کد مطلب: ۶۸۴۹۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رکود صنایع فلزی پس از دامپینگ چین و روسیه/ پروژه‌های دولتی هم به کمک بازار فولاد نیامد

رکود صنایع فلزی پس از دامپینگ چین و روسیه/ پروژه‌های دولتی هم به کمک بازار فولاد نیامد

تابستان ۱۴۰۱ نتوانست مانند سال‌های پیش رونق را به صنایع فلزی ایران بازگرداند. رئیس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات دلیل این رکود را دامپینگ چین و روسیه دانست. حمیدرضا رستگار ابراز امیدواری کرد که با اجرای پروژه‌های مسکن دولت رونق به صنایع ایران، ازجمله بازار فولاد بازگردد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به‌طور سنتی تابستان پبک ساخت و ساز مسکن و به دنبال آن رونق صنایع فلزی، ازجمله بازار فولاد به حساب می‌آید. اما تابستان امسال شاهد یک سنت‌شکنی و رکود صنایع کشور بودیم. از جمله اتفاقاتی که باعث شد امسال مصرف فلزات و مصالح ساختمان به حدنصاب نرسد به موضوع دامپینگ فولاد توسط چین و روسیه مربوط می‌شود.

رئیس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات استان تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز، درباره دلایل رکود بازار فولاد و آینده پیش‌روی آن گفت: دامپینگ روسیه و چین سبب شد قیمت فولاد در بعد جهانی افت شدیدی را تجربه کند و به نرخی برسد که تاکنون سابقه نداشت. رکود ساخت‌وساز نیز باعث شد ایران رکود عمیق‌تری از سایر کشورها تجربه کند. اکنون بسیاری از پروژه‌های ساختمانی معطل مانده‌اند و پروژه‌های دولتی حتی افتتاح هم نشده‌اند.

ثبت کمترین قیمت‌ها در بازار فولاد

او در رابطه با شرایط بازار توضیح داد: اکنون قیمت محصولات فولادی در پایین‌ترین حد چند سال اخیر قرار گرفته‌اند. طوری‌که تمام تولیدکنندگان متضرر شده‌اند. این زیان‌ها بسیار سنگین هستند. اگر روند کاهش قیمت ادامه یابد ممکن است برخی کارخانه‌ها تعطیل شوند.

وی خاطرنشان کرد: شاید اجرای پروژه‌های ساختمانی که مدنظر دولت است شرایط را بهتر کند. اگر دولت به‌طور جد پروژه‌های مسکن ملی را آغاز کند، بازار فولاد پویایی خود را به دست می‌آورد.

این فعال صنفی درباره آینده بازار عنوان کرد: اگر اتفاقی نیفتد و بازار به همین منوال پیش برود، قیمت آهن و فولاد مانند هفته‌ها قبل به افت خود ادامه می‌دهد. یعنی در تمام انواع محصولات فولادی از جمله ورق، میلگرد و تیرآهن قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

رستگار تأکید کردک ما به دنبال گرانی آهن نیستیم. اما ارزانی بی‌دلیل هم خوشایند آهن‌فروشان یا تولیدکنندگان نیست. امیدواریم که بازار ثبات پیدا کند.

برای مطالعه بیشتر مطلب قیمت آهن‌آلات کاهش یافت؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.