کد مطلب: ۱۳۲۴۶۵

سالانه ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات کشاورزی ایران هدر می‌رود

سالانه ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات کشاورزی ایران هدر می‌رود

رئیس انجمن محصولات کشاورزی گفت: وجود صنایع تبدیلی می‌تواند سالانه ۵ تا ۷ میلیارد دلار را ذخیره کرده یا ۹ میلیون گرسنه را سیر کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سیدرضا نورانی اظهار کرد: سازمان جهانی خواربار (فائو) اعلام کرده است که ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات کشاورزی ایران هدر می‌رود که این آمار بسیار تاسف‌بار است.

وی اعلام کرد: نعمت خداوند به هدر می رود، این در حالی است که حدود ۹۰۰ میلیون نفر در دنیا گرسنه هستند و مشکل تغذیه دارند.

رئیس انجمن محصولات کشاورزی گفت: اگر ایران بتواند از اتلاف محصولات کشاورزی جلوگیری کند می‌تواند حدود ۹ میلیون نفر را سیر کند و یا حدود ۵ تا ۷ میلیارد دلار ذخیره کند.

نورانی عنوان کرد: در تمام دنیا بخش تکنولوژی در صنایع تبدیلی مکملی برای صنعت به شمار می‌آید، حال این صنعت می‌تواند در بخش کشاورزی، صنایع غذایی و صنایع جانبی باشد.

وی ادامه داد: باید دید که چرا این همه ضایعات در صنایع تبدیلی، به یک ارزش افزوده تبدیل نمی‌شود و این یکی از مشکلات اساسی در ایران است.

رئیس انجمن محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه کمبود نقدینگی یکی از عوامل عدم تبدیل ضایعات در بحث صنایع تبدیلی است، اذعان کرد: بالا بودن سودهای بانکی از دیگر مواردی است که مانع رشد صنایع تبدیلی شده است، که هیچ صنعتگری تمایل ندارد با این سودهای کلان در بازار و رکودی که وجود دارد صنعت جدیدی را راه‌اندازی و یا نوسازی کند.

نورانی ابراز امیدواری کرد که در دولت آینده زیرساخت‌های صنایع تبدیلی، اساسی تدوین شود.

وی ادامه داد: صنایع تبدیلی نقش مهمی را در اقتصاد ایفا می‌کنند این صنایع می‌توانند کمک شایانی را به بخش اشتغال ایفا کنند و تولید ارزش افزوده کند.

رئیس انجمن محصولات کشاورزی افزود: ایران از جمله ۵ تا ۷ کشور برتر دنیا است که در رده‌بندی برخی محصولات باغی مقام اول تا هفتم را به خود اختصاص داده است؛ به هر ترتیب با وجود اینکه تولید ایران در واحد سطح نسبت به کشورهای توسعه‌یافته کمتر است اما می‌تواند با بهبود ماشین‌آلات، رقم تولید خود را افزایش دهد.

نورانی اذعان کرد: طبق آمار و ارقامی که وجود دارد بیش از ۱۵ میلیون هکتار سطح زیر کشت وجود دارد که از این میزان بالغ بر ۱۲۸ میلیون تن تولید شده است.

وی افزود: این آمار و ارقام نشان می‌دهد که حدود ۸ تن در هکتار تولید می‌شود که در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته اختلاف چشم‌گیری وجود دارد.

رئیس انجمن محصولات کشاورزی گفت: ایران می‌تواند با توجه به رشد افزایش جمعیت در کشور، تولید خود را افزایش داده تا در مقابل مصرف‌کنندگان دچار کمبود نشود.

۵۰۰ هزار دلار در سال تلف می‌شود

قربان کریم‌خانی، صادرکننده کیوی نیز اعلام کرد: در صادرات محصولات کشاورزی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد از آن به جهت نداشتن کیفیت صادراتی به عنوان زیرصادراتی یا تلف می‌شود یا خیلی کم در بازار ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وجود صنایع تبدیلی بسیار ضروری است، توضیح داد: به طور مثال ۲۵ درصد خیار خاردار، زیرصادراتی است به همین جهت خیارشور یک صنایع تبدیلی خیلی خوب است.

کریم‌خانی ادامه داد: در کنار مراکز اصلی صادرات میوه و تره‌بار کشور نظیر یزد، جیرفت، آستارا و کرج می‌تواند صنایع تبدیلی ایجاد کرد و از تلف شدن محصولات کشاورزی که از کیفیت لازم برخوردار هستند جلوگیری کرد.

صادرکننده کیوی با اشاره به اینکه ۵ درصد از کل محصولاتی که صادر می‌شود به عنوان زیرصادراتی از بین می‌رود، عنوان کرد: سالانه از حدود ۱۰ میلیون دلار صادرات به دلیل کمبود صنایع تبدیلی، تقریبا ۵۰۰ هزار دلار آن تلف می‌شود.

وی پیشنهاد کرد: سمیناری با محوریت جهاد کشاورزی برگزار شود، سپس صاحبان نظر و کارشناسان، نظرات خود را در خصوص چگونگی اجرای صحیح صنایع تبدیلی اعلام کنند تا بتوان از اتلاف محصولات کشاورزی جلوگیری به عمل آورد.

کریم‌خانی در پایان یادآور شد: حدود نیم میلیون تن کیوی در سال صادر می‌شود که ۵ درصد آن، شامل ۲۵ هزار تن می‌شود، به جهت نبود صنایع تبدیلی از بین می‌رود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.