کد مطلب: ۳۱۵۷۲۸

دو عاملی که باعث رفتار توده‌ای سهامداران شد

دو عاملی که باعث رفتار توده‌ای سهامداران شد

امروز شاخص کل بورس با کاهش 4258 واحدی در رقم 181 هزار واحد جای گرفت، دلیل ریزش بیش از چهار هزار واحدی شاخص در آخرین روز جریان معاملاتی هفته چه بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از ریزش شاخص کل بورس علی رغم انتشار گزارش‌های مثبت گروه پتروشیمی در روز گذشته، امروز چهارشنبه (دوم آبان ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 6511 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش چهار هزار و 258 واحد در رقم 181060 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 3807 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 40 واحد در رقم 2065 جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای زپارس، شسپا، فسپا، شبندر، شخارک، سفانو، کسرام، کرماشا، خنصیر، سپ صفوف خرید تشکیل شد.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «فارس، شسپا، شخارک، همراه، کرماشا» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «شپنا، شتران، تاپیکو، فولاد، وامید» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وتجارت، وخارزم، تاپیکو، وبملت، شپنا» بود و نمادهای «وغدیر، شسپا، فارس، داسوهح، سفانو» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

رفتار توده‌ای در بازار سرمایه

مجید مویدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص ریزش بیش از چهار هزار واحدی شاخص در آخرین روز جریان معاملاتی هفته، گفت: تا حدودی می‌شود پذیرفت که گزارش‌های شش ماهه انتظار بازار را برآورده نکرده است. بانکی‌ها موضوع مهم تسعیر نرخ ارز را عملا در گزارش خود نیاوردند و خودرویی‌ها هم هنوز توانستند افزایش نرخ بگیرند و گزارش‌های بسیار ضعیفی ارائه کردند. همین دو گروه تاثیرگزار اثر روانی مهمی بر بازار دارند به همین جهت اکنون شاهد رفتار توده‌ای در بازار هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: درحال حاضر سهامداران سهام‌های خوب و بد را می‌فروشند و حتی نمادهایی که گزارش‌های خوب داشتند نیز وضعیت مناسبی ندارند.

مویدی افزود: چندی پیش به زمان‌بر بودن و فرسایشی شدن بازار اشاره داشتم و اینکه بازار در کوتاه مدت به فاز نوسانی می‌رود. بازار کمی به زمان نیاز دارد و البته با گذر زمان از شدت منفی‌ها و اصلاح کاسته خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نکته مهم دیگری که اثر منفی بر بازار گذاشته نزدیک شدن به 13 آبان و موعد آغاز تحریم‌ها است که هر چند تاثیر چندانی بر بازار سرمایه ندارد اما مشاهده می‌کنیم که به لحاظ روانی بسیار تاثیرگذار بوده است. نتیجه اینکه با حوصله و سهامداری از این شرایط عبور خواهیم کرد و احتمال فراوان نمادها سقف و هدفی بالاتر از سقف قبلی خواهند داشت.

گزارش‌های بد میان‌دوره‌ای شرکت‌ها

همچنین محمد خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص ریزش بیش از چهار هزار واحدی شاخص در آخرین روز جریان معاملاتی هفته، گفت: مهمترین دلیل ریزش امروز بازار گزارش‌های بد میان دوره‌ای بود. با گزارش‌های منتشر شده، بسیاری از سهم‌ها در قیمت‌هایی هستند که باید برای خرید آنها با احتیاط عمل کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین هرچقدر به 13 آبان ماه نزدیک‌تر می‌شویم، خریداران با احتیاط بیشتری حاضر به انجام معامله می‌شوند، البته سهامداری کردن بر روی نمادهایی که بنیاد خوبی دارند در شرایط فعلی می‌تواند امری معقول باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.