کد مطلب: ۶۹۵۵۸۵

دامنه نوسان افزایش یافت / افزایش دامنه نوسان چه تاثیری روی بورس دارد؟

دامنه نوسان افزایش یافت /  افزایش دامنه نوسان چه تاثیری روی بورس دارد؟

امروز دامنه نوسان بازار سرمایه افزایش یافت و به محدوده مثبت و منفی هفت درصد رسید. این تغییر محدوده نوسان می‌تواند تاثیر مثبتی روی بازار سرمایه داشته باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس اعلام رئیس سازمان بورس قرار است دامنه نوسان تا پایان سال به ۱۰ درصد برسد. این افزایش دامنه نوسان می‌تواند صف‌های بازار را تا حد زیادی کاهش دهد و به نوعی آنها را کنترل کند.

روز شش اردیبهشت ماه مجید عشقی، رئیس سازمان بورس درخصوص دامنه نوسان گفته بود که دامنه نوسان باید به‌ صورت تدریجی افزایش می‌یابد. هدف ما این است که دامنه نوسان را تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۰ درصد افزایش دهیم.

دامنه نوسان بورس از ۲۹ فروردین‌ به مثبت و منفی شش درصد رسید. این تغییر یک درصدی توانست در ماه‌های اخیر میزان صف‌های بازار را کاهش کند و به معنای دیگر صف‌های بازار سرمایه را کنترل کند. قرار است تا پایان سال این دامنه نوسان به ۱۰ درصد به برسد که با توجه به معضلات بورس، این تغییر دامنه نوسان می‌تواند به طور کلی روند معاملات بازار سرمایه را تغییر دهد.

افزایش دامنه نوسان به ۷ درصد

پیمان حدادی، سرپرست اداره نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در رابطه با جزئیات افزایش دامنه نوسان برخی از شرکت‌های بورسی و فرابورسی به سنا گفت: براساس گزارش‌هایی که سازمان بورس از شرکت بورس و فرابورس دریافت کرد. پس از بررسی‌های هیئت مدیره سازمان بورس، تصمیم بر آن شد که دامنه نوسان به صورت متقارن در بازار اول بورس تهران و فرابورس ایران از روز دوشنبه ۷ شهریور یک درصد افزایش پیدا کند و به مثبت منفی ۷ درصد برسد.

دامنه نوسان کمتر می‌شود؟

سید مهدی پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق گفت: هدف هیات مدیره سازمان بورس افزایش تدریجی دامنه نوسان خواهد بود و امکان اینکه دامنه نوسان دوباره به پنج درصد بازگردد، بعید است.

وی ادامه داد: اکنون سرمایه‌گذاران در انتظار حذف کامل دامنه نوسان نباشند زیرا این امر نیازمند پیش شرایطی است. برای مثال تا زمانی که حضور نهادهای حرفه‌ای در بازار تعمیق پیدا نکرده باشد و سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و نهادهای مالی سوق ندهیم، شرایط برای افزایش یک‌باره دامنه نوسان یا حذف آن مساعد نخواهد بود.

صف‌های بورس کاهش می‌یابد

بهمن فلاح، کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش دامنه به لحاظ ساختاری به نفع بازار سرمایه است. این افزایش نشان دهنده بلوغ و رفتار عقلایی سهامداران و بازار است. همچنین هر چه دامنه نوسان افزایش یابد رفتارهای هیجانی و صف‌های خرید و فروش بازار سرمایه نیز کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: دامنه نوسان هرچه کمتر باشد برابر است با تشکیل صف‌های خرید و فروش در نهایت رفتارهای هیجانی سهامداران بر اساس تابلو خوانی. افزایش دامنه یعنی افزایش عمق و تحلیل بازار سهام.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه با افزایش دامنه نوسان رفتار عقلایی بازار شکل می‌گیرد و هیجان معاملات نیز کاهشی می‌شود.

فلاح با اشاره به افزایش دامنه نوسان گفت: در حال حاضر دامنه نوسان افزایش پیدا کرده است و روند معاملات فرابورس نیز شاهد می‌دهد که بازار سرمایه از کمبود نقدینگی رنج می‌برد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    افزایش دامنه ی نوسان زمانی منطقی و عقلانی خواهد بود که از ۵ روز کاری در هفته حداقل ۴ روز آن بازار سبز ،مثبت و افزایشی باشه . نه اون زمانی که اکثر روزها بازار قرمز، منفی و کاهشی باشه. این را بفهم آقای عشقی رئیس سازمان بورس.

  • ناشناس

    افزایش دامنه یعنی حالگیری بیشتر 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  • ناشناس

    حداقل داد و ستد حقوقی باید ۵۰میلیون باشد

  • ناشناس

    بازار منفی دیگه افزایش نوسان برا چشونه بنظرتون اگه میخاستن مردم ضرر نکن باید نوسان رو پایین می آوردن نه بالا که کل سال بازار منفی هستش وقتی منفی هست دقیق او میزان منفی روزانه رو میچسبونه وقتی مثبته صدمی پر میکنه یه روز منفی رو باید ۲ماه مثبت بزنه تا جبران کنه همش دستکاری داره میشه

  • ناشناس

    فقط باعث میشه سهم ها باسرعت و شدت بیشتری به قهقرا برن!