کد مطلب: ۲۳۹۱۱۳

زمین میراثی از گذشته به امروز و میراث ما برای آینده است

زمین میراثی از گذشته به امروز و میراث ما برای آینده است

دبیر شورایعالی مناطق آزاد گفت: زمین میراثی از گذشته به امروز و میراث مابرای آینده است و در این میان ژئوپارک‌ها، ارتباط تاریخی، طبیعی و فرهنگی جوامع را به عنوان سرمایه جهانی حفظ و انتقال می‌دهند.

مرتضی بانک در اولین نشست بین‌المللی و کارگاه‌های آموزشی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو در جمهوری اسلامی ایران در منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه نخستین ژئوپارک خاورمیانه متعلق جزیره قشم است، گفت: ۸۰ ژئوپارک در دنیا به ثبت جهانی یونسکو رسیده که جزیره قشم در این فهرست جای گرفته است و امیدواریم که در سال ۹۷ ژئوپارک منطقه آزاد ارس نیز به شبکه جهانی ژئوپارک‌ها بپیوندد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک ادامه داد: سازمان منطقه آزاد قشم با حرکت بزرگی که در سهیم ساختن جامعه محلی در توسعه و گسترش مفاهیم پایداری و گرامیداشت زمین و طبیعت از طریق ژئوپارک قشم انجام داد نقش و ماموریت جدیدی را برای مناطق آزاد کشور تصور کرد.

وی اظهار داشت: ژئوپارک قشم نشان داد که مناطق آزاد نه تنها می‌توانند به توسعه اقتصاد و تجارت در مناطق بپردازند بلکه در کنار آن نقشی پر رنگ و تاثیرگذار برای جامعه محلی خود قائل شده اند و با درگیر نمودن آنها در امور مربوط به حفاظت و بهره‌برداری صحیح از میراث آن سرزمین به توسعه کسب‌وکار و ارتقا سطح معیشت آنها کمک کند.

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه مناطق آزاد کشور با توجه به ویژگی‌های مدیریتی و اختیارات ویژه خود می‌توانند به مناطق هدف برای ثبت ژئوپارک‌های جدید تبدیل شوند، ادامه داد: یکپارچگی و تمرکز سیستم مدیریتی و نبود محدودیت‌ها و موانعی که در دیگر بخش‌های کشور در این راستا وجود دارد، مناطق آزاد را به مناطقی ایده‌آل برای گسترش فلسفه ژئوپارک‌ها تبدیل نموده است.

بانک افزود: دستاورد مهم دیگری که معرفی ژئوپارک در مناطق آزاد کشور خواهد داشت ایجاد توازن و تعادل توسعه در آن مناطق است و با توجه به رویکرد اصلی تشکیل مناطق آزاد نیاز به یک عامل متوازن کننده احساس می‌شود؛ عاملی که علاوه بر توسعه زیرساخت های تجاری، اقتصادی و صنعتی توجه ویژه‌ای به میراث طبیعی، فرهنگی و زمین شناختی منطقه داشته و در حفظ و حراست از آنها تلاش کند.

بانک در ادامه تاکید کرد: دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور برای توسعه و گسترش ژئوپارک‌ها آمادگی دارد در این زمینه هماهنگی و تسهیلات لازم را فراهم کند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: مناطق آزاد کشور در صیانت از ژئوپارک‌ها، توانمندسازی مدیریت منطقه‌ای و جوامع محلی بدین منظور، همکاری با برنامه‌های شبکه جهانی ژئوپارک‌ها و یونسکو، ایجاد الگوی مناسب توسعه در گسترش ژئوپارک‌ها برای سرزمین اصلی، همکاری بین منطقه‌ای با کشورهای آسیایی برای برپایی کارگاه‌های آموزشی در این خصوص در مناطق آزاد، همکاری با کشورهای عضو شبکه جهانی ژئوپارک‌ها برای ارتقاء بهره‌وری ژئوپارک‌ها در زمینه‌های آموزشی، ترویج و تبلیغ، همکاری جهانی برای توسعه ژئوتوریسم و گردشگری اختصاصی آمادگی خود را اعلام می‌کنند.

اولین نشست بین‌المللی و کارگاه‌های آموزشی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو در جمهوری اسلامی ایران در منطقه آزاد قشم با حضور مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد.

استرکیش لاروش رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، مهین گزانی دبیر کمیته کمیسیون ملی یونسکو تهران، پاتریک مک کیور دبیر برنامه بین‌الملل علوم زمین و ژئوپارک‌های یونسکو، نیکولاس زوروس رییس شبکه جهانی ژئوپارک‌ها یونسکو، راضیه لَک رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، حمیدرضا مومنی مدیرعامل و پروین فرشچی عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم و علیرضا امیر کاظمی مدیر ژئوپارک جهانی قشم و معاونین و مدیران دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این مراسم حضور داشتند.

همچنین در این مراسم از تمبر ملی «ژئوپارک جهانی قشم» رونمایی شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.