کد مطلب: ۵۵۳۳۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماشین‌های برقی به ایران می‌آید؟

ماشین‌های برقی به ایران می‌آید؟

با تشدید گرمایش زمین، کشورها به فکر منبعی تجدیدپذیر و پاک برای جایگزین کردن آن با سوخت فسیلی هستند که یکی از این راه‌ها، استفاده از خودروهای برقی به جای خودروهایی است که با سوخت فسیلی کار می‌کنند. بابک صدرایی، کارشناس خودرو می‌گوید: شروع این جایگزینی، هزینه‌های زیادی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با تشدید گرمایش زمین و آب شدن یخ‌های قطب، کشورهای دنیا بیش از پیش به فکر منبعی تجدیدپذیر و پاک برای جایگزین کردن آن با سوخت فسیلی هستند. در همین روزها، خودروهای برقی در اروپا طرفداران زیادی پیدا کرده است و آلمان، بیشترین تعداد خودروی برقی را دارد.

با این حال استفاده و تولید خودروهای برقی در ایران اقبال چندانی نیافته است. بابک صدرایی، کارشناس خودرو در این باره می‌گوید: جایگزینی خودروهای برقی، بسیار گران تمام می‌شود، بنابراین مستلزم این است که دولت، سوبسید یا امتیاز خاصی مثل حذف عوارض به این خودرو اختصاص دهد.

او ادامه می‌دهد: جدا از گران تمام شدن هزینه‌های استفاده از این خودرو، این جایگزینی، به زیرساخت‌هایی نیاز دارد. ساده‌ترین این زیرساخت‌ها، ساختن ایستگاه‌های شارژ برقی در تمام مراکز شهر، جاده‌ها و کلیه کشور است. تا الان در ایران هیچ اقدامی برای آغاز به کار کردن این خودرو نشده این و اگر هم اقدامی شده همه شعاری بوده و جنبه کاربردی نداشته‌اند و خودروی برقی نیاز به تکنولوژی و فرهنگ‌سازی و خدمات خاص و مناسب دارد.

ورود ماشین برقی به ایران

صدرایی در همین باره توضیح می‌دهد: این حرکت در جهان یک دهه آغاز شده اما تا یک دهه آینده ساخت این نوع خودرو، یک اجبار برای خودروسازان است ؛ البته نمی‌توان گفت جهان، ساخت این نوع خودرو را خیلی توسعه داده اما طوری پیش رفته که این ماشین‌ها قدم به قدم جایگزین ماشین‌های سوختی شوند.

انگلستان یکی از کشورهایی است که برنامه‌ریزی زیادی برای توسعه این خودروها کرده؛ این کشور برای تشویق مصرف‌کنندگان به استفاده ار خودروهای برقی، مالیات برق خودروهای برقی را به شدت کاهش داده است.

او در همین مورد می‌گوید: کشورهای دیگر برای این ماجرا برنامه‌ریزی مخصوص کرده‌اند؛ مثلا خودروسازان هر سال باید تعدادی از این خودروها تشکیل دهند. خودروهای سوختی، بین ۱۰ تا ۲۰ سال دیگر کاملا منقرض می‌شوند. خودروسازان در این کشورها موظف هستند که شروع به تولید خودروهای برقی کنند.

این کارشناس خودرو پیشنهاد می‌دهد: باید برای خودروسازان طرح‌های تشویقی ایجاد کنند. می‌توان واردات را در این زمینه آزاد کرد، باید شروع به ساخت و طراحی این نوع خودروها در کشور گرفت، شرکت‌های مهندسی باید زیرساخت‌ها را فراهم کنند و به هر روی، دولت باید ابتدا یک سری خدمات ارائه دهد تا تولیدکننده و مصرف‌کننده شروع به تولید و تقاضای این نوع خودرو کنند.

البته این نوع خودرو، مزیت‌هایی هم دارد. صدرایی راجع به همین مزیت‌ها می‌گوید: خودروهای برقی قطعا پرطرفدار می‌شوند. افرادی که در کلان‌شهر هستند از لحاظ اقتصادی استفاده بیشتری از آن می‌کنند، از طرفی جا‌به‌جایی این خودروها ساده‌تر است و آلودگی محیطی کمتری هم دارند.

او درباره نحوه احتمالی مواجهه مردم با خودروی برق در ایران می‌گوید: شاید در وهله اول ایرانیان با این خودرو سخت ارتباط برقرار کنند اما با ایجاد فضای مناسب و ساخت زیرساخت‌های مورد نیاز، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از آن استفاده کنند.

برای مطالعه بیشتر در این باره، گزارش « ورود خودروهای برقی به بازار » را از سایت تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حداقل ۱۰ سال دیگه این خودرو ها تو ایران جا بیفته اونم با این اوضاع بعیده ده سال دیگرو ببینیم

  • علی

    برای حفظ محیط زیست نباید به هیچ عنوانی از خودرو های
    برقی وهیبریدی عوارض وارداتی گرفته بشه.
    ایران تنها کشوری در جهان است که عوارض سنگینی بر خودرو های کم مصرف وبرقی وهیبریدی اعمال میکند.
    تجارت نیوز عزیز تجارت را انحصاری نکنیم.

  • عباس

    من خودم ایده بهتری از آلمان و انگلیس برای کشورمان دارم ولی رانت و قاچاق نمیگذاره فکر تولید داخل باشین فقط فکر میکنید آب جوب دم خونتون بو میده

  • کامران

    جمشید آرین در دهه ی ۸۰ خودروی برقی ساخت،دولت خاتمی و بعد هم دولت روحانی اگر حمایت میکردند الان ما هم اولین تولید کننده و هم اولین صادر کننده بودیم

  • ناشناس

    این خودرو برای ترکیه است حتما قسط ‌‌واردات دارید . متاسفانه جوانان ما سازنده بودند و هستند و کسی حمایت نمی کند چون رانت بالاست وکر نه ما خودمان باید صادر کنند باشیم نه اینکه بخواهیم که احتمالا از ترکیه وارد کنیم .

  • ناشناس

    می‌شود این کار انجام داد ایستگاه‌هایی که با انرژی خورشیدی شارژ شوند یا سیستمی در خودرو طراحی کرد که با چرخش چرخ ها خودش برق خودش تولید کند
    به هرحال باید انحصار از دست ایران خودرو گرفت و کیفیت بالا برد و قیمت ها را اصلاح کرد زیرا نه افراد معدود و محدود بلکه همه مردم شایسته داشتن یک خودرو با کیفیت هستند این همان شعار عدالت ایت الله رئیسی هستش

  • ناشناس

    باید آقای رئیسی با مافیا برخورد کندو انحصار بشکند
    خودرو های خارجی با کیفیت که آلایندگی کمتری نسبت به خودرو های داخلی دارند و سوخت کمتری مصرف می کنند وارد کنند چرا نباید توده های مردم بخصوص قشر ضعیف حسرت به دل داشتن ماشین باکیفیت باشند چرا باید بهترین خودرو ها در اختیار 20 درصد جامعه باشد همین بی عدالتی ها سبب میشه مردم از صندوق رای قهر کنند
    قطعا آیت الله رئیسی همه این نابسامانی ها را علاج می کند

  • ناشناس

    می‌شود ردی سقف ماشین ها پنل مخصوص طراحی کرد تا از خورشید سوخت خودش تامین کند می‌شود سیستمی طراحی کرد ته چرخش چرخ ها برق خودش تولید کرد مثل دینام دوچرخه