کد مطلب: ۳۵۹۱۱۹

رکود در بازار کامپیوتر تا کی ادامه دارد؟

رکود در بازار کامپیوتر تا کی ادامه دارد؟

کامپیوترهای شخصی سال‌هاست که در سیر تحولات مختلف و البته سریع دنیای تکنولوژی در کنار ما بوده‌اند. با این اوصاف است آنها هنوز طرفداران خاص خودشان را دارند، هر چند که ورود و رونق بازار دستگاه‌های موبایلی مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها تاثیر عمیقی بر این بازار گذاشته و آن را وارد روند رکود و کاهشی کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، این موضوعی است که موسسه تحقیقاتی IDC به تازگی آن را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده است که صادرات جهانی دستگاه‌های کامپیوتری شامل کامپیوترهای شخصی قدیمی و تبلت‌ها تا پایان سال ۲۰۱۹ کاهش سالانه ۳/ ۳ درصدی را تجربه خواهند کرد.

کارشناسان معتقدند که این کاهش ادامه روند کاهشی این بازار از سال ۲۰۱۸ است که بازار دستگاه‌های کامپیوتری شاهد سقوط صادرات جهانی با وجود رونق بخش تجاری بودند. در نهایت تحلیل گران انتظار دارند روند کاهشی صادرات در بازار دستگاه‌های کامپیوتری همچنان ادامه پیدا کرده و با متوسط نرخ رشد سالانه ۲/ ۱- تا سال ۲۰۲۳ به ۶/ ۳۷۲ میلیون دستگاه برسد.

پیش بینی می‌شود بازار تبلت‌های جداشدنی تا پنج سال آینده با متوسط نرخ رشد سالانه ۶/ ۴درصدی رشد کنند. کارشناسان IDC معتقدند که این محصولات تاثیر بیشتری بر بخش تجاری دارند و به همین دلیل هم هست که شرکت‌های تولیدکننده برای فروش بیشتر، تمرکزشان را روی بخش‌های تجاری و آموزشی گذاشته‌اند.

انتظار می‌رود در بخش دستگاه‌های مبتنی بر سیستم‌عامل کروم که بیشتر با هدف بخش آموزشی تولید می‌شوند، حالا بیشتر تمایل خریداران به تبلت‌های جداشدنی مبتنی بر کروم باشد. در مقابل اما تبلت‌های ساده در پنج سال آینده، متوسط نرخ کاهش ۴/ ۴درصدی را تجربه خواهند کرد.

تولیدکنندگان تبلت‌های ساده اما بیش از هر زمان دیگری به فروش فصل تعطیلات سال نو دل خوش کرده و امیدوارند. بازار کامپیوترهای شخصی سنتی و قدیمی اما همچنان چشم‌انداز چندان روشنی ندارند و در این میان کاهش تقاضا برای خرید کامپیوترهای رومیزی در بازار کشورهای در حال توسعه تاثیر چشمگیری بر روند کلی این بازار خواهد گذاشت.

به این ترتیب کارشناسان IDC پیش‌بینی می‌کنند که بازار کامپیوترهای شخصی قدیمی بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ متوسط نرخ کاهش ۴/ ۰ درصدی را تجربه کند. موانع و چالش‌هایی مانند کمبود ذخیره پردازنده‌های مرکزی یا CPU ممکن است تاثیر عمیقی بر روند حاکم بر بازار جهانی کامپیوترهای شخصی قدیمی بگذارد. حتی انتظار می‌رود بازار کامپیوترهای گیمینگ هم که نقطه عطف و رشد بازار کامپیوتر در سال ۲۰۱۸ بوده‌اند، در سال جاری میلادی با دوره چالشی کوتاهی مواجه شوند.

با این همه اما ظاهرا تقاضا برای خرید نوت‌بوک‌های از طرف بخش تجاری در سال ۲۰۱۹ بالا خواهد بود و این باعث می‌شود که بارقه‌های امیدی هر چند اندک برای بهبود یا رشد بازار این دستگاه‌ها در سال جدید میلادی وجود داشته باشد، تا جایی که انتظار می‌رود نوت‌بوک‌ها با در اختیار داشتن ۴۶ درصد از کل بازار جهانی دستگاه‌های کامپیوتری شخصی تا سال ۲۰۲۳، پرطرفدارترین دسته محصولی این بازار تا پنج سال آینده باشند.

261

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.