کد مطلب: ۲۱۷۴۶۸

در وزارت جهاد کشاورزی کارِِ نشده زیاد است

در وزارت جهاد کشاورزی کارِِ نشده زیاد است

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، گفت: وزارت کشاورزی تا به امروز اقدامات مثبتی انجام داده است. اما هنوز کارِ انجام نشده، زیاد است. اگر خروجی دولت منجر به رضایتمندی کشاورزان و حفظ تولید کنندگان نشود، هر کاری انجام دهیم کافی نیست.

عبدالله حاتمیان درخصوص محورهای استیضاح وزیر جهاد کشاورزی، بیان کرد: ۴۶ محور برای استیضاح وزیر جهاد کشاورزی مطرح شده. در یکی از این محورها بحث عدم کار آیی و آسیب جدی به بخش‌های کشاورزی نظیر صنعت ابریشم، چای، گندم، برنج، زیتون و سایر محصولات مطرح شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: با توجه به رشد اقتصادی که امروز در دنیا صورت گرفته و رقابت سنگینی که در بین محصولات وجود دارد، این بخش به مدیریت چابکی نیازمند است.

نماینده مردم درگز در مجلس با بیان اینکه من شخصا منکر خدمات خوب وزارت جهاد کشاورزی نیستم، گفت: از آنجایی که در مجمع جهاد کشاورزی فعالیت داشته‌ام بیش از هر یک از نمایندگان مجلس اطلاع دارم که وزارت کشاورزی کار را از کجا به کجا در جهت مثبت پیش برده است اما هنوز کارِ نشده خیلی زیاد است.

حاتمیان ادامه داد: افت شدیدی که در صنعت ابریشم اتفاق افتاده و تنها متعلق به امروز نیست ایجاب می کند که وزارت کشاورزی به این مسئله ورود جدی داشته باشد.

وی در ادامه گفت: در بخشی دیگر عدم توجه وزارت کشاورزی به صنعت دامداری و مرغداری که این عرصه را به نابودی کشانده، مطرح شده است. مرغداری در کشور نیازمند یک مدیریت چابک است.

نماینده مردم درگز در مجلس افزود: متاسفانه امروز با یک شوک کوچک شاهد معدوم شدن ۲۴ میلیون مرغ تخم گذار هستیم. ما نباید این میزان ضعف مدیریت در سطح کلان کشور داشته باشیم که آنفلوانزای مرغی تا این سطح به مرغداری‌ها آسیب برساند. ما نیاز به یک ثبات و توسعه پایدار در این زمینه داریم.

حاتمیان با اشاره به اینکه نگاه ضعیف وزارت جهاد کشاورزی به صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی یکی دیگر از محورهای استیضاح بوده است، بیان کرد: ما باید برای محصولات کشاورز بازار مطمئن، فرآوری مطلوب و بسته‌بندی مرغوب فراهم کنیم تا اطمینان مصرف‌کنندگان را بدست آوریم اما ما با این امر فاصله زیادی داریم.

وی تاکید کرد: البته من معتقدم که همه تقصیرها به گردن وزارت جهاد کشاورزی نیست اما اهمیت این مسائل را وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند در دولت تبیین کند.

نماینده مردم درگز در مجلس، گفت: عدم توانمندسازی در تجاری سازی محصولات باغی و زراعی کشور از دیگر محورهایی است که مطرح است. در مصرف زیاد کود اوره که باعث این امر شده است، علاوه بر وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزان و همچنین وزارت بهداشت (معاونت غذا و داروی این وزارت‌خانه باید بر سلامت محصولات نظارت داشته باشد)، نقش دارند.

وی افزود: از نظر من در این زمینه کار از آموزش گذشته است و باید یکسری قوانین قاطع و برنده وضع کنیم تا کشاورز مجاب شود از سم با ماندگاری بالا و یا کود با میزان بی‌رویه اوره استفاده نکند. ما باید در این زمینه کار کنیم.

حاتمیان تصریح کرد: عدم هماهنگی در حمل‌ونقل ریلی کشور جهت استفاده در بخش کشاورزی و دلیل پایین بودن بهره‌وری استفاده از آن در بخش کشاورزی از دیگر موارد مطرح در این زمینه است.

نماینده مردم درگز در مجلس گفت: از نظر من این نقد کاملا درست است ما باید به گونه‌ای دیگر حرکت کنیم تا از حالت سنتی خارج شویم ما نباید سیب‌زمینی‌هایمان در مزرعه از بین رود.

وی با اشاره به اینکه عدم استفاده از علم و تکنولوژی نوین در بخش کشاورزی از دیگر موارد طرح استیضاح حجتی است، بیان کرد: من معتقدم که در این زمینه نیز نباید تمام تقصیرها را به گردن وزارتخانه انداخت چراکه وقتی ما هر سال شاهد کوچک شدن زمین‌ها هستیم مسلما بهره‌وری از زمین پایین می‌آید و اجرای سیستم‌های نوین نیز غیر ممکن می‌شود. ما نباید اجازه دهیم که به دنبال تقسیم ارث هر سال زمین‌ها کوچک شوند.

این عضو کمیسیون کشاورزی، گفت: ورود محصولات زراعی و باغی به کشور در فصولی که به قدر کافی محصول در کشور وجود دارد از دیگر موارد ذکر شده است. در این زمینه وزارت کشاورزی اقداماتی در زمینه تنظیم قیمت برنج در سال‌های گذشته که قیمت آن از پنج تومان به ۱۱ تومان رسید، داشته است.

حاتمیان افزود: اما در بعضی از بخش‌ها نیز یکسری قصور اتفاق افتاده است که منجر شده کشاورز رضایتمندی در بخش تولید نداشته باشد و به دنبال آن تولید را رها می‌کند. امروز متاسفانه خروجی دولت ما رضایتمندی کشاورزان نیست و همه این مسئله را می‌دانند.

وی در پایان گفت: از دیگر مسائل ذکر شده دلیل تخصیص تسهیلات بانکی با بهره بالا است که از نظر من این امر باز به تنهایی به حوزه جهاد کشاورزی بر نمی‌گردد چراکه ما اسم سیستم بانکی را بانکداری اسلامی گذاشتیم ولی رباخواری را به حد اعلا رساندیم. ولی وزارت جهاد کشاورزی باید به عنوان متولی این صدا را به گوش دیگران برساند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.