خبر مهم:

کد مطلب: ۳۴۷۷۷۷

خروج موقت دولت آمریکا از تعطیلی

خروج موقت دولت آمریکا از تعطیلی

نمایندگان کنگره و دونالد ترامپ بر سر توافقی مشروط با هم کنار آمده‌اند که به موجب آن دولت بالاخره پس از ۳۵ روز درحالی به طور موقتی از تعطیلی خارج می‌شود که مسئله تأمین بودجه موردنظر ترامپ برای ساخت دیوار مرزی امریکا با مکزیک همچنان لاینحل باقی مانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، نمایندگان کنگره و دونالد ترامپ بر سر توافقی مشروط با هم کنار آمده‌اند که به موجب آن دولت بالاخره پس از ۳۵ روز درحالی به طور موقتی از تعطیلی خارج می‌شود که مسئله تأمین بودجه موردنظر ترامپ برای ساخت دیوار مرزی امریکا با مکزیک همچنان لاینحل باقی مانده است.

ترامپ تهدید کرده اگر کنگره این بودجه را تا سه هفته آینده تصیویب نکند، وضعیت فوق‌العاده اعلام خواهد کرد.

در شرایطی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا تنها راه خارج کردن دولت از تعطیلی را به تأمین بودجه احداث دیوار مرزی با مکزیک، مشروط کرده بود، اما در نهایت پس از ۳۵ روز رایزنی با سران کنگره به توافق موقتی دست پیدا کردند.

مجلس سنای امریکا بامداد شنبه به طور یکپارچه طرح پیشنهادی دونالد ترامپ برای پایان دادن به تعطیلی دولت امریکا را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ترامپ گفت که با نمایندگان دموکرات توافق کرده طرحی را برای بازگشایی موقت دولت و تأمین هزینه‌های آن تا ۱۵فوریه امضا خواهد کرد.

او گفت: «بسیار مفتخرم امروز اعلام کنم به توافقی برای پایان دادن به تعطیلی دولت و بازگشایی دولت فدرال دست پیدا کرده‌ایم».

توافق موقت ترامپ با کنگره تأمین بودجه برای ساخت دیوار حائل مرزی را که علت اصلی معطل ماندن تلاش‌ها برای بازگشایی دولت بود، شامل نمی‌شود.

این طرح باید برای تأیید به مجلس نمایندگان و سپس جهت ابلاغ به دفتر رئیس‌جمهور امریکا ارسال شود. پیش‌بینی می‌شود، مجلس نمایندگان نیز بلافاصله لایحه سنا را تصویب و برای امضا به کاخ سفید ارسال کند.

به گزارش رویترز، ترامپ در ادامه سخنان خود تأکید کرد: «در صورتی که کنگره تا سه هفته دیگر با بودجه ۵ میلیارد دلاری برای ساخت دیوار حائل موافقت نکند، تعطیلی دولت فدرال از سر گرفته خواهد شد».

او اضافه کرد: «من گزینه جایگزین قدرتمندی در اختیار دارم، اما در زمان فعلی نمی‌خواستم از آن استفاده کنم». رئیس‌جمهور امریکا در این بازه زمانی به تلاش‌های خود برای مجاب کردن رهبران کنگره به منظور تأمین بودجه مورد نیاز برای ساخت دیوار در مرز مکزیک ادامه می‌دهد.

ترامپ درباره موضع دموکرات‌ها بر سر این مسئله گفت: «آن‌ها مایلند حزب‌گرایی را کنار بگذارند و امنیت مردم امریکا را در جایگاه نخست قرار دهند».

به گفته ترامپ، «کارمندان فدرالی که طی تعطیلی دولت بیکار مانده بودند، در اسرع وقت حقوق روز‌های تعطیلی را دریافت خواهند کرد». این درحالی است که روزنامه واشنگتن‌پست دیروز گزارش داد که به‌رغم بازگشایی دولت، حقوق افرادی که در این مدت بیکار مانده بودند، پرداخت نشده است.

بر اساس این گزارش، کارکنان باید ساعت کاری خود را وارد کنند و سازمان‌ها هم آن را تأیید کنند و سپس وزارت خزانه‌داری امریکا باید میلیارد‌ها دلار را پرداخت کند و به همین منظور پرداخت حقوق‌ها با چند روز تأخیر انجام می‌شود.

رهبران کنگره تلاش زیادی کرده بودند تا ترامپ را به موافقت با توافق کوتاه‌مدت برای بازگشایی دولت مجاب کنند، چرا که تعطیلی طولانی دولت و تأخیر زیاد پرواز‌ها در فرودگاه‌های سراسر امریکا، باعث ایجاد شرایط نزدیک به اضطراری شده است.

دولت فدرال امریکا که از پنج هفته پیش به خاطر لجبازی بین کاخ سفید و کنگره تعطیل شده بود، درحالی بازگشایی خواهد شد که بحث‌های مربوط به بودجه ۷/۵ میلیارد دلاری موردنظر رئیس‌جمهور برای دیوار مرزی، همچنان حل نشده باقی مانده و به زمان دیگری موکول خواهد شد.

ترامپ پیش از این بار‌ها تهدید کرده بود که در صورت تأمین نشدن بودجه دیوار مرزی با مکزیک، حاضر است دولت را برای ماه‌ها و سال‌ها تعطیل نگه دارد. هزینه تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال امریکا دست کم ۶ میلیارد دلار اعلام شده است.

اختلاف دونالد ترامپ و دموکرات‌ها در کنگره امریکا بر سر تأمین بودجه مورد نیاز برای ساخت دیوار در مرز با مکزیک باعث شده بود تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال امریکا وارد سی‌وپنجمین روز خود شود.

ترامپ خواهان اختصاص بودجه ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری برای ساخت این دیوار است، اما دموکرات‌ها با این درخواست مخالف هستند. این تعطیلی باعث شده است ۸۰۰ هزار کارمند دولت بیکار شده یا حقوقی بابت کار خود دریافت نکنند و همین مسئله موجی از اعتراضات را در بین کارمندان دولتی به راه انداخته بود.

تأخیر در سخنرانی سالانه ترامپ

به‌رغم آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا با طرح بازگشایی موقت دولت موافقت کرده، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا، اظهار کرد که هیچ برنامه‌ای برای برگزاری سخنرانی سالانه ریاست جمهوری در روز سه شنبه وجود ندارد.

به گزارش سی‌ان‌ان، پلوسی گفت: «فعلاً برنامه‌ای برای سخنرانی سالانه وجود ندارد. چیزی که من به رئیس‌جمهور گفتم این بود که وقتی دولت بازگشایی شد درباره تاریخی که مورد توافق باشد صحبت می‌کنیم و من به دنبال این کار هستم و وقتی که به طور مشترک درباره تاریخ سخنرانی توافق کردیم، از رئیس‌جمهور برای حضور در مجلس نمایندگان استقبال خواهم کرد».

پلوسی در واکنش به اظهارات ترامپ درباره برگزاری این سخنرانی در مجلس نمایندگان گفت: «این اتفاق باید پس از بازگشایی دولت صورت گیرد». قرار بود در اول ژانویه، ترامپ سخنرانی سالانه خود را انجام دهد، ولی با تعطیلی دولت این سخنرانی به تعویق افتاد.

منبع: روزنامه جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.