کد مطلب: ۳۹۷۲۳۶

مروری بر روزنامه‌های ‌شنبه ۹ شهریور ماه ۱۳۹۸

آخرین اخبار از قیمت بنزین / گرانی بنزین چقدر محتمل است؟

آخرین اخبار از قیمت بنزین / گرانی بنزین چقدر محتمل است؟

روزنامه‌های ایران، امروز شنبه ۹ شهریور ماه به موضوع کارتی شدن بنزین‌ پس از ۴ سال پرداختند و بیشتر آن‌‌ها روی صحبت‌های وزیر نفت در برنامه صداوسیما مانور دادند که به برخی سوالات شهروندان در این خصوص پاسخ داد.

به گزارش تجار‌ت‌نیوز ، روزنامه‌های ایران، امروز شنبه ۱۹ شهریور ماه به موضوع کارتی شدن بنزین‌ پس از ۴ سال پرداختند و بیشتر آن‌‌ها روی صحبت‌های وزیر نفت در برنامه صداوسیما مانور دادند که به برخی سوالات شهروندان در این خصوص پاسخ داد. گزارشی از گزارش روزنامه‌های «اعتماد»، «خراسان»، «جام جم» و «اطلاعات» می‌خوانید.

زنگنه: در صورت سهمیه‌بندی بنزین دونرخی خواهد شد

روزنامه خراسان به صحبت‌‌های وزیر نفت در برنامه «تیتر ۱» پرداخت و خبر از دو نرخی شدن بنزین‌ها داد.

این روزنامه نوشته است: زنگنه در پاسخ به سوالی درباره کارت سوخت تصریح کرد: مقرر شده در کلان شهرها از کارت سوخت شخصی استفاده شود. به اعتقاد بنده کارت سوخت زمانی لازم است که سهمیه بندی وجود داشته باشد. درخصوص سهمیه بندی ایده ای وجود دارد، اما هنوز به ما ابلاغ نشده و در واقع هنوز تصمیمی درباره آن اتخاذ نشده است.

در صورت سهمیه بندی، بنزین دو نرخی خواهد شد. زنگنه درخصوص این که چرا یک زمان کارت سوخت الزامی بود و بعد این سیستم برداشته شد گفت: سیستم کارت سوخت را برنداشته ایم ، فقط در این مدت با کارت جایگاه داران ارائه می‌شده است. الان هم استقبال از کارت سوخت شخصی کم بود و تا وقتی سهمیه بندی نباشد مردم آن را جدی نمی‌گیرند. وی افزود: هم اکنون سهمیه بندی و محدودیت در عرضه وجود ندارد اما با کارت جایگاه دار فقط ۳۰ لیتر بنزین عرضه می شود.

سختگیری در سوخت‌گیری

روزنامه جام جم در گزارش خود به مصايب بازگرداندن کارت سوخت در بازار سوخت ایران اشاره کرد و همچنین به مزایای کارتی بودن استفاده از بنزین و گاروئیل پرداخت.

این روزنامه نوشته است: بازگشت كارت سوخت‌های شخصی به جایگاه‌ها را می‌توان شبیه اختراع دوباره چرخ دانست. سوم خرداد 94 بود كه وزارت نفت سهمیه 700 تومانی جایگاه‌های سوخت را دیگر به كارت‌ها واریز نكرد و اعلام كرد بنزین به صورت تك‌نرخی با قیمت هزار تومان عرضه خواهد شد.

براساس این تصمیم وزارت نفت، كارت‌های سوخت شخصی از چرخه مصرف خارج شد تا یكی از موثرترین ابزارهای مهار قاچاق در كشور كنار گذاشته شود. استفاده از كارت سوخت در فاصله سال‌های 86 تا 94 موجب جلوگیری از حجم عمده قاچاق بنزین شد و مصرف آن را هم كنترل كرد به طوری كه بر اساس برآورد مركز پژوهش‌های مجلس حدود صد میلیارد دلار به نفع كشور شد.

سال 86 زمانی كه سیستم كارت سوخت مورد استفاده قرار گرفت به دلیل تازه بودن سیستم پایش اطلاعات، خطاهایی در این شبكه نمایان می‌شد، اما كمتر از شش ماه مشكلات آن رفع شد. حدود چهار سال است كسی از كارت سوخت شخصی استفاده نمی‌كند كه این برخلاف نظر كارشناسان حوزه سوخت و همچنین مسؤولان و كارشناسان مبارزه با قاچاق كالا بود؛ اما پس از چهار سال به علت رواج گسترده قاچاق سوخت به كشورهای همسایه، وزارت نفت دوباره تصمیم گرفت كارت سوخت را به چرخه مصرف بازگرداند.

به گفته مسؤولان مبارزه با قاچاق كالا، روزانه بین ده تا 12 میلیون لیتر سوخت از كشور قاچاق می‌شود كه با تداوم استفاده از كارت سوخت امكان كاهش این عدد تا حد زیادی وجود داشت. پس از چهار سال هنوز بنزین با قیمت هزار تومان عرضه می‌شود، اما دولت در طول سال‌های گذشته چندین بار تقاضای افزایش قیمت بنزین را در بودجه ارائه كرد كه با مخالفت نمایندگان مجلس روبه‌رو شد.

بعد از اعلام وزارت نفت برای بازگشت كارت سوخت به چرخه مصرف، مهلتی داده شد تا مردم كارت سوخت خود را دریافت كنند و تا 22 مرداد نیز مهلت داده شد تا حداقل یك‌بار از آن در جایگاه‌های عرضه سوخت استفاده شود. از ابتدای شهریور هم سهمیه عرضه بنزین با كارت‌های آزاد جایگاه‌ها از 60 لیتر به 30 لیتر كاهش یافت تا مردم ترغیب شوند از كارت سوخت خودشان استفاده كنند. اما در شرایطی كه هنوز همه دارندگان وسیله نقلیه كارت خود را دریافت نكرده‌اند این تصمیم باعث تشكیل صف‌های طویل در جایگاه‌های عرضه سوخت شده است.

از سوی دیگر برخی از كارگران جایگاه‌های سوخت به مشتریان اعلام می‌كنند طبق قانون افراد فقط یك‌بار می‌توانند از كارت جایگاه بنزین بزنند كه سقف آن هم 30 لیتر است و برای بار دوم این امكان فراهم نیست. این در حالی است كه مشاهدات خبرنگار ما از برخی جایگاه‌های عرضه سوخت نشان می‌دهد برخی كارگران با دریافت مبالغی اجازه سوخت‌گیری برای بار دوم را به رانندگان خودروها می‌دهند. ضمن این‌كه هیچ قانونی مبنی بر این‌كه برای هر خودرو تنها یك تراكنش در جایگاه سوخت صادر می‌شود وجود ندارد.

هدر رفت منابع با حذف کارت بانکی

ناصر رئیسی‌فرد، رئیس كانون كارفرمایان جایگاه‌های سوخت كشور به خبرنگار ما گفت: بهتر بود به جای این‌كه برای هر خودرو یك كارت سوخت استفاده كنیم سیستمی طراحی می‌شد تا افراد با استفاده از كارت‌های بانكی خود اقدام به سوخت‌گیری می‌كردند كه در این صورت هم از حمل پول نقد جلوگیری می‌شد و هم سیستم پایش اطلاعات، دقیق‌تر بود.

این مقام صنفی می‌گوید: در روزهای گذشته طبق گزارش‌هایی كه دریافت كردیم برخی كارگران جایگاه تخلفاتی در این زمینه مرتكب شده‌اند كه مورد پیگیری قرار گرفته است.

رئیس كانون كارفرمایان جایگاه‌های سوخت كشور معتقد است، دستگاه‌های كارتخوان جایگاه‌های سوخت به دلیل این‌كه در طول چهار سال گذشته از یك كارت استفاده می‌كردند به‌روزرسانی نشدند و اكنون كه كارت‌های مختلف وارد سیستم می‌شود خطاهایی نشان می‌دهد.

زمزمه بنزين دونرخی

روزنامه اعتماد در گزارش امروز خود به قاچاق سوخت در این چهار سالی که بنزین مثل سابق به‌صورت آزاد عرضه می‌شد پرداخت و یکی از دلایل زمزمه‌های جدید کارتی شدن بنزین را همین موضوع دانست.

این روزنامه نوشته است: از آخرين باري كه افراد با كارت سوخت اقدام به سوخت‌گيري كردند و سهميه هر شخص نيز مشخص بود، 50 ماه مي‌گذرد. در اين مدت اتفاقات زيادي در اقتصاد كشور رخ داد. تحريم‌ها دوباره راه خود به اقتصاد ايران را باز كردند.

ميزان قاچاق سوخت روزانه 11 ميليون ليتر برآورد شد و مصرف روزانه بنزين نيز طي شش سال گذشته بيش از 35 درصد افزايش يافته و از 70 ميليون ليتر مصرف در سال 93 به 95 ميليون ليتر در اوايل تابستان 98 رسيد. از بين رفتن ثروت‌هاي طبيعي و اعطاي انواع و اقسام يارانه‌هاي پيدا و پنهان انرژي موجب شده ايده سهميه‌بندي سوخت دوباره به جريان بيفتد.

افزايش توليد به دليل افزايش مصرف

بيژن زنگنه در برنامه پنجشنبه تيتر امشب در خصوص ميزان توليد بنزين نيز توضيحاتي ارايه كرد. او ميزان توليد بنزين در سال 97 را 76 ميليون ليتر عنوان كرد. به گفته وزير نفت در حال حاضر كل توليد بنزين در سال جاري و پس از بهره‌برداري از پالايشگاه ستاره خليج‌فارس به 115 ميليون ليتر در روز رسيده كه 85 درصد آن مصرف مي‌شود و مابقي نيز در ليست صادراتي قرار دارد.

زنگنه: در صورت سهميه‌بندی سوخت، بنزين 2‌ نرخي خواهد شد

روزنامه اطلاعات هم همانند روزنامه خراسان با تیتر مشابه به صحبت‌های وزیر نفت پرداخت و از دو نرخی شدن بنزین در ماه‌‌های آینده خبر داد.

این روزنامه نوشته است: ایده‌هایی در خصوص سهمیه‌بندی بنزین در دولت وجود دارد، اما هنوز تصمیمی در مورد آن گرفته نشده است.

این مطلب را مهندس بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به شبکه خبر اعلام کرد و در پاسخ به سوالی درخصوص کارت سوخت تصریح کرد: تصمیم برای استفاده از کارت سوخت حدود ۲۰ سال پیش با تکنولوژی آن موقع گرفته شد و به اجرا هم رسید و تاکنون ۴۴ میلیون کارت سوخت برای انواع وسائل نقلیه داده شده است.

وی افزود: کارت سوخت زمانی لازم است که سهمیه بندی وجود داشته باشد. البته در خصوص سهمیه بندی ایده ای وجود دارد، اما هنوز به ما ابلاغ نشده و در واقع هنوز تصمیمی در مورد آن اتخاذ نشده است. در صورت سهمیه بندی، بنزین ۲ نرخی خواهد شد.

زنگنه در خصوص اینکه چرا یک زمان کار سوخت الزامی بود و بعد این سیستم برداشته شد، گفت: سیستم کارت سوخت را برنداشته ایم، فقط در این مدت با کارت جایگاه‌داران ارائه می‌شده است. الان هم تا وقتی سهمیه‌بندی نباشد مردم آن را جدی نمی‌گیرند. در حال حاضر سهمیه بندی و محدودیت در عرضه وجود ندارد اما با کارت جایگاه دار فقط ۳۰ لیتر بنزین عرضه می شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت روغن موتور گفت: قیمت روغن موتور آزاد است و فقط فرآورده های نفتی اصلی همچون نفت کوره، بنزین، گازوئیل یارانه ای هستند. وزیر نفت درباره برداشت از میادین مشترک گفت: بزرگترین ذخائر مشترک ما در پارس جنوبی و غرب کارون است تا چند سال پیش در میزان برداشت از طرف عراقی و قطری عقب بودیم. در حال حاضر در برداشت روزانه جلو افتاده ایم.

وی ادامه داد: برای میدان‌هایی که با عربستان داریم با عنوان فروزان برنامه توسعه برداشت داریم. در میدان فرزاد‌‌ای و فرزاد بی هم معطل هندی‌ها هستیم و از این دو میدان برداشتی نکرده ایم. از ۲۷ فاز پارس جنوبی، پالایشگاه‌های ۲۵ فاز کامل شده است و تا اواخر امسال یا اوایل سال بعد بخش دریایی تمامی ۲۷ فاز به بهره برداری خواهد رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فریبرز

    بادرود اگر بنزین گران یا دو نرخی تورم چند برابر خواهد شد ک جامعه تحمل این را ندارد وکلا اشتباه است