کد مطلب: ۳۵۰۱۱۸

احمد توکلی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

سازوکار کانال مالی اروپا عملی نیست

سازوکار کانال مالی اروپا عملی نیست

احمد توکلی نسبت به کانال ویژه مالی اروپا و ایران انتقاداتی را مطرح و عنوان کرد: این سازوکار اساسا غیرعملی است.

احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با تجارت‌نیوز در مورد کانال مالی اروپا می‌گوید: اروپا سازوکار مالی خاصی در نظر نگرفته است. بلکه یک شرکت ایجاد کرده که بعدها به ایران اجازه داده می‌شود صرفا برای غدا و دارو، تبادلات مالی داده باشد. ضمن آنکه بسیار هم بر سر ما منت گذاشته‌اند.

وی ادامه می‌دهد: ضمن آنکه موضوع دارو که اروپایی‌ها از آن یاد می‌کنند، از منظر خودشان همان کالای نهایی است. یعنی ما باید برندهای اروپایی دارو را بخریم و در این زمینه به ما اجازه واردات مواد اولیه را نخواهند داد. در نتیجه با این کار صنعت دارویی ما ممکن است تعطیل شود.

توکلی اضافه می‌کند: اکنون بخش دارویی ما فقط دو میلیارد دلار ارز جهت واردات نیاز دارد که در صورت پیگیری چنین سازوکاری، این رقم بسیار بالاتر خواهد رفت.

وی در پایان می‌گوید: در صورتی که برای واردات دارو این سازوکار را پیگیری کنیم، تبدیل به کشوری مانند ترکیه خواهیم شد که اکنون 21 میلیارد دلار در سال برای واردات دارو هزینه می‌کند. چرا که این سیاست را پذیرفته است. سوال این است که آیا ما می‌توانیم چنین کاری کنیم؟ بنابراین این سازوکار اساسا غیرعملی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کانال مالی اروپا (اینستکس) به زبان ساده:
    ایران به کشورهای غیر اروپایی نفت می فروشد و آنها پول نفت را به اروپا میدهند!
    اروپا هم در موارد غیرتحریمی آمریکا به ما غذا و دارو میدهد به شرطی که شرکت های خصوصی اروپا بپذیرند!