردانی می‌شود.

در حال حاضر بیش از 1.5 میلیون دریانورد در سرتاسر جهان مشغول دریانوردی هستند. سفرهای دریایی به دلیل ویژگی زندگی دور از ساحل پیامدهای گوناگونی را به لحاظ محدودیت و کمبود دسترسی به موقعیت و امکانات مناسب، استراحت مفید، امکانات بهداشتی، درمانی و مواد غذایی و سایر امکانات رفاهی و تفریحی به همراه دارد و جابه‌جایی‌های مستمر در بنادر و مناطق دریایی دنیا، تغییر ساعت‌های مداوم سفردر مسیرهای طولانی مدت و بین قاره‌ای موجب شده تا دریانوردان مدام دچار تغییرات بیولوژیک بدن شوند و بر روی تنظیمات جسمی آن‌ها یا همان ساعت زیستی بدن آن‌ها اثرات نامطلوبی باقی بگذارد.

این عوامل به طور معمول ایمنی و سلامت جسمانی دریانوردان را در مقایسه با کارکنان خشکی در معرض صدمات و خطر فرسایش و زوال بیشتر قرار می‌دهد و آن‌ها را دچار انواع بیماری‌ها می‌نماید.

تمام این موضوعات و دغدغه‌ها تحت یک عنوان جمع شده و سازمان بین‌المللی دریانوردی را بر آن داشته تا توجه خاص به رفاه و سلامتی دریانوردان سال 2018 را با شعار حمایت از رفاه و سلامت دریانوردان مزین نمایند و با ایجاد کمپینی از جامعه دریانوردی دنیا بخواهد تا حساسیت ویژه ای را به این موضوع معطوف دارند.

این کمپین کمک خواهد کرد تا با تمرکز بر قدرت رسانه‌های اجتماعی به مشکلات موجود دریانوردان رسیدگی گردد و کشتیرانی‌ها و سایر فعالان این صنعت را که سهم بزرگی و مثبتی در رفاه دریانوردان دارند در جهت ایجاد شرایط خوب کاری ترغیب نمایند.

دریانوردان عزیز سرزمین‌مان ایران که با وجود همه محدودیت‌ها و سختی‌ها مشغول به کار در دریا هستند و چرخ حیات و توسعه کشور را به حرکت در می‌آورند حق دارند از حمایت‌های مادی و معنوی لازم برخوردار گردند.

حمایت از دریانوردان نه تنها حق آنهاست بلکه تکلیفی سنگین بر دوش دولتمردان کشوری است که از سابقه تمدن، تاریخ، ظرفیت‌های فکری، فرهنگی و انسانی قوی برخوردارند و پیشرو در ارائه رفتار اخلاقی و انسانی به دریانوردان بوده است.

در همین راستا وزارت راه و شهرسازی در کنار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و انجمن صنفی کارگری دریانوردان ایران از هرگونه تلاش و کوششی دریغ ننموده که نمونه بارز آن پیگیری مجدانه مشکلات به وجود آمده و حل مشکلات دریانوردان ایرانی و خارجی در سال‌های اخیر بوده است.

لازم به ذکر است سازمان بنادر و دریانوردی در راستای اجرای مفاد چه 4.1 و 4.4 مقابله‌نامه کار دریایی، مراقبت درمانی روی کشتی و ساحل و ایجاد و توسعه تاسیسات رفاهی مستقر در ساحل و تشکیل تیم‌های ممیزی جهت ارزیایب کلیه بنادر را در دستور کار خود قرار داده است.

علاوه بر این از سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیتی کشور انتظار می‌رود با پیگیری درس‌های آموختنی از حوادث دریایی به ویژه سانحه کشتی سانچی چه در سطح ملی و چه در سطح سازمان بین‌المللی دریانوردی گام‌های موثری را در جهت ارتقای سطح آموزشی و مهارت دریانوردان ایرانی بردارد.

در پایان امید آن می‌رود که با اجرای موثر و کارآمد مفاد مقابله‌نامه کار دریایی و رعایت کرامت انسانی و حفظ حقوق بشری دریانوردان گامی نو و موثر در جهت شکوفایی صنعت دریانوردی در بعد انسانی آن برداریم.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.