کد مطلب: ۳۲۳۰۵۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پایه پولی در تابستان ۳ برابر بهار رشد کرد/تزریق ۶.۵ هزار میلیاردی به اقتصاد تنها طی یک ماه

پایه پولی در تابستان 3 برابر بهار رشد کرد/تزریق 6.5 هزار میلیاردی به اقتصاد تنها طی یک ماه

در شهریور ماه امسال 6.5 هزار میلیارد تومان به پایه پولی افزوده شده است. رشد پایه‌پولی در تابستان نسبت به بهار امسال بیش از سه برابر رشد داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق تازه‌ترین گزارش منتشره بانک مرکزی میزان نقدینگی کشور تا پایان شهریور ماه سال جاری به 1672 هزار میلیارد رسیده که نسبت به شهریور ماه سال 1396 معادل 20.3 درصد رشد داشته است.

نقدینگی تا پایان شهریور ماه در حالی به 1672 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به پایان سال 1396 معادل 9.3 درصد رشد داشته است.

همچنین در شهریور ماه سال 1397 شبه پول با رشد 16.9 درصدی نسبت به شهریور ماه سال 1396 به 1.4 هزار میلیارد تومان رسیده است.

درصد تغییرات ماهانه نقدینگی طی شهریور ماه به 1.5 درصد رسیده که در مقایسه با تغییرات ماهانه در مرداد ماه امسال 1.2 درصد کاهش داشته است.

رشد ماهانه نقدینگی در مرداد ماه سال جاری 2.7 درصد بود که بیشترین رشد ماهانه طی شش ماهه نخست سال جاری را رقم زد.

1672 1

پایه پولی کشور با 19.3 درصد رشد از 196 هزار میلیارد تومان در شهریور ماه سال گذشته به 234 هزار میلیارد تومان در شهریور ماه امسال رسید.

در بهار امسال 4.7 هزار میلیارد تومان به پایه پولی کشور اضافه شده، اما این رقم در تابستان سال جاری بیش از سه برابر شده و پایه پولی در تابستان امسال حدود 16 هزار میلیارد تومان به آن افزوده شد. این در حالی است که میزان افزایش نقدینگی در تابستان سال جاری تنها 1.5 برابر مقدار افزوده شده در بهار امسال بوده است.

بررسی آمارهای سه سال اخیر نشان می‌دهد که طی این دوره میزان رشد نقدینگی همواره از میزان رشد پایه پولی بیشتر بوده اما در مرداد ماه سال جاری این دو نرخ در یک سطح قرار گرفتند که به عقیده کارشناسان تبعات نامطلوبی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

در شهریور ماه امسال با وجود کند شدن رشد پایه پولی و نقدینگی، بازهم اختلاف بین آن‌ها کم بوده و معادل یک درصد است.

444

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.