کد مطلب: ۳۰۸۰۸۶

مرکز آمار و اطلاعات وزارت کار اعلام کرد:

زنان زودتر از مردان از بازار کار خارج می‌شوند

زنان زودتر از مردان از بازار کار خارج می‌شوند

زنان با اشتیاق بیشتری وارد فعالیت اقتصادی می‌شوند ولی بسیار زودتر از مردان از نیروی کار کشور خارج می‌شوند که دلیل آن را می‌توان به عوامل اجتماعی از قبیل ازدواج، داشتن فرزند و … مرتبط دانست. 

بازار کار از جمله بازارهایی است که عوامل اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی زیادی در آن دخیل هستند. بسیاری از افراد مجبور هستند بعد از چند سال حضور در بازار، کار خود را رها کنند. حتی اگر برای آنان فرصت شغلی نیز در بازار موجود باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار و اطلاعات وزارت کار در گزارش جدید خود به طول مدت شاغلان ایرانی در شغل اصلی خود پرداخته است. در این گزارش طول مدت شغلی شاغلان به سه دهه تقسیم شده و به این موضوع پرداخته شده که شاغلان ایرانی در کدام دهه از اشتغال خود قرار دارند و سهم هر دهه چقدر است.

براساس گزارش مذکور در سال 1396 از 23 میلیون و 400 هزار نفر شاغل در کشور نزدیک به 12 میلیون و 700 هزار نفر (بیش از 54 درصد) کمتر از 10 سال در شغل اصلی خود کار کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که اکثرا شاغلان ایرانی در حال حاضر جوان هستند و در دهه اول اشتغال خود به سر می‌برند.

همچنین در سال 96، معادل 5 میلیون و 800 هزار نفر از شاغلان (بیش از 24 درصد) کمتر از 20 سال در شغل اصلی خود فعالیت کرده‌اند و در دهه دوم اشتغال خود به سر می‌برند. این گزارش همچنین تاکید می‌کند که در سال 1396 طول مدت اشتغال در شغل اصلی برای حدود 3 میلیون و 100 هزار نفر از شاغلان کشور کمتر از 30 سال بوده است.

در نهایت گزارش وزارت کار تاکید می‌کند که در سال 1396 طول مدت اشتغال برای معادل یک میلیون و 800 هزار نفر (بیش از هفت درصد) از شاغلان بالای 30 سال بوده است. یعنی قریب به 2 میلیون نفر از شاغلان در این سال بیش از 30 سال است که در شغل خود فعالیت می‌کنند.

بنا بر گزارش مذکور به طور کلی طول مدت اشتغال در کشور 12.1 درصد است که این شاخص برای زنان 10.8 درصد و برای مردان 12.4 درصد است. در بخشی از این گزارش تاکید شده که براساس آمار و اطلاعات به هر اندازه که میزان طول مدت اشتغال افزایش می‌یابد، نقش زنان کمرنگ می‌شود.

این گزارش می‌نویسد که زنان با اشتیاق بیشتری وارد عرضه فعالیت اقتصادی می‌شوند ولی بسیار زودتر از مردان از نیروی کار کشور خارج می‌شوند که دلیل آن را می‌توان به عوامل اجتماعی از قبیل ازدواج، داشتن فرزند و … مرتبط دانست.

دهه اشتغال

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.