کد مطلب: ۷۱۸۱۰۸

چینی‌ها در ایران قطار سریع‌السیر راه اندازی می‌کنند

چینی‌ها در ایران قطار سریع‌السیر راه اندازی می‌کنند

وزیر راه و شهرسازی گفت: قرار است چینی ها، مطالعه اولیه برای راه اندازی قطار سریع السیر مشهد – تهران را ظرف ۲ ماه آینده انجام دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در نشست اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با شهردار و اعضای شورای شهر مشهد گفت: راه اندازی قطار سریع السیر مشهد - تهران مورد تاکید مقامات ارشد نظام بوده و طی کمتر از یک ماه گذشته مصوبه‌ای در این زمینه داده اند لذا این طرح در اولویت طرح‌های ریلی کشور قرار گرفته است.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، او با بیان این که قرار است تغییرات جدی در حوزه حمل و نقل کشور انجام گیرد افزود: کشور چین در حوزه ساخت قطار سریع السیر رتبه نخست دنیا را دارد و هم اینک ۳۶ هزار کیلومتر قطار سریع السیر در چین ساخته شده است.

وزیر راه و شهرسازی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و وزارت راه و شهرسازی را یکی دانست و ادامه داد: این دو مجموعه می‌توانند در کنار هم نیاز‌های کشور را تامین کنند و اعضای کمیسیون به تغییرات جدی در حوزه حمل و نقل کشور کمک شایانی می‌کنند.

قاسمی به سفر اخیر خود به پاکستان اشاره و بیان کرد: با وزیرانی که در پاکستان دیدار کردم درخواست همه آن‌ها افزایش پرواز‌ها از پاکستان به مشهد بود و هم اینک نیز ۳۸ پرواز در هفته از پاکستان به مشهد و بالعکس انجام می‌شود از این رو طبق توافقات انجام شده، محدودیتی در پرواز‌های پاکستان به مشهد نخواهد بود، زیرا امام رضا (ع) مورد علاقه شیعه و سنی است.

او به مشکلات جاده‌های زمینی و ناوگان این بخش اشاره و تصریح کرد: ۲۲۰ هزار کیلومتر جاده در کشور داریم که نیاز به نگهداری و گاه بازسازی دارند، اما حتی یک ریال هم بودجه در وزارت راه و شهرسازی برای نگهداری از این راه‌ها در نظر گرفته نشده است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: مشهد شهری بین المللی و متعلق به همه مردم جهان است و باید مسیر‌های تردد زائران به سمت مشهد بیشتر مورد توجه قرار گیرد، هرچند پرواز‌های زیادی به سمت مشهد صورت می‌گیرد، اما کافی نیست و هنوز برخی استان‌ها و شهرستان‌ها از عدم راه اندازی پرواز مستقیم به مشهد گلایه دارند که نتوانسته ایم هفته‌ای یک پرواز را به سمت مشهد برای آن‌ها ایجاد کنیم.

قاسمی اظهار کرد: در راستای ایجاد تحول در سیستم حمل و نقل کشور، تعدادی از واگن‌های فرسوده را از دور خارج کرده ایم و علاوه بر از رده خارج کردن واگن‌های فرسوده، ۴۰۰ تا ۵۰۰ واگن باری جدید نیز به ظرفیت واگنی کشور اضافه شده است.

او مساله جدی در حوزه حمل و نقل ریلی کشور را لوکوموتیو دانست و افزود: سرعت قطار‌های ما بسیار پایین است و عمر بسیار بالایی دارند، از سوی دیگر شرایط جدیدی در منطقه خاورمیانه برای ایران به وجود آمده که نیاز به تحولات و تغییرات جدی در حوزه حمل و نقل را جدی می‌سازد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طبق توافقنامه‌ای که با کشور‌های همسایه امضا شده است، ایران می‌تواند مسیر جابه جایی ۲۰۰ میلیون تن بار باشد، زیرا همه قبول دارند که ایران بهترین مرکز برای ترانزیت است و موقعیت ژئوپلتیکی دارد و هم اینک هفته‌ای دو یا سه بار قطار مستقیم از روسیه وارد ایران می‌شود و حجم دالان‌ها (کریدورها) در ایران ۱۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی است که باید هر طور شده سرعت سیر در آن‌ها افزایش یابد.

قاسمی بیان کرد: ۱۶۰ هزار کامیون در کشور فرسوده شده است و آن‌هایی که هزینه زیادی دارند و سوخت زیادی مصرف می‌کنند باید از رده خارج شوند و از سوی دیگر تردد‌های ترانزیتی مستقیم بین روسیه و ایران در حال انجام است از این رو نوسازی ناوگان زمینی کشور ضروری است.

او تصریح کرد: انجام کار‌های بزرگ در حوزه حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی کشور بدون همراهی مجلس شورای اسلامی ممکن نیست و برای این حوزه باید فکری بنیادی کرد.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: هم اینک قطار از چین می‌آید و از طریق ایران به سمت دالان‌های (کریدورهای) ترکیه حرکت می‌کند و این از دیگر فرصت‌های ماست که اگر به آن توجه نکنیم از دست خواهیم داد.

قاسمی با اشاره به این که برنامه تحول در بخش حمل و نقل کشور با اختصاص ۲۰ میلیارد دلار اجرا خواهد شد اظهار کرد: پارسال توافقی با دوستان چینی به امضا رسید که بخشی از دالان‌های (کریدورهای) ایران با بهره گیری از پیمانکاران ایرانی ساخته شود.

او همچنین با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن و این که مشکل تامین زمین تقریبا در اکثر شهر‌های کشور حل شده است افزود: برای ساکنان مشهد قرار است ۳۰ هزار واحد از محل طرح نهضت ملی مسکن ساخته شود که طی توافق انجام گرفته با آستان قدس رضوی، زمین تامین شده است و ظرف چند روز آینده کلنگ عملیات اجرایی آن به زمین زده می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.