کد مطلب: ۴۷۶۷۹۸

۴۰ درصد ایرانی‌ها توان پس‌انداز ندارند (اینفوگرافیک)

40 درصد ایرانی‌ها توان پس‌انداز ندارند (اینفوگرافیک)

39.1 درصد مردم اعلام کرده‌اند هیچ پس‌اندازی ندارند. این رقم در حالی است که این میزان نیز نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در نظرسنجی‌ای از افراد پرسیده پس‌انداز خود را در کدام بازارها سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

بر اساس نتایج این گزارش، اولین بازار جذاب برای پس‌انداز افراد، همچنان بازار زمین و مسکن است. 17 درصد افراد گفته‌اند پس‌انداز خود را در بازار زمین و مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

ایران در سال 99 پس اندازشان را به کدام بازار ها بردند؟

16.5 درصد سرمایه خود را در زمینه اشتغال‌زایی و کارآفرینی سرمایه‌گذاری می‌کنند. بورس سومین بازار جذاب برای سرمایه‌گذاری است. یعنی 9.2 درصد پاسخگویان گفته‌اند در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند و 8.1 درصد پس‌انداز خود را در بانک پس‌انداز می‌کنند. 5.8 درصد گفته‌اند طلا و سکه و 1.6 درصد نیز دلار و ارز خریداری می‌کنند.

نکته قابل توجه در مقایسه مدیریت پس‌انداز کل جمعیت در مرداد 1399 با خرداد 1398 کاهش قابل توجه میزان تمایل به پس‌انداز در بانک و افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار بورس است.

در خرداد 98، 24.8 درصد مردم گفته‌اند ترجیح می‌دهند پس‌اندازشان را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند. این میزان در مرداد 1399 با حجم قابل توجه کاهش، به 8.1 درصد رسیده است. در مقابل سرمایه‌گذاری مردم در بورس رشد داشته و از 1.5 درصد در خرداد 98 به 9.2 درصد در مرداد 99 رسیده است.

اشتغال‌زایی و کارآفرینی نیز با رشد 5.9 درصدی نسبت به خرداد 98 مواجه بوده است. تمایل به سرمایه‌گذاری در طلا و سکه نیز در مقایسه با سال گذشته حدود 4 درصد کاهش داشته است.

لازم به ذکر است که جامعه آماری این نظرسنجی ایسپا، 1600 نفر از شهروندان بالای 18 سال کل کشور بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نود و نه درصد توان پس انداز ندارن

  • ناشناس

    خدا خیرت بده با ۲۵۰۰ کم میاریم هیچی قرض می کنیم بدهکار هم مبشم بماند پس انداز ???

  • ع .شریفی

    من کارمندم با ۲۸ سال سابقه کار، تا حالا نتونستم چیزی پس انداز کنم. ۹۹در صد مردم پس انداز، ان چنانی ندارن. موتور کولرم سوخت وام با ۱۸ درصد سود، گرفتم