کد مطلب: ۴۸۵۶۵۱

هجوم عراقی‌ها به بازار فرش ایران / قیمت‌ها لحظه‌ای گران می‌شود

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت از تقاضای زیاد عراقی‌ها برای خرید فرش ماشینی بازار ایران و تغییر لحظه‌ای قیمت‌ها ابراز نگرانی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمد هادی کمالیان گفت: فرش ماشینی ایران با قیمت بسیار نازل به عراقی‌ها فروخته می‌شود و همین امر بازار داخل را با مشکل مواجه کرده است؛ اما کسی نیست بر این فرآیند نظارت کند. وضعیت بازار فرش ماشینی به هیچ عنوان خوب نیست و سوءمدیریت‌ها به این شرایط دامن می‌زند. اکثر فعالان این صنف با توجه به نوع دستگاه‌های موجود درکشور بافنده هستند. بنابراین تاکنون با مازاد تولید فرش ماشینی مواجه بودیم و نه‌تنها دغدغه کمبود کالا در بازار را نداشتیم، بلکه امکان صادرات مازاد تولید نیز برای فعالان این صنف مهیا بود.

او ادامه داد: با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز میزان تقاضا برای خرید فرش ایرانی از سوی تاجران عراقی و تلاش ایرانیان برای فروش فرش به عراقی‌ها افزایش پیدا کرده است. هجوم تاجران عراقی برای خرید انواع کالا از جمله فرش ماشینی موجب شده تا امروز در بازار با کمبود فرش و در نهایت افزایش شکایت مشتریان روبه‌رو شویم. با توجه به کاهش ارزش پول ملی ایران از سوی تاجران عراقی تمایل فراوانی برای خرید انواع کالاهای ایرانی به‌خصوص فرش ماشینی ایجاد شده است و همین امر ما را در بازار با کمبود کالا روبه‌رو کرده است.

این مسئول صنفی درباره تاثیر جهش بی‌رویه قیمت ارز بر بازار فرش ماشینی و موکت تصریح کرد: تا پیش از نوسانات شدید ارزی در بازار با مازاد کالای تولیدی مواجه بودیم؛ اما اکنون شرایط به نحوی است که با افزایش تلاش برای فروش فرش ایرانی به تاجران عراقی با کمبود کالا در بازار روبه‌رو هستیم. هر چند نرخ ارز عراق بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان است و از نرخ دلار آمریکایی به مراتب پایین‌تر است، اما بی‌ارزش شدن پول ملی همچنان فروش کالا به عراق را برای تولیدکنندگان جذاب کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.