کد مطلب: ۶۶۰۱۶۸

سرانه مصرف آبمیوه در ایران چه قدر است؟

سرانه مصرف آبمیوه در ایران چه قدر است؟

به گفته دبیر انجمن صنایع آب‌میوه و کنسانتره ایران سرانه مصرف آب‌میوه در ایران کاهش یافته است. یکی از علت‌های استقبال کم مردم شرایط اقتصادی فعلی کشور است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره گفت: سرانه مصرف آبمیوه در ایران به طور تقریبی بین ۸ تا ۱۱ لیتر در نوسان است. این مقدار در مقایسه با سایر کشورها پایین است و حتی نسبت به برخی کشورهای پرمصرف یک سوم و یک چهارم است.

بر اساس گزارش ایسنا ، به گفته ولی‌الله داوودآبادی بلاتکلیفی‌ها و مشکلات ناشی از اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده در بهمن‌ماه، خرید شب عید تولیدکنندگان آبمیوه را با کاهش مواجه کرده است. البته بعدا این مشکلات تا حدودی برطرف شد.

یکی از مشکلات این بود که با توجه به اینکه قیمت درج شده روی محصول با قیمت نهایی مصرف‌کننده متفاوت بود خردار برای خرید دچار تردید می‌شد. در مواردی نیز بین فروشنده و خریدار بحث و مشاجره در می‌گرفت. به همین دلیل بعد از مدتی مقرر شد قیمت تولیدکننده و مصرفکننده هم‌زمان درج شود.

داوودآبادی تصریح کرد: در حال حاضر سود بنکدار و خرده‌فروش مشخص شده اس. بهتر بود ابتدا در این رابطه آموزش همگانی ارائه می‌شد. به طور کلی درج قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده طرح خوب و در راستای حمایت از مصرف‌کننده است.

امیدواریم این طرح با یک سیستم اصولی پیش‌رود تا تولید کننده مجبور نباشد برای فروش محصولات خود دست به دامن جایزه دادن و فروش اجباری شود و با ایجاد فضای رقابت سالم هرکس به سود منطقی برسد.

وی اظهار کرد: طبق قانون سود قانونی تولید‌کننده ۱۷ درصد است. تولیدکنندگان مجاز هستند ۰.۵ درصد هزینه تبلیغات کنند، اما اگر شرکتی بخواهد بیش از این برای تبلیغات خرج کند اجازه ندارد از ۱۷ درصد بیشتر سود بگیرد بلکه باید از همان مقدار قانونی خرج کند.

آبمیوه، اولویت افراد کم درآمد نیست

دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره با اشاره به اولویت‌بندی مسائل اقتصادی در خانواده، تصریح کرد: آبمیوه معمولا در اولویت افراد کم‌درآمد نیست و شرایط اقتصادی فعلی نیز بر حجم مصرف تاثیر گذاشته است. البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که ایرانی‌ها میوه تازه را به آبمیوه ترجیح می‌دهند.

به گفته ولی‌الله داوودآبادی سرانه مصرف آبمیوه در ایران به‌طور تقریبی بین ۸ تا ۱۱ لیتر در نوسان است. اگر این میزان به ۱۴ لیتر برسد باید همه واحدهای تولیدی با حداکثر ظرفیت کار کنند تا درخواست جامعه تامین شود.

وی افزود: سرانه مصرف آبمیوه در ایران در مقایسه با سایر کشورها پایین است و حتی نسبت به برخی کشورهای پرمصرف یک سوم و یک چهارم است. برای مثال سرانه مصرف در اروپا و آمریکا ۳۵ تا ۳۸ لیتر است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.