کد مطلب: ۴۱۵۹۳۸

روایت بلومبرگ از لایحه بودجه ۹۹ / جبران درآمدهای نفتی افسانه‌ای بیش نیست!

روایت بلومبرگ از لایحه بودجه 99 / جبران درآمدهای نفتی افسانه‌ای بیش نیست!

بلومبرگ در گزارشی با تشریح وضعیت اقتصادی ایران نوشته است: لایحه بودجه سال 1399 با واقعیت‌های اقتصادی این کشور مطابقت ندارد.

دولت‌ها همیشه تمایل دارند در دوران سخت، احساس امیدواری در میان مردم کشورشان ایجاد کنند. لایحه بودجه سال 1399 در ایران روز یکشنبه به مجلس رفت و بلومبرگ در گزارشی مدعی شده است که این لایحه با واقعیت‌های ایران مطابقت ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این گزارش آمده است که بر اساس نرخ رسمی ارز در ایران هزینه‌های عمومی دولت حدود 115 میلیارد دلار خواهد بود. با دلار بازار آزاد اما بودجه‌ای که برای سال آینده در نظر گرفته شده بالغ بر 37 میلیارد دلار خواهد بود که بخشی از آن (5 میلیارد دلار) شامل وامی است که کشور روسیه وعده داده به ایران بدهد. توافق میان دو کشور البته هنوز نهایی نشده است.

بودجه دولت ممکن است با افزایش مشکلات اقتصادی کوچک‌تر شود. تضعیف ریال در برابر دلار، درآمدهای دولت را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از یک‌سو گفته شده قرار است مالیات‌ها 13 درصد افزایش یابد و این در حالی است که وعده افزایش حقوق 15 درصدی به کارکنان دولت داده شده است.

پس از آنکه ریال ایران 60 درصد از ارزش خود را در سال 2018 از دست داد، دولت موفق شد در سال 2019 این روند را متوقف کند. اما مشخص نیست این تلاش‌های دولت تا چه زمانی دوام بیاورد.

بر اساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری 9.5 درصد کاهش یافته است. در فهرست این سازمان بین‌المللی پس از لیبی و ونزوئلا، ایران بدترین وضعیت را دارد. نرخ تورم سالانه تا ماه اکتبر (مهر-آبان) 47.2 درصد گزارش شده است.

همچنین، صادرات نفت که مهم‌ترین منبع ارزآوری به ایران است، 70 درصد کاهش یافته است.

بلومبرگ مدعی شده است که اطمینان حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، مبنی بر اینکه سایر بخش‌های اقتصادی می‌تواند کاهش صادرات نفت را جبران کند، افسانه‌ای بیش نیست.

در ادامه این گزارش نوشته شده است: روحانی در جمع نمایندگان اذعان کرده است که تنگناها و مشکلات اقتصادی محصول تحریم‌های آمریکاست اما هیچ اشاره‌ای به عوامل مهم دیگری چون سوءمدیریت دولت و فساد نکرده است.

رئیس‌جمهور ایران بودجه 1399 را بودجه مقاومت در مقابل تحریم‌ها نامید. ایرانی‌ها که حالا با مالیات‌های بیشتر و قبض‎های آب و برق گران‌تر مواجه هستند، احتمالا با این توصیف غافلگیر نشده‌اند.

این اتفاقات در حالی می‌افتد که در 21 فوریه (هفتم اسفندماه) انتخابات مجلس برگزار می‌شود. چند روز پیش از تقدیم لایحه بودجه به مجلس، نام‌نویسی داوطلبان شروع شد. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که با توجه به مشکلات دولت و لایحه بودجه، در این دوره تندروها کرسی‌های بیشتری را در این انتخابات به دست بیاورند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بلومبرگ واقعیت ها را گفته ما دیگر نیاز به اپوزیسیون نداریم.