کد مطلب: ۶۹۵۳۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بورس در انتظار تعیین تکلیف برجام / زیان تالار شیشه‌ای در دولت سیزدهم

بورس در انتظار تعیین تکلیف برجام / زیان تالار شیشه‌ای در دولت سیزدهم

چندین ماه است که اقتصاد کشور و از جمله بورس، در انتظار تعیین تکلیف برجام هستند. برجام چه تاثیری روی بازار سرمایه دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اواخر سال ۹۸ بود که برخی از مسئولان کشور، مردم را برای سرمایه‌گذاری در بورس دعوت کردند. مسئولانی که ترجیع‌بند سخنانشان سرمایه‌گذاری کم‌ریسک و با سود بالا در بورس بود و باعث ترغیب تعداد زیادی از شهروندان برای حضور در این بازار شدند.

ولی داستان چیز دیگری بود. سرمایه‌‌گذاران بعد از ورود به بازار سرمایه و پس از دریافت چند درصد سود، وارد زیان شدند و همچنان هم بسیاری از آنها ضرر می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از سهامداران چیزی حدود ۹۰ درصد زیان کرده‌اند. یعنی به واسطه تشویق‌های مسئولان وقت در اوج قیمتی سهام خریدند و پس از افت قیمت و زیان توان فروش ندارند.

ضرر ۹۰ درصدی مردم در بورس درحالی است که رئیس دولت دوازدهم یعنی حسن روحانی به مردم گفته بود همه دارایی‌های خود را به بورس بسپارید! این صحبت‌ها موجب شد تا جمعیت زیادی از مردم به امید حفظ ارزش پول خود، وارد بازار سرمایه شوند. اما نکته مهم اینجاست که اتفاقا از روزی که به مردم گفته شد همه چیزتان را به بورس بسپارید سقوط آزاد بازار سرمایه شروع شد و همچنان هم ادامه دارد.

به واسطه ریزش سنگین بورس و در همان زمان، سهامداران با تجمع در مقابل سازمان بورس و مجلس، قصد داشنتد صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند. اما در روز‌های قرمز بازار سرمایه، خبری از دولتمردان به خصوص رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد دولت قبل نبود!

زیان بورس در دولت سیزدهم

ریزش بورس در دولت سیزدهم نیز ادامه دارد ک بیشتر شده است. همچنان مسئولان دولتی نسبت به شرایط بازار سرمایه واکنش نشان نمی‌دهند‌. تنها هر چند وقت یکبار وعده‌هایی را در مورد حل چالش‌ها تکرار می‌کنند.

دولتی که قرار بود در اولین فرصت و با اولین دستورها به وزیر اقتصاد مشکل سهامداران را حل کند، دولتی که دولتمردانش پیش از دست گرفتن قدرت، تبلیغ می‌کردند ظرف سه روز مشکل بورس قابل حل شدن است و … در این یک سال برای حل مشکل بورس تنها چند وعده دادند!

البته این پایان ماجرا نیست. بازار سرمایه در ایران به شدت آسیب دیده و اعتماد به آن از دست رفته است. مردم حالا ترجیح می‌دهند پول خود را در بازارهای موازی چون طلا و ارز سرمایه‌گذاری کنند. ناگفته پیداست که این وضعیت تا چه اندازه برای اقتصاد و صنعت ایران زیان‌آور است.

در حال حاضر وضعیت تمامی بازارها خصوصا بورس وابسته به برجام است. اقتصاد ایران در حال نوسان است و برای رسیدن به ثبات نیاز به تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر برجام دارد.

اگر برجام تعیین تکلیف شود و به یک نتیجه مشخص برسد بازار سرمایه به عنوان اولین بازار واکنش نشان می‌دهد و پس از آن اقتصاد کشور به ثبات می‌رسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حداقل دولت روحانی هرماه یکبار یه فرصت مناسب برای خروج میداد،وجودش هم داشت،قدرش ندانستیم