کد مطلب: ۲۷۸۹۵۹

بررسی عواید گردشگری زیارتی برای عربستان

درآمد ۲.۶ هزار میلیارد تومانی عربستان از حجاج ایرانی

درآمد 2.6 هزار میلیارد تومانی عربستان از حجاج ایرانی

سال گذشته بیش از 86 هزار ایرانی به حج رفتند که با متوسط هزینه هشت هزار دلاری هرکدام و در نظر گرفتن دلار 3900 تومانی می‌توان تخمین زد در صورتی که امسال به میزان سال گذشته حجاج ایرانی به عربستان بروند، حدود 2.6 هزار میلیارد تومان خرج خواهند کرد.

هزاران زائر مسلمان هر ساله از سراسر جهان در زمان حج به شهرهای مقدس مکه و مدینه در عربستان سفر می‌کنند و درآمدی میلیارد دلاری برای این کشور تولید می‌کنند. پس از نفت و گاز، گردشگری زیارتی مهم‌ترین صنعت در عربستان محسوب می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، زائران از سایر کشورهای اسلامی نزدیک به دو ماه در عربستان می‌مانند تا مناسک حج را انجام دهند. به منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت، دولت عربستان برای حج تمتع که سالانه برگزار می‌شود، سهمیه مشخص می‌کند. متوسط تعداد زائران در یک دهه اخیر حدود دو و نیم میلیون نفر در سال بوده است.

طبق گزارش گالف‌نیوز، بر اساس داده‌های منتشرشده از سوی اتاق بازرگانی مکه، هر زائر خارجی حج تمتع باید چهار هزار و 500 دلار برای حج پرداخت کند. این رقم برای زائران از کشورهای مختلف متفاوت است و برای زائران داخلی هزار و 500 دلار است. برای ایرانی‌ها متوسط هزینه سه هزار دلار است. اما به گفته یک ایرانی هر زائر در مجموع حدود هشت هزار دلار در طول سفر خرج می‌کند که بخشی از این هزینه‌کرد مربوط به هتل، غذا، سوغات و هدایا است.

یکشنبه اخیر ایرنا به نقل از رئیس سازمان حج و زیارت نوشت: ارز مورد نیاز حجاج به قیمت سه هزار و 900 تومان خریداری شد و هیچ سوبسید و کمکی از سوی دولت در این رابطه انجام نشده است.

طبق گزارش گالف‌نیوز، به گفته اقتصاددانان درآمد سالانه از حج در عربستان، بسته به تعداد زائران حدود 5.3 تا 6.1 میلیارد دلار است. به طور کلی، سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی در سال گذشته حدود 22.6 میلیارد دلار (معادل 85 میلیارد ریال عربستان) بود که از این میزان 12 میلیارد دلار آن مربوط به درآمد حاصل از گردشگری زیارتی (تمتع و عمره) است.

مسلمانان هر ساله از 168 کشور جهان برای انجام مناسک حج به عربستان سفر می‌کنند. نمودار زیر تعداد زائران حج در سال 2017 را نشان می‌دهد:

کدام کشورها بیشترین زائران حج را دارند؟

اگرچه همه دلارهایی که حجاج در عربستان خرج می‌کنند تبدیل به درآمد دولت نمی‌شود اما به رشد اقتصاد این کشور کمک قابل توجهی می‌کند. محمد بن سلمان، ولیعهد جوان عربستان در طرحی موسوم به «چشم‌انداز 2030» در نظر دارد با هدف کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، تنوع اقتصادی ایجاد کند. بخشی از این اصلاحات اقتصادی افزایش درآمد از طریق گردشگران زیارتی است.

عربستان به عنوان یک اقتصاد وابسته به نفت تحت تاثیر نوسانات قیمت جهانی است و از این رو حکومت به دنبال انجام اصلاحات اقتصادی اساسی است. بر اساس این طرح، دولت در نظر دارد تعداد زائران برای حج تمتع را سالانه به شش میلیون نفر و زائران حج عمره را به 30 میلیون نفر افزایش دهد.

این در حالی است که سال گذشته در مجموع هشت میلیون و 300 هزار نفر (1.9 میلیون نفر برای تمتع و بیش از شش میلیون نفر برای عمره) به عربستان سفر کردند.

* بخش‌هایی از این گزارش برگرفته از وب‌سایت gulfnews است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    از در امد […] هم یه چیزی بگید

  • ناشناس

    ارز مسافرتی و پول ریختن در جیب خاندان سعودی که از هر فرصتی برای دشمنی با مردم ما استفاده میکند هردو اشتباه است … ارز دونرخی جز در موارد بسیار خاص ..مثل خوراک و دارو.. نتنها به مردم ضعیف کمک نمیکند بلکه باعث ایجاد فساد میشود..تنها راه مبارزه با فساد اقتصادی.. از بین بردن بسترهایی است که مفسدان با استفاده از ان جیب خود را پر میکنند..

  • میهندوست

    مسافرت به هر کشور عربی بخصوص عربستان و دبی […] باید ممنوع بشه

  • ناشناس

    درآمد ایران از اعزام حجاج چقدراست؟

  • ناشناس

    آفرین به حجاج این مملکت که پولشون را در جائی هزینه میکنند که خرج […] بشه ! واقعا آفرین .

  • حق بین

    ای قوم به حج رفته کجائید کجائید # معشوق همینجاست بیائید بیائید
    البته بنده حال سرمایه دارانی که هتلهای بزرگ در عربستان خریداری کرده اند را در نظر نگرفتم.
    ولی میدانم که حج در صورت استطاعت و نبودن فقیر در شهر و محله شما واجب میشود.
    […]

  • مجتبی

    به خدا اینکار هیچ عبادتی نیست و هیچ صوابی نداره خود اسلام گفته اگر همسایه یک مسلمان شب سر گرسنه بر بالین بزاره اون فرد از دین ما خارجه و مسلمان نیست و تعریف همسایه در اسلام اینه که از هر طرف چهل خانه همسایه حساب میشه . با این پول به راحتی میشد فقر رو از ایران بر انداخت و حد اقل به اندازه خورد و خوراک نیازمندان بهشون کمک کرد. شاید خیلی ها بگن چرا به اونیکه تایلند میره این حرف رونمیزنی . درسته این حرف رو به اون نمیزنم چون اون تکلیفش روشنه ولی شمایی که داری میری مکه به خیال خودتون برای عبادته دیگه؟ اینطور نیست؟ پس آدم از شما انتظار داره که فکر میکنید دارید عبادت میکنید حد اقل عبادتتون رو صحیح و درست انجام بدید و راه درست رو برید و راهی که به جهنم ختم میشه رو نرید.

  • ناشناس

    ما هم بریم انجا با این وضیعیت ارزی ،ارز را ببریم در کشور دشمن ،که با خودمان بجنگه […]

  • ناشناس

    در شرایط کنونی که مردم کوخ نشین از حداقل امکانات زندگی برخوردار نیستند رفتن به مسافرتهای تفریحی ، زیارتی و یا خرید وسایل غیر ضرور که با ارز حمایتی و در اصل با هزینه از جیب همین مردم فقیر انجام می شود اگر حرام نباشد غیر اخلاقی است.

  • سارا

    بخدا این حج با شرایط فعلی کشور که در آستانه تحریم و مشکلات ارزی هستیم و فشاری که به مردم و ذخائر ارزی کشور می آورد ، حرام است.