خبر مهم:

کد مطلب: ۶۶۰۷۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

در اجلاس داووس ۲۰۲۲ چه گذشت؟ / اقتصاد جهان راه نجاتی ندارد؟

در اجلاس داووس ۲۰۲۲ چه گذشت؟ / اقتصاد جهان راه نجاتی ندارد؟

رهبران جهان هر ساله در مجمع جهانی اقتصاد داووس جمع می‌شوند تا برای بحران‌های روز جهان، راه‌حل پیدا کنند. اما اجلاس امسال به نظر متفاوت بود. آنها بدون هیچ راه‌حل قطعی برای بحران‌های شدید اقتصادی، سیاسی و زیست محیطی جهان، این اجلاس را به پایان رساندند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مجمع جهانی اقتصاد یا اجلاس داووس که هر ساله با حضور رهبران جهان برگزار می‌شود، امسال هم در داووس سوئیس برگزار شد. در این اجلاس سران کشورها در خصوص مسائل حیاتی روز جهان و راه‌های رسیدگی به آنها تصمیم می‌گیرند. اما اجلاس امسال بدون هیچ راه‌حل قطعی و نهایی برای مشکلات حال حاضر جهان به پایان رسید.

از افزایش تورم تا جنگ اوکراین

به نقل از فاکس‌نیوز ، حدود ۲۵۰۰ سیاستمدار، رئیس تجاری و اعضای رسانه در سوئیس دور هم جمع شدند تا در خصوص نگرانی‌ها و دغدغه‌های جهان از جمله افزایش تورم، تغییرات اقلیمی و البته جنگ اوکراین صحبت کنند.

حمله ولادیمیر پوتین و اثرات اقتصادی بعد از آن همچنان در این اجلاس در مرکز توجه قرار داشت. سخنرانی رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی نیز از بخش‌های قابل توجه این اجلاس بود.

او از طریق ارتباط ویدیویی در این اجلاس حضور داشت. زلنسکی گفت که کشورش هیچ قسمتی از سرزمین‌های خود را به منظور پایان دادن به جنگ روسیه رها نمی‌کند. همچنین گفت که این جنگ علیه شخص یا نهاد خاصی نیست، بلکه «علیه سرزمین ما، آزادی ما، استقلال ما، و علیه آینده ماست».

زنجیره منابع و بحران محیط زیست

کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول، هشدار داد که مشکل کمبود مواد غذایی «وحشتناک » است و اقتصاد جهان از زمان جنگ جهانی دوم با بزرگترین تهدید خود روبه‌رو است.

صندوق بین المللی پول پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۲۲ رشد اقتصادی ۳.۶ درصد باشد که می‌تواند اندکی باعث کاهش ترس‌ها در خصوص رکود اقتصادی جهانی شود. با این حال، جرجیوا تاکید کرد که با وجود افزایش قیمت‌های مواد غذایی این سال همچنان «سال بسیار سختی» خواهد بود.

طبق گزارش انجمن حسابداری آمریکا (AAA) قیمت هر گالن بنزین در حوالی ۴٫۶ دلار نوسان می‌کند. فشار وارده به بازار جهانی انرژی در داووس به طور جدی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. دنیل یرگین، نایب رئیس موسسه اس‌اندپی گلوبال گفت که بازار انرژی پیش از جنگ اوکراین هم تحت فشار بود و اکنون یک بازار آشفته است.

یرگین هشدار داد که با جود شروع بازگشایی‌ها در چین قیمت بنزین می‌تواند بالاتر هم برود. اگر قرنطینه‌های چین تمام شود و اقتصاد این کشور به حالت قبلی خود بازگردد، تقاضا برای نفت افزایش می‌یابد و فشار بر بازار بحرانی انرژی بیشتر می‌شود. همچنین محیط زیست که با انرژی ارتباط دارد می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد.

جان کری، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمربکا در امور اقلیمی از دیدار با همتای چینی خود در این اجلاس ابراز خوشحالی کرد. این اولین ملاقات حضوری بین دو طرف در ماه‌های اخیر بود. این دیدار بخشی از فشار مستمر کاخ سفید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

کمبود قطعات نیم‌رسانا

حاضران در اجلاس داووس به موضوع صنعت و تکنولوژی نیز پرداختند. قطعات نیم‌رسانا با کمبود ناشی از بحران زنجیره منابع مواجه است و این مساله به طور گسترده‌ای بر تولید خودرو و کامپیوتر تاثیر گذاشته است.

بر اساس پژوهش جدید «دویچه بانک»، در ایالات متحده، مجموع فروش خودروهای این کشور ۲۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. رییس شرکت اینتل، پاتریک گلسینگر، در سخنرانی خود در این نشست سالانه گفت که این کمبود تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت، اما شرکت او برنامه‌هایی برای ایجاد ۱۰ کارخانه جدید در پنج سال آینده دارد تا تقاضا برای این تجهیزات را کاهش دهد.

حاضران در این جلسه در حالی داووس سوئیس را ترک کردند که هنوز نگرانی‌ها در خصوص انجام اقدامی برای جنگ، کمبود مواد غذایی و بی‌ثباتی اقتصادی و بهبود دور از انتظار آن وجود داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.