کد مطلب: ۳۶۴۳۲۲

روایت اکونومیست از وضعیت آرامکو، غول نفتی عربستان

روایت اکونومیست از وضعیت آرامکو، غول نفتی عربستان

آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان، برای اولین بار صورت‌های مالی خود را منتشر کرده که در آن مشخص شده، در سال 2018 این کمپانی بیش از 111 میلیارد دلار سوددهی داشته است. این میزان بیشتر از سود پنج غول نفتی بزرگ در جهان است. علی‌رغم درآمد قابل توجه آرامکو، این شرکت هم مشکلات خاص خود را دارد. بنا بر اعلام موسسه رتبه‌بندی فیچ، دولت عربستان از طریق مالیات، سود سهام و همچنین تنظیم میزان تولید، بر این شرکت اعمال نفوذ دارد. 

آرامکو ، شرکت ملی نفت عربستان، در سال 2018 بیش از 111 میلیارد دلار سوددهی داشته که این میزان بیشتر از سود پنج شرکت نفتی بزرگ رویال‌ داچ‌شل، اکسان‌موبیل، شورون، توتال و بی‌پی (بریتیش پترولیوم) بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اکونومیست ، سال‌های متمادی سرمایه‌گذاران در سراسر جهان آرزو داشتند تا از جزئیات صورت‌های مالی این غول نفتی سر در بیاورند. در نهایت در اول ماه آپریل (12 فروردین) این اتفاق افتاد و آرامکو برای اولین بار و با هدف جلب اعتبار عمومی و آغاز عرضه اوراق قرضه در بازارهای بین‌المللی سهام، جزئیات حساب‌های مالی خود را منتشر کرد.

اگرچه این کمپانی نفتی، سال گذشته میلادی سودی قابل توجه داشته، اما صورت‌های مالی این شرکت که در 469 صفحه منتشر شده به محدودیت‌های این شرکت نفتی هم اشاره می‌کند.

این غول نفتی نیز همچون دیگر رقبای خود با نوسانات قیمت نفت و نااطمینانی در مورد تقاضا در بلندمدت مواجه است. در شرایطی که عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو تا سال 2021 به تعویق افتاده، عربستان در نظر دارد با صدور اوراق قرضه، 70 درصد از منابع مالی لازم را برای خرید سهام عمده غول پتروشیمی سابیک (SABIC) به ارزش 69 میلیارد دلار تامین کند.

وضعیت آرامکو در مقایسه با دیگر رقبایش در مواجهه با تقاضای کمتر برای نفت در جهان بهتر است. این شرکت نسبت به سایر غول‌های نفتی بدهی کمتری دارد و به طور متوسط چهار برابر آنها ولی با یک‌سوم هزینه نفت تولید می‌کند.

با این حال، این کمپانی هم مشکلات خاص خود را دارد. صورت‌های مالی نشان می‌دهد که آرامکو در سال 2018 به دولت عربستان 102 میلیارد دلار مالیات پرداخت کرده که این رقم از مجموع سود دو شرکت اپل و سامسونگ (سودآوردترین کمپانی‌ها در جهان) بیشتر است.

موسسه اعتبارسنجی فیچ (Fitch) اعلام کرده که این میزان از مالیات بر درآمد، کمپانی آرامکو را برای استخراج بیشتر محدود می‌کند. در حالی که معیار سودآوری این شرکت از هر بشکه نفت 26 دلار است، این رقم برای شرکت‌های شیل و و توتال به ترتیب 38 و 31 دلار است.

بنا بر اعلام شرکت فیچ، دولت عربستان از طریق مالیات، سود سهام و همچنین تنظیم میزان تولید، بر این شرکت اعمال نفوذ دارد.

موسسه فیچ و مودی رتبه اعتباری این شرکت را در آستانه ورود به بازار اوراق قرضه بین‌المللی به ترتیب A+ و A1 اعلام کرده‌اند؛ یعنی رتبه‌ای کمتر از شرکت‌های اکسان‌موبیل، شل و توتال.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.