کد مطلب: ۳۲۴۸۹۷

تمام اتفاقات بورسی در روز ریزش ۵ هزار واحدی شاخص

تمام اتفاقات بورسی در روز ریزش 5 هزار واحدی شاخص

امروز شاخص کل بورس با کاهش 5261 واحدی در رقم 173 هزار واحد جای گرفت، دلیل ریزش امروز بورس چه بود و آیا رسیدن شاخص به قله 240 هزار واحدی دیگر محقق نمی‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز یکشنبه (27 آبان‌ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 7476 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 5261 واحدی در رقم 173557 هزار واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 4511 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 31 واحد در رقم 1880 جای گرفت.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «آپ، همراه، خاهن، کهمدا، قشرین» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فولاد، وامید، شبندر، فارس، کگل» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «فولاد، وتجارت، تاپیکو، وبملت، شپنا» بود و نمادهای «پاسا، بکام، آپ، کسرا، پارند» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه نمادهای وبملت، وتجارت، خساپا بیشترین حجم عرضه را به خود اختصاص دادند به طوری که برای نماد وتجارت صف 70 میلیونی و برای وبملت صف 131 میلیونی فروش تشکیل شد. صفوف فروش تجارت و ملت جو روانی فشار فروش را در بازار تقویت کرد به طوری که ویروس صف فروش از بانکی‌ها به خودرویی‌ها منتقل شد.

صف خرید ۴۰۰ میلیونی برای کگهر

به گفته فعالان بازار سرمایه، شاخص کل بورس در جریان معاملاتی روز گذشته تحت تاثیر عواملی چون ریزش قیمت‌های جهانی به ویژه افت قیمت نفت، کاهش قیمت دلار در بازار آزاد و همچنین عرضه اولیه نسبتا سنگین نماد کگهر بیش از 3 هزار واحد فروریخت و در کانال 178 هزار واحد قرار گرفت و صنایع بانکی، فلزی، پتروشیمی و پالایشی بیشترین نقش را در روند نزولی شاخص کل داشتند، اما مجدد امروز هم شاهد تشکیل صف‌های سنگین فروش در بازار سهام شدیم به طوری که علاوه بر دلایل روز گذشته، تقاضای 400 میلیونی برای نماد کگهر در فرابورس تشکیل صف‌های فروش نمادهای شاخص ساز در بورس اوراق بهادار را رقم زد. به گفته مجید مویدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه، از نظر تحلیل تکنیکالی روزهای 18 تا 22 نوامبر زمانی برای حرکت رو به بالای بازار سرمایه خواهد بود و در هفته جاری فشار فروش کاهش یافته و شاهد یک حرکت نوسانی مثبت و رو به بالا خواهیم شد.

برای بودن در این بازار لازم است واقع‌بین باشیم

در آخرین روز جریان معاملاتی هفته گذشته، ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد که شنبه، روز تعیین کننده روند شاخص کل بورس تا پایان سال خواهد بود و چنانچه شاخص کل بورس در روز شنبه هفته جاری منفی شود دیگر پیش‌بینی رسیدن به قله 240 هزار واحدی محقق نخواهد شد و شاخص به مرز 150 تا 160 هزار واحد خواهد رسید، سوالی که مطرح می‌شود این است که علاوه بر اینکه روند شاخص کل بورس در روز شنبه نزولی شد، شاخص درحال حاضر در کانال 173 هزار واحدی قرار گرفته است، آیا رسیدن شاخص به قله 240 هزار واحدی دیگر محقق نمی‌شود؟

ایمان رئیسی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: روز شنبه شاهد ریزش سنگین بیش از سه هزار واحدی شاخص بودیم. در ابتدای بازار تا حدودی زهر فروش‌ها گرفته شد، اما در ادامه خریداران توان رویارویی را نداشتند و عرضه‌ها بر تقاضا پیشی گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با کاهش قیمت دلار و در صورت تثبیت نرخ دلار همانند چهار سال گذشته بورس نیز به لحاظ حرکتی وارد روند خنثی و اصلاح فرسایشی خواهد شد.

رئیسی یادخاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۲ زمانی که شاخص ۹۰ هزار بود و همه انتظار رشد شاخص را داشتند وارد فاز اصلاح شدیم، در صورتی که شاخص بتواند از مرز ۱۸۰ هزار واحد عبور کند پیش‌بینی افرادی که شاخص را تا ۲۴۰ هزار خوشبینانه می‌بینند به کرسی خواهد نشست، اما به بازار نه خیلی خوشبینانه باید نگاه کرد و نه خیلی بدبینانه.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.