کد مطلب: ۳۵۷۱۴۱

راه‌های نگهداری از کولر خودرو در زمستان

راه‌های نگهداری از کولر خودرو در زمستان

کمتر از یک ماه به پایان‌سال بیشتر باقی نمانده و تا چشم روی هم بگذارید، بهار و تابستان هم از راه می‌رسد و دیگر نمی‌توانید ‏بدون استفاده از کولر از خودروی خود استفاده کنید.

به گزارش تجارت‌نیوز، افرادی که بنا به اقتضای شغلشان ساعاتی طولانی در خودرو به سر ‏می‌برند، از کولر خودروی خود برای ساعات طولانی استفاده می‌کنند.

بر این ‌اساس آغاز ماه‌های گرم‌سال برای بسیاری از ‏رانندگان با خرابی کولر ماشین‌هایشان همراه است که کارشناسان عامل موثر در این زمینه را بی‌توجهی مالکان خودرو به مباحث ‏موثر بر کارایی بخش‌های فنی کولر خودرو می‌دانند.

بنابراین در این مطلب نکاتی درخصوص نحوه نگهداری کولر خودرو عنوان ‏می‌شود تا ضمن استفاده از کولر، هزینه کمتری متوجه مالکان خودرو شود. یکی از اشتباهات رایجی که بسیاری از مالکان خودرو ‏مرتکب می‌شوند، این است که کولر خود را از ابتدای ماه‌های سرد‌سال خاموش می‌کنند و تا زمانی که گرمای هوا به اوج خود ‏نرسد، هیچ‌گونه استفاده‌ای از کولر ندارند. در این حالت مدت زمانی بین ۶ تا ۷ ماه کولر خودرو بدون استفاده باقی می‌ماند که این ‏موجب خرابی کولر خودرو می‌شود.

بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند که در فصول سرد‌سال ماهی یک بار کولر خودرو را به ‏مدت چند دقیقه جهت مخلوط شدن گاز با روغن مخصوص آن و جلوگیری از فاسد شدن آن روشن کنید.‏‎ ‎

‎به گزارش خودروی کار، رعایت این امر حتی در فصولی مثل زمستان که استفاده از سیستم اصلا ضروری به نظر نمی‌رسد نیز ‏لازم است. این عمل باعث می‌شود تا روغن موجود در داخل سیستم به گردش درآید. درواقع با این عمل شما واشرها، لوله‌ها و ‏قطعات سیستم را روغن‌کاری می‌کنید‎. رعایت این موضوع احتمال نشت گاز و به‌وجودآمدن خشکی در واشر‌ها را کاهش ‏می‌دهد.

همچنین مالکان خودرو باید در ابتدای فصل گرما از سالم بودن کولر خودرو و کافی بودن فشار گاز آن مطمئن شوند. زیرا در ‏صورت خروج گاز، ذرات گرد و غبار، آلاینده‌ها و مواد اسیدی به مدار سیستم کولر وارد می‌شوند و موجب خروج کولر از مدار ‏می‌شوند.

بنابراین توصیه دیگری که بسیاری از کارشناسان فنی خودرو بر آن تأکید دارند این است که تمامی قطعات خودرو باید ‏توسط تعمیرکار ماهر مورد شست‌وشو قرار بگیرد. همچنین کولر خودرو فضایی مناسب برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌هاست، ‏بنابراین تمیز یا تعویض کردن فیلترهای تصفیه هوای سیستم تهویه، هم برای کاهش ابتلا به مشکلات ریوی و پوستی و هم ‏بهره‌گیری بیشتر از سرمای کولر ضروری است.

به‌خصوص آنکه، استفاده از کولر در فضای داخلی خودرو میزان قارچ‌ها و ‏آلودگی‌ هوا را تا ۸۰‌درصد کاهش می‌دهد. در این میان برخی کارشناسان تأکید دارند قبل از این‌که تنها به فکر استفاده از کولر باشیم، ‏باید به فکر نگهداری از آن بود تا در مواقع لازم بتوان از آن استفاده کرد.‏

نکته مهم دیگر این‌که هنگام رانندگی در ترافیک‌های شدید یا سربالایی از کولر خودرو استفاده نکنید، زیرا در این شرایط موتور ‏خودرو بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرد و استفاده از کولر موجب آسیب زدن به سیستم تهویه و موتور خودرو می‌شود. این موضوع ‏به خصوص باید در خودروهای زیر ۲۰۰۰ سی‌سی رعایت شود و چون حجم موتور آنها پایین است، با آسیب بیشتری از این ناحیه ‏مواجه می‌شوند.

اسماعیلی در این زمینه می‌گوید: «هنگامی که کولر روشن است، از توان خودرو کاسته می‌شود. در این شرایط از ‏حرکت با سرعت بالا، به‌خصوص در مسیرهای طولانی بپرهیزید و بی‌جهت پدال گاز را فشار ندهید. در غیراین صورت نه ‏تنها به موتور خودرو فشار بیشتری وارد می‌کنید، بلکه مصرف سوخت را هم افزایش می‌دهید. این مشکل در خودروهای بالای ‏‏۲۰۰۰ سی‌سی به دلیل قدرت بالای موتور و تجهیزات فنی جدید آنها اثرچندانی ندارد.»

یکی دیگر از موضوعاتی که بسیاری از ‏مالکان خودرو باید مدنظر قرار دهند این‌که گاز کولر خودرو همان گاز فرئون مورد استفاده در یخچال است که ماده‌ای کاملا سمی ‏است. بنابراین هرگز اقدام به شارژ گاز کولر نکنید و این کار را به مکانیک بسپارید.

وی در پایان باید تأکید کرد که هنگام استفاده از ‏کولر، پنجره‌های خودرو باز و بسته نشوند. بسته بودن پنجره‌ها فشار کمتری به کولر وارد می‌کند و موجب کاهش چشمگیر مصرف ‏سوخت می‌شود. ضمن آن‌که هوای خنک داخل خودرو در صورت بازبودن حتی یک پنجره به راحتی و به سرعت از دست ‏می‌رود.

منبع: روزنامه شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.