کد مطلب: ۱۳۲۵۲۹

دامنه وسیع خسارت مرکبات در مازندران

دامنه وسیع خسارت مرکبات در مازندران

خسارت وارد شده به باغداران و خریداران مرکبات در مازندران بسیار بالا و جبران‌ناپذیر بوده و تاکنون هیچ‌گونه حمایت جدی در این زمینه انجام نشده است.

تجارت‌نیوز در گزارشی اعلام کرد، باغداران مازندران ابتدای سال 95 را در حالی‌که با امید به صادرات، تنظیم بازار شب عید مشغول چانه‌زنی بر سر قیمت محصولات خود بودند که برف رویاهای آنان را نقش برآب کرده به‌طوری‌که عواقب یخ‌بندان مرکبات در استان نگرانی باغداران را چندین برابر کرد.

هرچقدر از ضرر و عوارض یخ‌زدگی مرکبات در زمستان 95 بگوییم باز هم کم است، چرا که خسارت این محصول تا چند سال آینده نیز ادامه می‌یابد.

محصولات سال گذشته بسیاری از درختان از بین رفته و خسارت جدی به آن وارد شده است و باغداران یا فروشی نداشتند یا محصولات خود را با پایین‌ترین قیمت ممکن به فروش رساندند.

خسارت وارد شده به باغداران و خریداران مرکبات بسیار بالا و جبران‌ناپذیر بوده و تاکنون هیچ‌گونه حمایت جدی در این زمینه انجام نشده است؛ اعلام شده مبالغی برای حمایت از کشاورزان از سوی پرداخت شده ولی این مبالغ به حدی ناچیز بوده که جبران هزینه چند کیلوگرم از محصولات آنان نیست.

بارش شدید برف از اصلی‌ترین دلیل این خسارت‌ها بوده و این رویداد طبیعی قابل پیشگیری نیست ولی اتفاقات اخیر و بی‌توجهی مسؤولان به خسارت‌دیدگان و وارد کردن محصولات گران به استان امری شایان توجه است و کمک و حمایت همه جانبه مسؤولان را می‌طلبد.

دامنه وسیع خسارت مرکبات در مازندران

یک اقتصاددان در این‌باره اظهار کرد: بحث اصلی تک‌بخشی بودن اقتصاد مازندران بوده که اصلی‌ترین قسمت شغل و تأمین معیشت مردم و خانوارها از طریق کشاورزی است.

حمید مظاهری‌تبار ادامه داد: کشاورزی نیز با مشکلات اساسی مواجه است و همین مشکلات ارتباط مستقیم با معیشت و زندگی اقتصادی مردم دارند.

وی تصریح کرد: نخستین چالش در این زمینه فصلی بودن و غالباً تک محصولی بودن زمین‌های کشاورزی است، به این صورت که بیشتر زمین‌های کشاورزی تنها یک بار در طول سال مورد برداشت قرار می‌گیرند و همین موضوع موجب می‌شود کارگرانی که در این بخش فعالیت می‌کنند در ماه‌های بسیاری از سال یا بیکار بود و یا وارد شغل‌های کاذب شوند.

این اقتصاددان با بیان اینکه چالش دیگر در این زمینه بزرگ نبودن متراژ زمین‌های کشاورزی است که سال به سال با فوت صاحبان اصلی این زمین‌ها و به ارث رسیدن زمین به ورثه تکه تکه شده و امکان مانور بیشتر برای بهبود کارایی و مکانیزه کردن نحوه کار رو زمین‌ها را با چالش مواجه می‌کند، بیان کرد: به طوری‌که در کشورهای خارجی زمین‌ها تنها با مقیاس هکتار می‌شناسند اما در استان مازندران زمین‌های زیادی وجود دارد که چندصد متری هستند و عملاً تنها یک آب باریکه‌ای برای صاحبش فراهم می‌کند و صاحب زمین نمی‌تواند به شکل یک بنگاه اقتصادی پویا به زمینش نگاه کند و در زمینه بهره‌وری و سود بیشتر اقدام به تجهیز و مکانیزه کردن زمین کند.

مظاهری‌تبار ادامه داد: مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد نداشتن علم کافی در زمینه کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: خسارت مرکبات در مازندران دامنه وسیعی داشته و در بحث عدم توجه جدی با وجود تأکیدهای فراوانی که در این زمینه شده اقدام جدی صورت نگرفته است.

ضرورت پوشش واقعی بیمه کشاورزی

عضو هیأت علمی پژوهشکده ژنتیک دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز در این‌باره اظهار کرد: طی 15 سال اخیر شاهد تغییر اقلیم مازندران به سمت گرم شدن هستیم.

علی دهستانی افزود: قبل از دهه 60 باغ‌های مرکبات در مازندران با توجه به سرمای طولانی‌مدت محدود بود و با توجه به سرما کمتر کشاورزان به سمت مرکبات سوق می‌یافتند.

وی با بیان اینکه سرمای امسال طبیعی بود که طی 15 سال اخیر شاهد آن هستیم، افزود: لازم است برای جلوگیری از خسارت بیشتر از ارقام مقاوم‌تر استفاده شود.

عضو هیأت علمی پژوهشکده ژنتیک دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ادامه داد: موضوعی دیگر تجهیز باغ‌های مرکبات به بخاری‌های باغی استاندارد است؛ چرا که در دوره سه یا چهار سال سرمای شدید خسارت زیادی به محصولات مازندران وارد می‌کند.

دهستانی با تأکید بر پوشش واقعی بیمه‌های کشاورزی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیمه‌ها کمکی به کشاورزان نمی‌کنند که نیاز است این موضوع مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تولید مرکبات در مازندران اقتصادی است، گفت: در صورت تقویت بازارهای صادراتی تولید این محصول اقتصادی بوده به این دلیل که به محیط مازندران نیز صدمه کمتری وارد می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.