کد مطلب: ۵۱۹۱۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش‌ها به افزایش مهاجرت ایرانیان / «اگر رفاه باشد کسی به رفتن فکر نمی‌کند»

واکنش‌ها به افزایش مهاجرت ایرانیان / «اگر رفاه باشد کسی به رفتن فکر نمی‌کند»

بر اساس آمارهای سالنامه رصدخانه مهاجرت ایران، سهم مهاجران ایرانی از کل جمعیت ایران از نرخ ۱/۴۵ درصد در سال ۱۹۹۰ میلادی به نرخ ۲/۲۹ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده است. مدیر رصدخانه مهاجرت ایران می‌گوید دلیل افزای مهاجرت، مسائل و چالش‌های اقتصادی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس آمارهای سالنامه رصدخانه مهاجرت ایران، سهم مهاجران ایرانی از کل جمعیت ایران از نرخ ۱/۴۵ درصد در سال ۱۹۹۰ میلادی به نرخ ۲/۲۹ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

از سوی دیگر تعداد ایرانیانی که در کشورهای دیگر در وضعیت پناهندگی قرار دارند از حدود ۱۰۲ هزار نفر در سال ۲۰۰۶ به ۱۳۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است. بر اساس این آمارها اقامت‌های کاری و پناهجویی ایرانیان در اروپا در دوره ۲۰۱۸-۲۰۱۰ سه برابر شده است.

پس از پیگیری‌های تجارت‌نیوز برای بررسی این آمارها، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران علت آن را چالش‌ها و مسائل اقتصادی بیان کرد. همچنین با انتشار این گزارش بسیاری از مخاطبان تجارت‌نیوز به آن واکنش نشان دادند که در ادامه برخی از نظرات آنها را می‌خوانید:

«ناامیدی و افکار ناراحت به خاطر اوضاع کشور توی نگاه مردم ایران موج میزنه. بمونیم که چی بشه؟ دیگه امیدی واسه موندن هست؟»

«تو کشوری که به تلاش و علم آدم‌ها بها داده نشه، رفتن بهترین گزینه است.»

«اگر در کشور ایران رفاه اجتماعی باشد و دولت درآمد حاصل از استخراج نفت و فولاد و طلا که در کشور ایران بسیار زیاد است را صرف رفاه مردم کند هیچ کدام از ایرانیان برای مهاجرت هیچ فکری نمی‌کنند.»

«من فکر می‌کنم اگر قادر باشند بروند… نیمی از جمعیت ایران مهاجرت می‌کنند. با اینکه ایران رو دوست دارم ولی اگر بتونم دوست دارم با بچه‌هام برم.»

«شما یک دلیل خوب برای ماند بیارید. اقتصاد خوب؟ روابط خارجی خوب؟ اوضاع اجتماعی خوب؟ چشم انداز آینده؟ عدالت و رفاه اجتماعی ؟ حقوق شهروندی خوب؟»

«چهار تن از همکارانم که تحصیل کرده (کارشناسی ارشد ) بودند در شش ماه گذشته مهاجرت کردند. از جمع ده نفره تنها سه نفرمان در ایران ماندیم.»

«مهاجرت زمانی خوب است که پیشنهاد شغلی مناسبی در خارج از کشور داشته باشید. اما این که خانه و زندگی خود را بفروشید به این امید که فقط بروم و بعد یه کاری کنم اشتباه است. چون اگر شغل مناسب پیدا نکنید و برگردید دیگر همان خانه را هم در ایران نمی‌توان خرید. البته به جز پولدارها. البته در ایران هم با وجود همه مشکلات متخصصان حرفه‌ای می توانند درامد مناسب داشته باشند.»

«تلاش و علم آدم‌ها در ایران از بین میره، اینجا یا باید پارتی باید داشته باشی یا پول.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چطور اگه خونه ت رو بفروشی بری اونور نمیتونی خونه بخری دلار میبری دلار میاری