کد مطلب: ۲۰۰۵۵۶

زنان در این شغل‌ها کمتر بچه‌دار می‌شوند

زنان در این شغل‌ها کمتر بچه‌دار می‌شوند

سایت شغل‌یابی Zippia به تازگی فهرستی را منتشر کرده که در آن مشاغلی که احتمال بچه‌دار شدن زنان را کاهش می‌دهد، معرفی کرده است. وجه‌ اشتراک جالب همه آنها این است که در زمینه‌ مشاغل STEM یا همان کارهای مربوط به حوزه‌های علمی، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی هستند که در طول تاریخ بیشتر تحت سلطه‌ مردان بوده‌ است.

ماریه کریمی: همه می‌دانند که بچه‌دار شدن به شدت هزینه‌بر است. از سوی دیگر، در ایالات متحده آمریکا، حقوق و مزایای مربوط به مرخصی‌های استعلاجی به شدت رو به کاهش بوده که خود موجب افزایش نارضایتی‌ها شده است. علاوه بر همه‌ اینها، بچه‌دار شدن انگار در سرنوشت بعضی از زن‌ها نوشته نشده، آن هم به‌خاطر مسائل مالی، کاری یا مواردی از این دست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، لیست جدید سایت شغل‌یابی Zippia ، به تازگی آمار سرشماری آمریکا را مورد بررسی قرار داده تا دورانی را نشان دهد که در آن زنان بالای 45 سال، که بین سال‌های 2011 تا 2015 مشغول به کار شده‌اند، کمتر احتمال دارد صاحب فرزند باشند.

شغل‌هایی که احتمال بچه‌دار شدن زنان را کم می‌کند:

  1. اپتومتریست‌ها (47% بدون بچه)
  2. مهندسین شیمی (42% بدون بچه)
  3. دندانپزشکان (38% بدون بچه)
  4. اقتصاد‌دانان (35% بدون بچه)
  5. فیزیکدانان (34% بدون بچه)
  6. پزشکان و جراحان (34% بدون بچه)
  7. برخی دیگر از مهندسین، از جمله مهندسان هسته‌ای (33% بدون بچه)
  8. فیزیوتراپیست‌ها (33% بدون بچه)
  9. محققان علوم کامپیوتری و اطلاعات (32% بدون بچه)
  10. نقشه‌کشان شهری و منطقه‌ای (31% بدون بچه)

وجه‌ اشتراک جالب اغلب این مشاغل این است که در زمینه‌ مشاغل STEM یا همان کارهای مربوط به حوزه‌های علمی، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی هستند که در طول تاریخ بیشتر تحت سلطه‌ مردان بوده‌ است.

این امر نشان می‌دهد، زنانی که به دور از سنت‌ها قدم در راه این‌گونه مشاغل می‌گذارند، انتخابشان این است که به دنبال انتظارت مرسوم سنت‌ها بچه‌دار نشوند.
با در نظر گرفتن شکاف جنسیتی، زنانی که در این مشاغل جایگاه خوبی دارند و یا حتی مدیر هستند، باز هم سایر زنانی را که هم مادران خوبی هستند و هم در کارشان موفقند، نمایندگی می‌کنند.

محدود کردن حضور زنان در محیط کار به صورت بالقوه یک چرخه معیوب را ایجاد می‌کند.

شغل‌هایی‌ که احتمال بچه‌دار شدن زنان

بسیاری از این مشاغل به‌شدت وقت‌گیر هستند، و از آنجا که بچه‌داری هم مثل شاغل بودن هر روز سختی‌های خودش را دارد، منطقی است که زنان در این شغل‌ها به جای بزرگ‌کردن بچه، تمرکز کردن روی حرفه‌شان را انتخاب کنند.

برخی زنان به دنبال رسیدن به این مشاغل، شاید کاملا آگاهند که هرگز بچه‌دار نخواهند شد و تمام توجه‌شان را به رشد کردن در این حرفه‌ها می‌دهند.

به طور کلی اگر زنی هستید که هم برای بچه‌دار شدن و هم برای موقعیت شغلی‌تان ارزش قائلید و هر دو را جزوی از زندگی و علایق خود می‌دانید، شما هم برگ برنده را برده‌اید.

منبع: فوربس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.