کد مطلب: ۳۵۷۹۲۸

ساخت و تعمیر ۹۲ هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

ساخت و تعمیر 92 هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

با گذشت بیش از یک سال از زلزله آبان سال 96 ساخت و تعمیر بیش از 92 هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه به پایان رسید.

با گذشت بیش از یک سال از زلزله آبان سال 96 ساخت و تعمیر بیش از 92 هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه به پایان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، مهرداد سالاری معاون عمرانی استانداری کرمانشاه در ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان با اشاره به تخریب 24 هزار و 500 واحد مسکونی در زلزله آبان سال گذشته گفت: با توجه به تاکید استاندار مبنی بر تبدیل این تهدید به فرصت، تلاش شد در بازسازی این مناطق خانه‌های فرسوده هم تا حد توان لحاظ شود.

وی افزود: در حال حاضر درحالی بازسازی واحدهای تخریبی در مناطق زلزله‌زده ادامه دارد که کار ساخت 27 هزار واحد مسکونی به پایان رسیده که بیش از واحدهای تخریبی احصا شده است.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: در خصوص واحدهای تعمیری هم بیش از دو برابر واحدهای تعمیری احصا شده، کار تعمیر و مقاوم‌سازی واحدها صورت گرفته است.

سالاری با بیان اینکه برخی افرادی که دچار خسارت نشده‌اند به امید استفاده از تسهیلات بازسازی کار پی‌کنی زمین هایشان را در برخی نقاط شهر و روستا انجام می‌دهند، گفت: این آمار دیگر نباید در آمار بنیاد مسکن آورده شود، چرا که در این‌صورت این‌طور تصور می‌شود که کار بازسازی کند پیش می‌رود و بسیاری واحدها که پی‌کنی شده‌اند ساخته نشده‌اند.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه به دغدغه مردم در خصوص عدم اتمام بازسازی واحدها اشاره کرد و افزود: مردم باید بدانند همه مسئولین تا ساخت آخرین واحد مسکونی کنار آنها خواهند بود و هیچ وقت تنهایشان نمی‌گذارند.

پرونده ساخت 8 بلوک مسکن مهر سرپل ذهاب تا پایان سال بسته می شود

مسعود شریفی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه نیز در جلسه ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان با اشاره به خسارت 21 بلوک مسکن مهر در زلزله سرپل ذهاب گفت: درحال حاضر کار مقاوم‌سازی دو بلوک به طور کامل تکمیل شده و مقاوم‌سازی شش بلوک دیگر نیز تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

وی افزود: عمده عملیات باقی مانده در مقاوم‌سازی این شش بلوک بحث سفیدکاری، گچ و خاک و نما است که به خاطر برخی مشکلات مالی به تعویق افتاد. سه بلوک دیگر هم عملیات مقاوم‌سازی آنها شروع شده و پیشرفت کار در این بلوک‌ها 20 درصد است.

شریفی از کمک 20 میلیارد تومانی دولت به این پروژه ها خبر داد و افزود: پرداخت این میزان کمک در هیات دولت به تصویب رسیده و درحال مبادله موافقت‌نامه آن هستیم و با تزریق این میزان اعتبار قطعا مقاوم‌سازی پروژه‌ها شتاب بیشتری خواهد گرفت.

92 هزار واحد مسکونی مناطق زلزله‌زده بازسازی و تعمیر شده‌اند

رضا خواجه‌ای، رئیس بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه نیز در این نشست به تشریح روند بازسازی مناطق زلزله پرداخت و با اشاره به اجرای بتن فونداسیون 36 هزار و 125 واحد شهری و روستایی در مناطق زلزله‌زده گفت: همچنین اسکلت 34 هزار و 332 واحد و نیز اجرای سقف 31 هزار و 683 واحد انجام شده و 26 هزار و 971 واحد هم عملا تکمیل و کار نصب در و پنجره آنها انجام شده است.

وی با اشاره به شروع عملیات تعمیری 65 هزار و 138 واحد گفت: در حال حاضر از این تعداد تعمیر 65 هزار و هفت واحد در شهر و روستا به پایان رسیده است.

خواجه ای تاکید کرد: همانطور که بارها گفته‌ایم تا ساخت آخرین واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده در کنار زلزله‌زدگان خواهیم بود.

این مسئول در خصوص روند کند بازسازی پروژه‌های مسکن مهر هم گفت: مسئولیت ساخت این پروژه در مناطق زلزله‌زده برعهده وزارت راه و شهرسازی بود که هنوز نتوانسته آن‌طور که باید کار بازسازی آنها را انجام دهد و در نهایت بازسازی این واحدها هم به بنیاد مسکن سپرده شده است.

خواجه‌ای افزود: 20 میلیارد تومان برای کمک به ساخت این واحدها از سوی هیات دولت اختصاص داده شده که بنام وزارت راه و شهرسازی است که باید این اعتبار را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهند تا بتوانیم کار بازسازی این پروژه‌ها را نیز سرعت بخشیم.

ساخت و تعمیر 61 درصد از جایگاه‌های دامی مناطق زلزله‌زده

نوربخش حاتمی، رییس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در این نشست با اشاره به خسارت 21 هزار و 586 جایگاه دامی در مناطق زلزله زده گفت: از این تعداد 13 هزار و 89 جایگاه تخریبی و 8497 جایگاه تعمیری هستند.

وی از اتمام ساخت و تعمیر 15 هزار و 155 جایگاه دامی خبر داد و افزود: از این تعداد 8532 جایگاه تخریبی و 6623 جایگاه تعمیری بوده که کار ساخت و تعمیر آنها به پایان رسیده است. در حال حاضر 6431 جایگاه تخریبی و تعمیری باقی مانده که عملیات ساخت و تعمیر آنها در حال اجرا است.

جبران خسارت بسیاری تاسیسات گردشگری استان نیازمند اعتبار است

امید قادری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این نشست با اشاره به خسارت بسیاری تاسیسات گردشگری استان در زلزله سال گذشته گفت: یکی از این تاسیسات بحث راه و تاسیسات موجود در محل آبشار پیران است.

وی آبشار پیران را یکی از بزرگترین آبشارهای خاورمیانه عنوان کرد وافزود: متاسفانه زلزله سال گذشته هم به خود آبشار آسیب وارد کرده و هم تاسیسات آن رادچار خسارت کرده است که نیازمند تشکیل کارگروهی برای رفع مشکلات و خطرات احتمالی آن در آستانه عید نوروز و بازدید گردشگران است و باید اعتبارات در این زمینه افزایش یابد.

این مسئول با اشاره به خسارت کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین هم گفت: خسارت‌ها به حدی است که هر آن احتمال ریزش این کاروانسرا وجود دارد و مکاتباتی درجهت مرمت خسارت‌های این کارونسرا با اوقاف به عنوان مالک این کاروانسرا داشته‌ایم که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.