کد مطلب: ۲۸۱۶۷۴

مروری بر روزنامه‌های دوشنبه ۸ مرداد ماه سال ۱۳۹۷

روایت مطبوعات از مقصران دلار ۱۱ هزار تومانی

روایت مطبوعات از مقصران دلار 11 هزار تومانی

روزنامه مردم‌سالاری، تیتر «عبور آسان سکه از مرز چهار میلیون تومان» را برای گزارش خود انتخاب کرده و می‌نویسید: سکه در یک روز با پرش 400 هزار تومانی، به چهار میلیون و یکصد و پنجاه هزار تومان در بازار تهران رسید.

روز گذشته نرخ دلار در کشور رکوردشکنی‌های تاریخی خود را ادامه داد و به بالای 10 هزار تومان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهم‌ترین خبر اقتصادی مطبوعات کشور در صبح امروز را می‌توان به رکوردشکنی تاریخی دلار اختصاص داد. هر چند که نباید از خبر دستگیری شهرام جزایری در بار عدس واقع در مرز بازرگان غافل شد.

روزنامه همشهری با تیتر « رد پای پول‌های مخرب درسقف‌شکنی دلار » در تحلیل خود این اعتقاد را دارد که نقدینگی 1500 هزار میلیارد تومانی روز گذشته بار دیگر باعث ایجاد التهاب در بازار ارز و طلا و سکه شده است.

اشاره این روزنامه به آمار منتشر شده در مورد میزان نقدینگی کشور است که بانک مرکزی آن را بیش از 1500 هزار میلیارد تومان برآورد گرده بود. این روزنامه همچنین پیامدهای افزایش نرخ ارز را بر روی ساییر بازارها بررسی می‌کند.

روزنامه مردم‌سالاری، تیتر « عبور آسان سکه از مرز چهار میلیون تومان » را برای گزارش خود انتخاب کرده و می‌نویسید: سکه در یک روز با پرش 400 هزار تومانی، به چهار میلیون و یکصد و پنجاه هزار تومان در بازار تهران رسید.

مردم‎‌سالاری در تحلیل خود به دلار 4200 تومانی انتقاد می‌کند و در ادامه می‌نویسد: کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز معتقد بودند همین که بانک مرکزی دیگر صرافی‌ها را از معاملات دلار ممنوع کرده و بازار ارز را امنیتی و به رسمیت نمی‌شناسد، به زودی می‌تواند التهابات ارزی را در شرایطی که معاملات غیرشفاف و زیرزمینی انجام می‌شود، تشدید کند.

این روزنامه در بخش دیگری از تحلیل خود می‌گوید: درخصوص عوامل خارجی باید گفت قیمتی که هر اونس طلای جهانی دارد نشان‌دهنده این است که نوسانات آنها نرمال است و تجارت بین‌الملل نمی‌تواند دلیل ایجاد التهاب در بازار ایران باشد.

روزنامه قانون اما نرخ سکه و ارز را متفاوت‌تر از سایر روزنامه‌ها نوشته است و می‌گوید: روز گذشته قيمت دلار در يك فرآيند صعودي از مرز 11 هزار تومان عبور كرد و سكه تمام بهار آزادي نيز تا قيمت 4 میلیون و 370 هزار تومان رسيد.

این روزنامه که با تیتر « التهاب يك شـايعه » به موضوع بازار ارز پرداخته، روایت خاص خود از دلیل بالا رفتن نرخ ارز را دارد.

قانون در همین زمینه می‌نویسد: دريافتيم كه ماجرا از يك شايعه شروع شده،شايعه‌اي كه به گفته صاحبان صرافي‌ها خواب را از سر آن‌ها پرانده و چنين فاجعه‌اي را در بازار ارز آفريده است. ماجرا از اين قرار بود كه ظاهرا دو روز پيش زمزمه‌هايي مبني بر تزريق ارز در بازار پيچيده بود. طبق گفته فعالان بازار ارز خبرهايي به آن‌ها رسيده بود كه با تغيير رياست بانك مركزي و حضور رييس كل جديد قرار است مقدار قابل توجهي ارز به بازار تزريق شود.

سکه بیش از یک میلیون تومان حباب دارد.

این روزنامه ادامه می‌دهد: همين زمزمه‌ها صرافان و دلالان را در اين بازار به تكاپو انداخت و در جلسه‌اي كه ميان فعالان اين بازار و دلالان تشكيل شد، تصميم گرفتند كه نرخ ارز با سرعت بيشتري روند روبه رشد به خود بگيرد تا در هنگام تزريق ارز به بازار اين دلالان باشند كه بتوانند در تعيين نرخ ارز تاثير ويژه بگذارند. از گفته‌هاي فعالان بازار ارز اين طور برمي‌آمد كه طبق تصميم‌گيري نهايي قرار بر اين شده كه نرخ دلار تا اندازه‌اي افزايش پيدا كند كه پس از تزريق ارز به 8000 تومان برسد.

اما روزنامه وطن امروز که با تیتر « کمدی اقتصادی » به این موضوع پرداخته، به نقل از رئیس اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید که سکه بیش از یک میلیون تومان حباب دارد. این روزنامه همچنین قیمت سکه را 4 میلیون و 321 هزار تومان و دلار را بیش از 11 هزار تومان می‌داند.

وطن امروز به دو دیدگاه متفاوت سیف و همتی درباره نوسانات ارزی اشاره می‌کند. این روزنامه در تحلیل خود اینگونه روایت می‌کند که سیف التهابات ارزی را ناشی از عوامل خارجی دانسته، در حالی که همتی این التهابات را بیشتر داخلی می‌داند که ریشه در اجرای سیاست‌های اشتباه است.

اما رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفتگو با وطن امروز می‌گوید: برخی عوامل درونی و بیرونی دست به دست هم داده‌اند تا این شرایط را رقم بزنند. امیدوارم این شیطنت‌کنندگان سر عقل بیایند.

وی در پاسخ به سوال وطن امروز که شیطنت‌کنندگان دلالان هستند یا گروه‌های قدرت، می‌گوید: در این ایام مشاهده کرده‌ایم که بخشی از دلالان حتی ضرر داده‌اند تا بازار را ملتهب نگه دارند، آنچه مشهود است اینکه برخی برای ایجاد چنین فضایی هزینه کرده‌اند. وی در توضیح عوامل داخلی برای افزایش قیمت سکه می‌گوید: تصمیمات آنی که در ماه‌های اخیر در رابطه با سکه و ارز گرفته شد، تغذیه نشدن بازار ارز، عدم تک نرخی کردن ارز و نرساندن ارز به مقاصد واقعی وارداتی باعث شده شاهد این اتفاقات باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.