کد مطلب: ۳۷۹۱۹۱

گفتگوی تجارت‌نیوز با نماینده سابق ایران در اوپک:

دو سناریو برای آینده قیمت نفت / تصمیم اوپک نقش تعیین‌کننده‌ای در روند بازار دارد

دو سناریو برای آینده قیمت نفت / تصمیم اوپک نقش تعیین‌کننده‌ای در روند بازار دارد

به گفته محمدعلی خطیبی، منازعات دو اقتصاد بزرگ جهان موجب سقوط قیمت نفت شده است. با این حال اوپک نقش تعیین‌کننده‌ای بر بازار دارد و اگر در اجلاس ماه ژوئن، توافق کاهش تولید تمدید شود، نباید نگران افت قیمت‌ها باشیم.

قیمت نفت که از ابتدای سال جاری میلادی رشد 40 درصدی را تجربه کرده بود، در هفته‌های اخیر روند نزولی به خود گرفت.

در حالی که با پایان معافیت‌ از تحریم‌های ایران، اجرایی شدن توافق کاهش تولید و تنش‌ها در خاورمیانه بیشتر پیش‌بینی‌ها در جهت افزایش قیمت نفت بود، در معاملات روز گذشته قیمت نفت به پایین‌ترین سطح از شش ماه گذشته رسید.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در گفتگویی با تجارت‌نیوز به چند پرسش در این زمینه پاسخ می‌دهد.

به نظر شما چه عواملی موجب سقوط قیمت نفت شده است؟

مهم‌ترین بحث در حال حاضر، بحث کاهش تقاضاست. تنش‌های اقتصادی میان دو قدرت بزرگ جهان یعنی آمریکا و چین قطعا منجر به کاهش تقاضا خواهد شد. این مساله بازار را تا حدی نگران کرده و کاهش احتمالی رشد تقاضا تضعیف بازار نفت را به دنبال داشته است.

پیش‌بینی می‌شود تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین بر روی تولیدات و همچنین صادرات هر دو کشور تاثیرگذار باشد و به دنبال آن تقاضای جهانی کمتر از آن میزانی باشد که قبلا پیش‌بینی می‌شد. بر همین اساس بازار به این تنش‌ها واکنش نشان داده و قیمت‌ها کاهش یافته است.

به جز این مساله، عامل تقاضای فصلی را هم نباید فراموش کنیم. با کاهش فصل سرما معمولا تقاضا برای نفت کمتر می‌شود.

به نظر شما این روند تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند؟ پیش‌بینی شما از قیمت نفت تا پایان سال 2019 چیست؟

قیمت نفت از دو عامل اقتصادی و غیراقتصادی -عوامل روانی و ژئوپلیتیک- پیروی می‌کند. در حال حاضر هر دو عامل در حال تاثیرگذاری بر بازار نفت هستند. بنابراین ما می‌توانیم دو سناریو را در نظر بگیریم.

در سناریوی اول اگر توافق کاهش تولید اوپک پس از برگزاری اجلاس اوپک در 25 و 26 ژوئن تداوم پیدا کند، قیمت‌ها در همین سطح باقی می‌ماند و خیلی نباید نگران افت قیمت‌ها باشیم. به این دلیل که با پایان فصل بهار که شروع به‌کار سیستم‌های سرمایشی و فصل رانندگی است و همچنین در نیمه دوم سال با آغاز فصل زمستان تقاضا بار دیگر برای نفت افزایش خواهد یافت. این مساله تا حدی باعث بهبود قیمت‌ها می‎شود.

تاثیر عوامل ژئوپلیتیک بر عرضه و تقاضا را نمی‌توان پیش‌‌بینی کرد.

در سناریوی دوم اما اگر توافق کاهش تولید اوپک و کشورهای غیراوپکی به رهبری روسیه که در مجموع 1.2 میلیون بشکه در روز از تولید خود را طی ماه‌های اخیر کاهش داده‌اند، تمدید نشود و کشورها آزادانه نفت تولید کنند، در این صورت بازار با مازاد مواجه خواهد شد. با لغو این توافق قیمت‌ها پایین‌تر از سطح کنونی خواهد بود.

بنابراین باید منتظر اجلاس پیش رو و تصمیم اوپک باشیم. به نظر من تصمیم اوپک می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای بر روی قیمت‌‌ها داشته باشد.

محمدعلی خطیبی

تنش‌های اقتصادی میان دو قدرت بزرگ جهان یعنی آمریکا و چین و کاهش احتمالی رشد تقاضا تضعیف بازار نفت را به دنبال داشته است.

این توافق در حال حاضر هم اجرا می‌شود. به نظر شما اگر منازعات میان دو اقتصاد بزرگ جهان ادامه پیدا کند، باز هم تصمیم اوپک بر بازار نفت تاثیرگذار خواهد بود؟

همان طور که گفتم، در فصل بهار میزان مصرف کاهش می‌یابد. در فصل‌های پرمصرف مثل زمستان و تابستان افزایش تقاضا تا حد زیادی می‌تواند به رشد قیمت‌ها کمک کند.

به هر حال عوامل ژئوپلیتیک و عومل روانی هم نقش خواهند داشت. عوامل اقتصادی تا حدی قابل پیش‌بینی هستند اما تاثیر عوامل ژئوپلیتیک بر عرضه و تقاضا را نمی‌توان پیش‌‌بینی کرد.

بر اساس عوامل اقتصادی که متاثر از تصمیمات اوپک و کاهش تولید است می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت نفت در فصل‌های پرمصرف افزایش خواهد یافت.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.